21.2 C
București
duminică, 6 octombrie 2024
AcasăSpecialSejururile de concert, noua moda turistica

Sejururile de concert, noua moda turistica

» Chiar daca Romania a devenit tinta unor nume importante ale scenei muzicale internationale, o multime de staruri de top nu au sustinut inca spectacole in Romania.

» In aceste conditii, agentiile de turism au inceput sa propuna sejururi de concerte ale unor artisti care nu ne-au vizitat inca tara – in special spre destinatii de proximitate ca Viena si Budapesta.

» Alexandru Danciu, de la Interra Travel, explica pentru "Romania libera" in ce consta aceasta noua tendinta din turism si ce inseamna un "pachet de concert".

Formatii si solisti pe care, in urma cu cinci-sase ani, nici nu visau fanii romani sa-i vada concertand aici au inceput, incet, sa vina la noi in tara – B’estfest-ul, festivalul tocmai incheiat, este cel mai bun exemplu de loc care a reusit, pe parcursul catorva zile, sa creeze o densitate nemaiintalnita de staruri internationale pe metru patrat. Cu toate acestea, o multime de nume nu au ajuns inca in Romania. Unde e Bruce Springsteen? Madonna? REM? Eminem? Madonna, de pilda, concerteaza in Budva, o statiune din Muntenegru, o republica minuscula din fosta Iugoslavie, unde veniturile populatiei sunt incomparabil mai mici decat cele ale buzunarului mediu de la noi.

Or, din aceasta cauza, pentru a vedea o multime de nume din clubul select al starurilor, singura posibilitate este de a pleca din tara. Cum dupa 2007 Romania a devenit membru UE, plecarile pentru cateva zile intr-o alta tara nu mai sunt o problema, nemaifiind nevoie nici macar de pasaport – asa ca sejururile turistice de concert au devenit o moda; cea mai populara destinatie e, fara discutie, Szigetul, cel mai mare festival de muzica din Europa de Est. "La Sziget mergem cu cortul.

 

Anul trecut l-am pus pe malul Dunarii, in campingul festivalului, iar perioada a coincis cu o perioada de ploi in toata Europa, nivelul Dunarii crescand semnificativ. In pofida avertismentelor pe care le-am primit, ca ar fi mai bine sa ne mutam, am ramas acolo, riscand ca a doua zi dimineata sa ne trezim cu apa in «casa». Locul era foarte frumos si ieftin", ne spune Bogdan, un fan declarat al festivalului. Astfel de festivaluri se adreseaza insa tinerilor cu venituri modeste, care fac autostopul sau iau trenul ca sa ajunga la destinatie, iar acolo se cazeaza intr-un camping sau, in cel mai bun caz, intr-un hostel cu tarife modice de 10-20 de euro, in camere de 4-8 persoane.

"Pachetele la concerte se adreseaza atat publicului cu venituri medii-mari, cat si publicului tanar"

 

Aceste pelerinaje de concert sunt insa un apanaj al primei tinereti, respirand un aer studentesc – pe principiul distractie maxima la costuri microscopice. Ceea ce inseamna ca acest gen de excursie improvizata tine pana la o anumita varsta, dupa care standardele de confort cresc; preferi sa dai un ban in plus, dar sa stai in conditii decente – in definitiv, ai iesit la un concert sa te relaxezi, nu sa te chinuiesti. Pentru acest segment de populatie au aparut sejururile de concerte organizate de agentii de turism, care elimina stresul cumpararii de bilete si mai ales al cazarii, o problema serioasa in cazul unor evenimente deosebite, cand locurile de cazare convenabile sunt greu de gasit. Agentiile fac insa eforturi sa se adapteze tuturor categoriilor de turisti, sa prinda un segment cat mai mare din piata. "Pachetele la concerte se adreseaza atat publicului cu venituri medii-mari, cat si publicului tanar, in functie de pretul biletelor de intrare si al transportului – elemente constitutive ale pachetelor.

 

De exemplu, la Robbie Williams, la Budapesta, in 2006 am avut pachete inclusiv pentru tineri care au avut transportul asigurat cu autocarele noastre", ne spune Alexandru Danciu, managing director la Interra Travel, una dintre companiile care au facut activitate de pionierat in domeniul sejururilor de concert – inca din 2006 si-a construit o divizie pentru evenimente muzicale, "Interra Live", care s-a dezvoltat intre timp, devenind unul dintre liderii pietei pe acest segment. Pe langa Interra, sunt si alte companii care organizeaza sejururi de concerte – Explore Travel (Foo Fighters, Bruce Springsteen, The Police, Sensation White Festival etc.), Simplu Tour (Bon Jovi), Infinity Travel etc. Concertele sunt alese de agentie dupa cel putin doua criterii: recunoasterea de care se bucura artistii/trupele pe piata noastra, dar si dupa orasul in care se desfasoara concertul – astfel incat "sa ne permita obtinerea unor costuri cat mai bune pentru elementele pachetului si, de asemenea, sa fie si un oras foarte frumos.

