A fost sef de cadre si invatamant politic in aviatie pe vremea comunismului. Acuzat ca a tras in multime la Revolutie. A rezistat tuturor regimurilor politice. Se vorbeste ca are spate asigurat de prietenii lui din aviatie de pe vremea lui Ceausescu. A mai fost acuzat de delapidare, fals si uz de fals, abuz in serviciu. Trimis in judecata, anchetat de politie, procurori si in vizorul PNA. A scapat de toate acuzatiile. Unii spun ca este protejatul fostului ministru al Transporturilor Miron Mitrea. Supravietuitorul de profesie se numeste Gheorghe Pasc si este directorul general al Aeroportului Oradea.
Pasc se declara insa nevinovat, sustinand ca este victima unor comploturi puse la cale de sindicat si mai ales de consiliul local, care vrea sa-l inlocuiasca pe criterii politice.
„Pasc este omul care a tras si a omorat oameni (poate primul care a tras) pe Otopeni in decembrie 1989. A tras de la geamul biroului sau de la Departamentul Aviatiei Civile impreuna cu seful sau, generalul Zarnescu Gheorghe. El mi-a spus cu gura lui ca a tras.” Declaratia apartine lui Doroltan Tinu, fost lider al sindicatului din aviatie din Oradea pe vremea lui Ceausescu. „Este o aberatie. Am fost doar un ofiter de aviatie si nu am nici o legatura cu ceea ce s-a intamplat in 1989. Eu nu mi-am facut decat datoria”, ne-a declarat directorul Aeroportului Oradea.
A aterizat in fruntea aeroportului acum 12 ani
Dupa Revolutie, Gheorghe Pasc s-a reorientat si a ajuns in 1993 director al Aeroportului Oradea. Politia Transporturi Feroviare, Curtea de Conturi Bihor, Directia de Finante Publice locale din Oradea si Consiliul local Oradea au consemnat, fiecare in parte, din 1993 pana astazi presupuse abuzuri savarsite de directorul general si acolitii lui. Raspunsul dat de justitie: neinceperea urmaririi penale. Pe rand, procuratura de pe langa Tribunalul Oradea si procuratura militara l-au scos bazma curata.
Delapidare, fals si uz de fals, abuz in serviciu
„Numitul Pasc Gheorghe se face vinovat de comiterea infractiunilor de abuz in serviciu contra intereselor publice si complicitate la fals intelectual si uz de fals si instigare la delapidare”, se arata intr-un raport intocmit de Inspectoratul de Politie pentru Transporturi Cluj, in iunie 2002. In 1999 au fost emise 12 dispozitii de plata catre casierie, „aceste acte fiind in marea lor majoritate semnate de catre numitul Pasc Gheorghe, in calitate de director general al aeroportului”, precizeaza acelasi raport. Prejudiciu: peste 190 milioane lei. Sunt pusi sub acuzare Lugosi Ioan, director economic, si Heredea Ileana, casiera. Pentru Pasc Gheorghe, Politia TF Cluj isi declina competentele catre Parchetul Militar, acesta fiind ofiter activ. Directorul economic scapa si se finalizeaza urmarirea penala doar in cazul casierei. Toate actele au fost semnate de Pasc. Nu puteau sa iasa bani din casierie fara sa aiba cunostinta directorul economic si directorul general. Ceea ce a si recunoscut casiera. Iar falsul a fost facut cu aprobare de sus. Banii au ajuns in buzunarele lui Pasc”, ne-a spus un politist din cadrul TF care a participat la ancheta. In cele din urma Parchetul Militar a dat neinceperea urmaririi penale.
Chitante false, deplasari fictive, decontari ilegale
Intr-un alt raport intocmit de Curtea de Conturi, in 2001 se vorbeste despre „decontarea unor cantitati de materiale mai mari decat cele existente efectiv in lucrarea executata” (prejudiciu: 25 milioane lei); „decontarea materialelor la preturi mai mari decat cele justificate prin facturi” (prejudiciul: 230 milioane lei), „acceptarea la decontare in situatiile de lucrari a unui pret carburant mai mare decat cel ofertat” (prejudiciu: 124 milioane lei). