Intreaga tara a putut vedea cazul romanilor plecati in vacanta in strainatate cu avioane apartinand unor companii aeriene particulare romanesti. Multi dintre cei care s-au aventurat la o cursa „low-cost” (costuri reduse) au trait cosmarul vietii lor, au fost abandonati zeci de ore fara ca cineva sa le puna la dispozitie o sticla de apa sau un sandvis. Cu toate acestea, excluzand umilintele, nu te poti astepta la astfel de companii sa iti intinda covorul rosu. Cand vine vorba despre TAROM, compania nationala, care declara ca vizeaza afilierea la „Sky Team”, lucrurile sunt cu mult mai grave. Stefan Dumitrescu, unul dintre tinerii talentati, beneficiar al unei burse de studiu in SUA, a simtit pe pielea lui patriotismul reprezentantilor companiei TAROM, care l-au „uitat” 24 de ore pe un scaun din zona aeroportului din Paris, fara a-i asigura cazare si masa, cum avea dreptul. Principalul acuzat este Alexandru Szlivka, fost director general al companiei.
(IT) Air France i-a eliberat bilet, dar TAROM i-a refuzat casa si masa. Stefan Dumitrescu a decolat din Bucuresti, cu destinatia Atlanta Ð Greenville, la data de 8 ianuarie 2005. Tocmai la timp pentru a putea confirma continuarea studiilor la colegiul din Greenville Ð specialitatea business-informatica, termenul-limita fiind ziua de 9 ianuarie, ora 12,30. Chiar de la decolare au aparut insa problemele. Avionul de Paris, unde se facea legatura cu cel de Atlanta, figura primul pe tabela de decolari, urmat de cursa de Bari si de o alta de Munchen. In realitate insa cursa de Paris (facuta in parteneriat de TAROM si Air France) a decolat ultima dintre cele trei, cu intarziere, la ora 13.08 fata de 12.50, cat era programata. Intarzierea nu a fost recuperata, rezultatul fiind ca lui Stefan Dumitrescu i-a fost refuzata imbarcarea in cursa Air France de Atlanta. Air France (partener cu TAROM pentru aceste curse, dupa cum am aratat) i-a eliberat imediat un bilet pentru a doua zi, recunoscand implicit ca intarzierea a fost din cauze obiective, nu din vina lui Dumitrescu. Dat fiind ca urmatorul zbor din Atlanta Ð Greenville (prin Cincinnati) era programat pentru a doua zi (la mai bine de 20 de ore), Dumitrescu avea dreptul la cazare si masa din partea companiei TAROM (a sa era responsabilitatea). „Functionarul agentiei TAROM a refuzat sa-i asigure cazarea, masa si transportul, ba mai mult, a sustinut la agentia Air France ca fiul meu sa plateasca un nou bilet”, ne-a declarat Valeriu Dumitrescu, tatal lui Stefan. „Din momentul in care am aflat ca este practic sechestrat in zona de tranzit, am stat ca pe ghimpi. Nu stiam ce se intampla cu el, faceam tot felul de scenarii, pe deasupra mi-era teama ca va pierde colegiul Ð din fericire i s-a aprobat inscrierea prin telefon. La doar cateva zile, Valeriu Dumitrescu a cerut companiei TAROM sa ancheteze cazul si sa ia masuri disciplinare impotriva functionarului TAROM de la Paris. Reclamatii similiare au mai fost trimise la Protectia Consumatorului si la Consiliul pentru combaterea discriminarii.
Serviciul clienti al TAROM a incercat sa-l insele pe reclamant
Dand dovada de rea-credinta (crasa neglijenta este singura alternativa), serviciul clienti din cadrul companiei i-a raspuns, la data de 8 martie, ca biletul a fost emis de Air France, nu de TAROM, si ca Dumitrescu ar trebui sa reclame cazul la Air France, nu la TAROM. Spunem de rea-credinta, deoarece directoarea serviciului clienti nu avea cum sa nu stie de criteriile din contractul de parteneriat intre TAROM si Air France. Air France se ocupa de bilete si de bagaje in caz ca acestea ar fi ratacite, TAROM fiind responsabila si de asigurarea cazarii si mesei celor care au pierdut cursele. Valeriu Dumitrescu sustine ca fenomenul s-a repetat si a doua zi, dar numai fiul sau a avut de suferit, alti patru pasageri, dar americani, beneficiind de cazare, masa si transport, Stefan Dumitrescu fiind singurul abandonat in zona de tranzit.
Fostul director general TAROM respinge acuzatiile
Am reusit sa-l contactam pe functionarul TAROM de la Paris. El este nimeni altul decat Alexandru Szlivka, fost director general al TAROM timp de cinci luni de zile incepand din septembrie 2002, in restul timpului el fiind seful agentiei TAROM de la Paris (1997-2005). Din acest an el a fost repatriat si numit sef serviciu handling (bagaje si catering) la Bucuresti. Alexandru Szlivka ne-a declarat ca nu-si aminteste de tanarul Stefan Dumitrescu, pretinde ca intarzierea ar fi fost doar din vina romanului, dar nu a reusit sa ne explice cum de Air France i-a eliberat biletul, recunoscand implicit cauzele obiective, iar TAROM nu. El sustine ca nu-i adevarat ca alti doi pasageri ar fi pierdut avionul, tot pe 8 ianuarie, si ar fi beneficiat din partea TAROM de casa si masa, „aia doi au prins avionul, numai romanul l-a ratat”, spune Szlivka. In replica, tatal lui Dumitrescu afirma ca l-a gasit pe unul dintre americani, ca acela a pierdut cursa si a fost cazat pe cheltuiala companiei romane. Mai mult, Valeriu Dumitrescu ne-a declarat ca cetateanul american in cauza si-a manifestat disponibilitatea de a depune marturie in Romania in cazul unui eventual proces.
Stefan Dumitrescu face parte din categoria tinerilor romani talentati. El beneficiaza la colegiul din Greenville de o bursa de studii plus o alta sportiva, pentru tenis de camp. In varsta de 21 de ani (aceeasi generatie cu Mergea si Tecau), Stefan Dumitrescu a fost declarat ca cel mai bun „nou-venit” al regiunii Mid-Atlantic.