2.1 C
București
luni, 27 ianuarie 2025
AcasăSpecialSchimbati Legea sigurantei nationale!

Schimbati Legea sigurantei nationale!

Serviciul se justifica si sustine ca operatiunea de clasificare a dosarelor este perfect legala. Nu de aceeasi parere sunt si reprezentantii societatii civile. Acestia reclama lipsa de transparenta si cer modificarea legii care prevede transferul dosarelor fostei Securitati catre CNSAS. Legea sigurantei nationale poate acoperi ulterioare santaje. Aceasta se aplica in selectarea dosarelor Securitatii de dinainte de 1989, chiar daca este in vigoare din 1991. Asul din maneca se afla la Basescu.
Comunicatul SRI, prin care se anunta ca 110.000 de dosare ale fostei Securitati raman secrete deoarece privesc siguranta nationala, continua sa provoace controverse. Am incercat sa explicam cum se poate aplica o lege unor fapte petrecute anterior intrarii in vigoare a acesteia. Legea 51 din 1991 privind siguranta nationala a Romaniei a stat la baza selectiei facute de comisia mixta SRI-CNSAS pentru analiza a 160.000 de dosare ale fostei Securitati. Dintre acestea, 50.000 au fost trimise CNSAS, restul de 110.000 „privesc siguranta nationala”, conform comunicatului SRI. Asadar, o comisie mixta, din care nimeni nu spune cine face parte, hotaraste ca peste o suta de mii de dosare privesc siguranta nationala si deci nu pot fi facute publice. Numai ca legea dupa care s-a facut selectia este din 1991, iar dosarele fostei Securitati au fost instrumentate pana in 1989. „Este fara discutie o interpretare abuziva a legii facute de SRI. Va pot da un exemplu concret: in 1995 am studiat un dosar al unor spioni parasutati in 1951 in Muntii Fagaras, in urma caruia am publicat un studiu. Ulterior, un alt coleg a solicitat accesul la acelasi dosar, numai ca, intre timp, acesta fusese clasificat de SRI. Conform rationamentului, eu ar trebui sa fiu cercetat acum pentru atingerea sigurantei nationale deoarece am publicat respectivul studiu”, ne-a declarat istoricul Marius Oprea.

Miza dosarelor dosite

Care ar fi miza acestor clasificari si ce se ascunde in spatele sintagmei „siguranta nationala”? „Prin secretizarea acestor dosare, SRI nu doreste sa creeze un precedent, acesta ar fi un prim aspect, si, al doilea, exista in structurile SRI functii ocupate de istorici, care doresc sa aiba acces individual la arhiva pentru a publica ulterior”, considera Oprea. Anormalitatea situatiei este semnalata si de presedintele Asociatiei Pro Democratia, Cristian Parvulescu. „Ne scapa total criteriile prin care s-a facut aceasta clasificare. Dincolo de comunicatele SRI, care raporteaza analiza a mii de dosare, este vorba de o operatiune de protectie a unor indivizi. Este o actiune in favoarea unor grupuri de interese care se poate transforma foarte usor in actiuni de santaj”, ne-a declarat Cristian Parvulescu.

Secasiu: „Este o interpretare abuziva a legii”

Nici unii dintre membrii Colegiului National pentru Studierea Arhivelor Securitatii (CNSAS) nu sunt de acord cu modul in care SRI secretizeaza mii de dosare ale fostei Securitati, fara urma de transparenta. „Este o interpretare abuziva a legii, interpretare preluata de SRI de la fosta Securitate. Legea 51 din 1991 se refera la amenintarile postrevolutionare ale Romaniei si nu la cele din 1945, din vremea lui Dej, sau amenintarile de pe timpul lui Ceausescu”, ne-a declarat Secasiu.

SRI sustine ca dosarele sunt analizate „in mod responsabil”

Partea adversa, in speta SRI, se ascunde in spatele unor comunicate terne prin care incearca sa minimalizeze gravitatea faptelor si sa mimeze normalitatea situatiei. „Dosarele care privesc siguranta nationala sunt analizate in mod responsabil de Comisia mixta SRI-CNSAS, conform protocoalelor semnate de cele doua parti, si transferate la CNSAS ori retinute de SRI, pe baza hotararii comune a participantilor la sedinte. Orice referire la numarul dosarelor este aleatorie, acestea fiind analizate fiecare in parte pe baza criteriilor de siguranta nationala determinate de Legea sigurantei nationale a Romaniei”, se arata intr-un comunicat trimis de biroul de presa al SRI. Ce nu explica SRI este cum reuseste, ca intr-un timp record, sa analizeze mii de dosare (vreo 660 pe zi), chiar daca ulterior a revenit asupra comunicatului incert si a precizat ca respectivul volum de munca s-a rea-lizat in vreo cinci ani. Mai mult, Serviciul se simte atacat de media si-i acuza de acest fapt pe unii membri ai CNSAS. „Unii dintre membrii CNSAS, dupa ce initial isi exprimau nemultumirea pentru ritmul scazut al predarii-preluarii dosarelor, in prezent, in mod surprinzator, se declara impotriva procesului de predare accelerata”, se mai arata in replica SRI.

Iesirea din impas: transferul tuturor dosarelor catre CNSAS

Solutia pentru iesirea din cercul vicios format din SRI, CNSAS, CSAT tine mai mult de vointa politica. „De preferat ar fi ca presedintele sa ordone SRI predarea in totalitate a arhivei fostei Secu-ritati catre CNSAS. Din pacate, se pare ca presedintele Basescu a fost convins sa renunte la acest demers”, ne-a mai spus Marius Oprea.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă