Oficiul Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie, geambasul oficial al Ministerului Economiei si Comertului, a demarat la inceputul acestei saptamani procedurile de vanzare prin licitatie a fostului santier militar din Mangalia. Pachetul integral de actiuni are o valoare de 12.715.180 RON (127 de miliarde lei vechi) si va fi adjudecat peste aproximativ doua luni.
Procedura de vanzare este deosebit de greoaie si le cam taie cheful investitorilor straini, insa asta este legea si prin urmare ofertantii trebuie sa aiba rabdare. Este pentru a doua oara in ultimii doi ani cand unitatea este scoasa la mezat. Precedenta incercare de privatizare s-a sfarsit prost pe motiv ca a picat chiar la mijlocul alegerilor generale. Acum nu ar fi nici un motiv pentru care santierul sa nu fie vandut. Mai ales ca prezinta un real interes pentru investitorii din domeniu. Mai multe firme „grele” din strainatate s-au interesat de activele societatii, au vizitat chiar intreprinderea, dar bulibaseala din minister a facut ca pana la urma procedurile de negociere sa fie amanate. In fine, daca totul merge bine, pe 3 octombrie la ora 13.00 va incepe licitatia cu strigare.
Guvernarea se schimba, naravul ba
Schimbarea puterii nu a modificat prea mult datele problemei, bineinteles cu exceptia oamenilor de afaceri interesati de unitatea din Mangalia, care acum e musai sa fie membrii unuia dintre cele doua partide care formeaza ADA. Au ramas neschimbate metehnele celor responsabili cu privatizarea si jocurile de culise care apar inevitabil ori de cate ori statul vinde ceva. Putem chiar spune ca legile dupa care se desfasoara privatizarea au fost special concepute pentru a putea fi aranjate licitatiile. La ultima tentativa de privatizare s-au „batut” mai multe firme din tara, care au incercat sa castige licitatia prin tot felul de metode, mai putin cea corecta.
Creatorul flotei militare
Fostul santier al marinei este unicul din tara specializat in constructii militare. Aici au fost asamblate corvetele din clasa Tetal 1 si 2, tot aici a fost construit si fostul crucisator „Marasesti”. Santierul a fost scos din sistemul militar prin 1994. Tot atunci marina a incetat si comenzile, cu exceptia lucrarilor la sistemele de armament, ce nu puteau fi facute in alta parte. In prezent din santier a mai ramas doar numele. Majoritatea specialistilor au plecat, sectiile au fost reduse, halele, cedate in schimbul stergerii datoriilor la bugetul de stat. Personalul societatii a trecut prin trei etape de disponibilizare din aceleasi considerente de reducere a cheltuielilor. Atunci cand nu au comenzi, navalistii taie la fier vechi navele pe care marina le-a scos din uz. Oamenii nu sunt incantati de munca in cimitirul de nave, insa asa se scot salariile in perioadele grele. Exista trei proiecte de constructie a unor tancuri petroliere de mici dimensiuni comandate de olandezi, dar lucrurile se misca cu viteza melcului din lipsa de fonduri si din cauza posibilitatilor reduse de obtinere a fondurilor.