Senatorii au respins ideea vanzarii a 7 la suta din actiunile companiilor Loteria Romana si Imprimeria Nationala catre salariati, membrii C.A. si pensionari, pe motiv ca o astfel de tranzactie nu se justifica.
In strategia de privatizare a Loteriei Romane si Imprimeriei Nationale, asa cum este ea propusa prin O.U.G. 2002/2005, se propune „vanzarea prin negociere directa, fara selectie de oferte, a unui pachet de actiuni in cota de 7 la suta din capitalul social al Loteriei Romane catre salariati, membrii consiliului de administratie in exercitiu si pensionari cu ultimul loc de munca la cele doua companii”.
Pusi in fata faptului de a se pronunta asupra acestei strategii, senatorii din Comisia pentru privatizare si administrare a activelor statului au constatat ca o astfel de tranzactie nu se justifica, deoarece potrivit actului de infiintare – O.U.G. 159/1999 – actiunile nominative ale Loteriei Romane sunt detinute in totalitate si exclusiv de statul roman.
Asa cum se precizeaza de catre initiator – Guvernul Romaniei -, Ordonanta 2002/2005 ar avea rolul de a asigura baza juridica pentru aplicarea Legii 247/2005 privind transferul cotei de capital social de stat la Fondul Proprietatea. Comisia de privatizare a constatat ca in Legea 247 se mentioneaza in mod expres faptul ca transferul pachetelor de actiuni la Fondul Proprietatea sau cele tranzactionate la bursa nu fac obiectul unei strategii de privatizare catre un investitor strategic. De aceea senatorii au redefinit obiectul de reglementare a O.U.G. 2002, care nu este in opinia lor legat de privatizarea Loteriei, ci „de indeplinirea prevederilor Legii 247/2005 privind reforma in domeniile proprietatii si justitiei, precum si unele masuri adiacente cu privire la participarea Loteriei la Fondul Proprietatea”. In acesti termeni, au votat ca „vanzarea prin negociere directa fara selectie de oferte a unui pachet de actiuni in cota de 7 la suta din capitalul social al Loteriei Romane catre salariati, membrii consiliului de administratie in exercitiu si pensionari cu ultimul loc de munca la cele doua companii” nu se justifica.
In urma acestei evidente, senatorii au majorat cu 7 la suta procentul actiunilor Loteriei detinute de stat de la 68 la suta la 75 la suta din capitalul social, reprezentand 6.391.759 actiuni nominative (fata de propunerea din ordonanta pentru 5.795.195 actiuni), fiecare actiune in valoare nominala de 5 RON. Urmand acelasi rationament, senatorii au micsorat cu 7 la suta pachetul detinut de alti actionari, de la 32 la suta la 25 la suta capitalul social reprezentand 2.130.586 actiuni nominative (fata de propunerea din ordonanta de 2.727.150 actiuni), fiecare actiune in valoare de 5 RON.
Aceleasi modificari, in sensul majorarii cu 7 la suta a pachetului de actiuni detinut de stat si micsorarii cu 7 la suta a pachetului detinut de alti actionari, au fost operate de senatori si in cazul actiunilor Imprimeriei Nationale.
Potrivit Legii 247, Fondul Proprietatea se va constitui, intre altele, din actiunile detinute de Ministerul Finantelor la diverse societati comerciale, dupa cum urmeaza: 20 la suta din Compania Nationala Loteria Romana, 20 la suta din Compania Nationala Imprimeria Nationala si 9,9 la suta din C.E.C.