 

Pentru ca noi intotdeauna includem in pachetele de concerte si servicii precum tururi de oras, excursii, vizite, shopping etc. Folosim la maximum si in cel mai placut mod tot timpul petrecut cu ocazia concertului respectiv", detaliaza managerul Interra Travel. Cele mai rentabile destinatii din punctul de vedere al raportului cost/beneficii sunt cele de proximitate, Budapesta si Viena. Sejururile organizate pentru aceste orase se bucura de cel mai mare succes. "La concertul Robbie Williams din Budapesta am trimis 300 de persoane, atat cu avionul, cat si cu autocarele noastre. La Eric Clapton, in acelasi oras, am trimis 200 de persoane, cu aceleasi mijloace de transport – asta in 2006. In 2007 marile succese au fost totusi altele: Roma (Bryan Adams), cu 205 persoane trimise cu avionul, si Praga (Lionel Richie), cu 180 de persoane trimise. La Viena (Rod Steward) am trimis 85 de persoane cu avionul. Anul acesta, am trimis la Viena 140 de persoane la Celine Dion si 80 la Bon Jovi, cu avionul."

Urmeaza Madonna la Viena, Coldplay si Queen la Budapesta

Cum e de asteptat, succese se anunta a fi concertele organizate la Viena sau Budapesta cu nume care nu au venit inca in Romania: "De curand am definitivat concertul Madonna din 23 septembrie, de la Viena, si in curand vor fi gata Coldplay si Queen, ambele in Budapesta, in luna septembrie. Pentru Viena, pregatim un pachet la concertul Tina Turner din februarie 2009. Adiacent acestor concerte, divizia Interra Live mai organizeaza si pachete premium, precum Balul Johann Strauss de la Viena si Festivalul de Opera de la Budapesta, evenimente de mare tinuta".

Examinand insa oferta de pe net, descoperi ca exista un contrast semnificativ intre pretul intregului sejur si calitatea locurilor la concert, din zona ieftina – astfel, un sejur de 400 de euro include bilete in zona standing area, deci in picioare. "Intr-adevar – justifica Alexandru Danciu – costul biletelor are o pondere mare in analiza de pret a unui asemenea pachet. In speta, locurile in picioare (standing area) sunt cele mai cerute. Participantii vor sa fie efectiv cat mai aproape de artist, in fata scenei, sa traiasca la maximum acele ore de spectacol." Pe de alta parte, agentiile isi asuma riscuri, intrucat biletele sunt cumparate dinainte – "uneori sunt achizitionate chiar cu un an inainte de plecare". Tururile sunt organizate de obicei pentru trei zile. "In prima zi zburam dimineata, ne transferam aeroport-hotel, facem check-in. In acea zi facem un tur de oras, cu ghid local de limba romana, mergem la shopping, avem activitati libere. A doua zi, mai avem timp liber sau facem cate o excursie, iar seara mergem la concert. A treia zi, ne mai bucuram de frumusetile orasului pentru ca incercam sa rezervam zboruri dupa-amiaza/seara, pentru a «exploata» la maximum aceste trei zile frumoase."

Pe de alta parte, in aceasta vara Romania a fost, la randul ei, vizitata de o multime de nume sonore ale showbizului international – in special la B’estfest, unde nume ca Manu Chao, Manic Street Preachers, Cypress Hill, Alanis Morissette au transformat Romania intr-o tinta dezirabila pentru turistii din tarile din jur, in special din Bulgaria si tarile fostei Iugoslavii. Initiativa organizatorilor B’estfest de a crea pe site-ul festivalului un forum pentru cei din provincie care cauta cazare in Bucuresti a reliefat ca, pe langa romani, au fost si persoane din afara tarii care isi cumparasera deja bilet si erau in cautarea unui loc de cazare convenabil. "Este vorba insa de turisti independenti, cu posibilitati financiare reduse. Vin independent fiindca nu exista agentii de turism locale care sa organizeze pentru pietele lor astfel de pachete la indemana. Daca ar fi un trend semnificativ, atunci astfel de agentii ar fi aparut", incheie managerul Interra Travel.

» Preturi sejururi de concert

Madonna – 480 euro, Viena, Interra Travel

Coldplay – 300/335/370 euro,
Viena, Explore Travel

Queen si Paul Rodgers – de la 235 euro, Viena, Infinity Travel

Cele mai citite

Reacția Dianei Șoșoacă după respingerea candidaturii la alegerile prezidențiale

Diana Șoșoacă a reacționat după ce Curtea Constituțională a României i-a respins candidatura la alegerile prezidențiale. Aceasta își cheamă susținătorii la un miting: „Absolut...

Klaus Iohannis la Sommet-ul Francofoniei: Acordăm o atenție deosebită oportunităților economice din spațiul francofon

Una dintre prioritățile majore ale Francofoniei o reprezintă educația și formarea tinerilor, a declarat președintele Iohannis la Paris Președintele României, Klaus Iohannis, a susținut sâmbătă,...

Hezbollah: Orice legătură cu Hashem Safieddine s-a pierdut

Contactul cu Hashem Safieddine, potenţial înlocuitor al liderului Hezbollah, Hassan Nasrallah, a fost "pierdut" de la loviturile israeliene de vineri din apropierea Beirutului, care...
Ultima oră
Pe aceeași temă