Imaginație, putere de muncă și un scop. Dar lista lucrurilor de care ai nevoie pentru a duce la bun sfârșit orice îți propui nu ar fi completă dacă nu am menționa un ingredient la fel de important: banii. Există sursele clasice de finanțare, împrumuturi de la cunoscuți sau bănci, dar și metode moderne de a obține bani pentru proiectele tale.
Termenul de crowdfunding denumește exact acest lucru: strângere de fonduri; dar dacă, în trecut, colectele publice se făceau prin intermediul ziarelor, evenimentelor culturale sau al loteriilor publice, în prezent alternativele sunt mult mai numeroase datorită Internetului. Există site-uri de crowdfunding pentru aproape orice domeniu și produs, dar dintre acestea s-au făcut cunoscute în special câteva: Kickstarter, Indiegogo, RocketHub, Peerbackers, GoFundme.
Kickstarter, liderul pieței de site-uri de crowdfunding
În fiecare zi apare o știre sau un articol despre produse neobișnuite sau despre proiecte creative promovate cu ajutorul Kickstarter.com. Toată lumea este mulțumită, ziariștii își acoperă rubrica zilnică, site-ul kickstarter.com are un trafic considerabil, iar proiectele care caută fonduri ajung să aibă acoperire și expunere acolo unde, poate, nu ar avea acces: pe site-urile ziarelor tradiționale.
Succesul aduce succes, iar platforma Kickstarter nu face excepție, vizibilitatea ei datorându-se faptului că designerii, inginerii și artiștii cu proiecte dintre cele mai interesante aleg să vină aici pentru a-și construi o comunitate de susținători și pentru a face rost de bani. Cel mai puternic concurent al Kickstarter este Indiegogo, care are avantajul de a fi mai putin restrictiv atunci când vine vorba de selecția proiectelor care sunt aprobate.
Proiecte în joacă sau afaceri?
Proiectele care caută finanțare prin intermediul site-urilor de crowdfunding arată adesea ca o joacă, dar sunt, de fapt, afaceri în adevăratul sens al cuvântului. O campanie de succes nu înseamnă doar bani strânși de la publicul entuziasmat de o idee sau un design, ci și capacitatea de a livra acelor oameni produsele promise. Și acest lucru este cu atât mai adevărat cu cât contribuțiile sunt mai consistente.
Practic, este nevoie de o idee, de o expunere coerentă a unicității propunerii, un plan de dezvoltare a produsului sau proiectului și, mai ales, termene și metode de livrare clar precizate. Ceea ce diferă față de modul cunoscut de a face afaceri este prezentarea relaxată a afacerii, investitorii și cumpărătorii fiind mai atenți la potențialul creativ al proiectelor decât la marje de profit. O finanțare prin intermediul site-urilor de crowdfunding nu îi ferește pe micii întreprinzători de legile pieței, ci le oferă doar răgazul și suportul necesare pentru a depăși cel mai greu moment, începutul.
Spațiul public și crowdfundingul
Tradițional, administrația locală este cea care strânge, prin impozite, și cheltuie, prin proiecte publice, banii cetățenilor. Dar, când primarii și subalternii lor nu reușesc să satisfacă interesele alegătorilor, apar proiectele susținute prin crowdfunding. Și, chiar dacă instituțiile și-ar face treaba bine, întotdeauna sunt probleme ale comunităților care sunt prea mici pentru a fi discutate de factorii de decizie. Revista Salon menționează câteva astfel de situații în care proiecte importante pentru comunități au fost duse la bun sfârșit cu ajutorul banilor strânși din crowdfunding: trasee pentru bicicliști în Memphis, o librărie școlară în Berkeley, o instalație artistică în Londra. Pentru multe dintre proiectele civice, inițiatorii lor caută susținere financiară pe site-urile cunoscute ca Kickstarter datorită numărului mare de posibili donatori, dar există și site-uri dedicate strângerilor de fonduri pentru proiecte comunitare: Spacehive, IOBY, CitizInvestor sau Neighbor.ly.
Ceea ce diferențiază strângerile de fonduri pentru proiecte sociale și civice este, arată autorii articolului, dificultatea de a premia donatorii. În alte domenii, cei care contribuie financiar la realizarea unui produs primesc promisiunea că, în situația în care proiectul reușește, vor primi un exemplar din acel produs, fiind în același timp mulțumiți că i-au ajutat pe întreprinzători la început de drum.
Și, oricât am încerca să separăm spațiul public de politică, știm că acest lucru nu este posibil și ne aducem aminte, în acest context, și de faptul că unul dintre cele mai importante momente din politica americană, alegerea unui politician de culoare în funcția de președinte, a fost posibilă și prin intermediul fondurilor strânse cu ajutorul donațiilor publice făcute online.
Crowdfundingul, o sursă
de diversitate tehnologică
Una dintre cele mai recente povești de succes este cea a laptopului Novena, care a strâns 700 de mii de dolari, deși scopul autorilor proiectului era de doar 250 de mii de dolari. Ceea ce face ca Novena să fie considerat un succes nu este însă suma de bani strânsă, ci caracterul neobișnuit și inovator al acestui laptop. Campania de strângere de fonduri, încheiată recent, a avut loc pe site-ul de crowdfunding Crowd Supply.
Potrivit Next Web, laptopul Novena este destinat pasionaților de hardware, celor cărora le place să „meșterească” și să își realizeze propriile configurații.
Toată documentația, împreună cu codul sursă al sistemului de operare sunt disponibile gratuit, astfel încât cei care cumpără un laptop Novena să aibă control total asupra dispozitivului, lucru care nu este posibil în cazul unui produs de serie. Inițiative ca Novena, dincolo de performanța tehnică apreciată de cunoscători, sunt importante pentru că oferă alternative și diversitate pe o piață dominată de giganți.
Inc.Com a desenat o hartă a site-urilor de crowdfunding în funcție de scopul și domeniul proiectelor găzduite, hartă pe care v-o recomandăm.