Comisia pentru un litoral mai bun a organizat ieri, la hotelul Ibis, o intalnire de lucru la care au participat reprezentanti ai hotelierilor de pe litoral, ai agentiilor de turism, ai tour-operatorilor straini, ai Camerei de Comert si ai Autoritatii Nationale pentru Turism.
Cea mai intensa activitate a comisiei are loc in perioada de extrasezon, scopul sau principal fiind punerea la punct a unei strategii pentru dezvoltarea turismului pe litoral, strategie care sa se intinda pe cel putin urmatorii cinci ani. Potrivit presedintelui Patronatului Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism – Regiunea Sud-Est, Corina Martin, in cadrul intalnirii de ieri s-a incercat adunarea punctelor de vedere ale hotelierilor si tour-operatorilor.
Principala concluzie a discutiilor a fost ca sezonul estival 2006 a fost unul slab. „Nu a fost cu mult mai slab fata de anul trecut, pentru ca ne-a ajutat foarte mult vremea. Primele doua luni, insa, sunt catalogate clar ca dezastruoase”, a declarat Corina Martin. Cauzele sunt multiple. In primul rand, a fost vorba despre o serie de modificari legislative bulversante, care au transformat sezonul 2006 intr-un sezon de scandal, de probleme, de reglare de conturi. A urmat apoi episodul numit generic „scandalul plajelor”, prin care suprafetele de nisip au fost concesionate pe zece ani unor societati comerciale, lucru contestat vehement de hotelieri. Situatia a fost extrem de greu de controlat si a inregistrat o premiera nedorita: un miting al lucratorilor din turism. Punctul culminant a fost reprezentat de declaratiile belicoase ale fostului presedinte al Autoritatii Nationale pentru Turism, Ovidiu Iuliu Marian.
Algoritm… impotmolit
Din pacate, chiar si acum, la sfarsitul sezonului estival, lucrurile par sa nu se mai indrepte. Inca nu s-a numit un sef al ANT, cel mai probabil din cauza neintelegerilor din cadrul Aliantei D.A. desi ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, a facut o propunere de numire si a declarat, chiar in Constanta, luna trecuta, ca promulgarea este inevitabila, dar acest lucru nu s-a mai intamplat, pentru ca premierul Calin Popescu Tariceanu nu a semnat. Surse neoficiale spun ca de vina pare sa fie algoritmul politic. Din pacate, mecanismele acestuia nu functioneaza, chiar in domeniul care afecteaza cel mai profund economia constanteana. Cel mai bun exemplu este ca, inainte de caderea sefului ANT, se semnase un acord intre Guvernul Romaniei si Organizatia Mondiala a Turismului (OMT) pentru un master-plan pe turism pana in anul 2020. Proiectul a demarat, dar in prezent nu mai exista nici o persoana abilitata sa semneze, prin urmare OMT a trimis expertul pentru Romania, care s-a intalnit inclusiv cu membrii Comisiei pentru un litoral mai bun, insa proiectul nu poate primi unda verde.
Propuneri concrete
In cadrul intalnirii de ieri au fost prezentate mai multe solutii care ar putea sa salveze turismul de pe litoral. Pentru a se ajunge la ele, au fost identificate problemele care exista in acest domeniu. In primul rand, s-a exprimat necesitatea unui sezon prelungit. S-au adus in discutie si problemele cu personalul, cu atragerea de investitii, cu prioritatea care se acorda litoralului. „Acest Guvern, si chiar si cele dinainte, nu se ocupa cu prioritate de litoral. Pe noi ne doare acest lucru. Acesta este si motivul pentru care aceasta comisie va incerca sa aduca litoralul romanesc inapoi pe lista de prioritati a actualului Guvern”, a precizat Corina Martin. Aceasta a precizat ca, in prezent, comisia se constituie din punct de vedere legal, pentru a avea autoritate.
Una dintre propunerile concrete este trecerea turismului direct in subordinea primului ministru. Alte propuneri au fost numirea unui guvernator al litoralului romanesc, asa cum exista un guvernator al Deltei Dunarii, sau constituirea unor companii care sa administreze statiunile de pe litoral, formate din oameni competenti in turism, care sa decida directia de dezvoltare a statiunii.
600 milioane de euro bat la usa investitorilor
Corina Martin a precizat ca, dupa aderarea la Uniunea Europeana, turismul romanesc va putea accesa fonduri structurale in valoare de 600 milioane de euro. Comisia lucreaza pentru ca o parte importanta a acestora, respectiv cel putin 200 milioane de euro, sa ajunga pe litoral. „In ultimii trei ani, investitiile pe litoralul romanesc nu au depasit 20 de milioane de euro, ceea ce inseamna aproximativ 6 milioane de euro pe an”, a precizat presedintele ANAT – Regiunea Sud-Est. Banii europeni urmeaza sa fie folositi atat pentru modernizarea structurilor de cazare, cat si in domeniul agrementului.
Mereu inainte
Comisia pentru un litoral mai bun nu renunta la lupta. Ea continua sa se intruneasca pentru a finaliza ceea ce si-a propus. Din pacate, demersul acesteia nu este sprijinit de toate institutiile care ar trebui sa-si dea mana pentru reusita sezonului estival, printre care reprezentantii Ministerului Mediului, ai Ministerului de Finante, ai Prefecturii Constanta. Totusi, in cadrul intalnirii de ieri a participat si o firma de consultanta pentru atragerea unor investitii, pentru ca litoralul romanesc are nevoie de bani, de capital investit, in special de capital romanesc.
Hotelierii vor straini
Andrei Trandafir, vicepresedintele Asociatiei Patronale Mamaia si unul dintre patronii de hoteluri din aceasta statiune, spune ca anul 2006 a fost mai slab decat anul trecut in ceea ce priveste turismul international, subliniind faptul ca prevesteste un sezon 2007 si mai slab. „In ceea ce priveste turismul intern, a fost un an comparabil cu anul trecut, dar nu s-a ridicat la acelasi nivel”, a precizat acesta. Cauzele care au condus la acest lucru au fost, in opinia sa, multiple: campania mediatica indreptata impotriva litoralului inca din luna aprilie, antireclama care s-a facut, mai ales in comparatie cu litoralul bulgaresc, si situatia „exploziva si conflictuala” intre interesul agentilor economici care fac turism pe litoralul romanesc si politica dezastruoasa a Ministerului Mediului cu privire la atribuirea plajelor.
Andrei Trandafir a declarat ca tarifele practicate nu au fost mai scumpe decat la bulgari, dar a recunoscut ca, pentru romanii obisnuiti, acestea au fost destul de mari.
„Sunt multe de facut. Este nevoie de un plan strategic pe termen mediu si lung, un plan care sa aiba coerenta, care sa fie legiferat si care sa se reflecte in generarea imediata a increderii tour-operatorilor straini. Trebuie inteles ca in Bulgaria turismul are succes nu cu bulgari, in Grecia are succes nu cu greci…”, a precizat acesta, adaugand ca afacerile de succes se fac in turismul international.
TUI – necunoscuta de aur
Cipriana Popescu, reprezentantul tour-operatorului TUI, a precizat ca, de putina vreme, exista tendinta de tratare regionala a litoralului Marii Negre, din Delta Dunarii pana la Burgas, in contextul integrarii in Uniunea Europeana. Exista o tendinta de uniformizare a conditiilor oferite in Romania si Bulgaria. „Cel putin teoretic, un hotel de patru stele din Mamaia ar fi de dorit sa aiba aceleasi preturi, aceleasi facilitati, aceeasi sezonalitate in contractarea externa precum un hotel de patru stele de la Albena sau de la Nisipurile de Aur. Este o tendinta de disipare a mediului concurential, de a nu se mai simti acuta competitia dintre Romania si Bulgaria”, a precizat acesta.
Pentru acest lucru insa Romania trebuie sa faca un rabat, pentru ca tara noastra – spune reprezentantul TUI – pe o anumita categorie de hoteluri sau pe anumite tipuri de produse este mai scumpa decat Bulgaria, fie ca ne place acest lucru sau nu. Pe de alta parte, hotelierii spun, insa, ca in Romania exista o serie de impedimente pentru alinierea la preturi, pe acest considerent regional. Cele mai importante aspecte invocate sunt pretul la utilitati si fiscalitatea excesiva practicate la noi. La ora actuala, studierea impactului acestei tratari regionale asupra incomingului este in plina desfasurare.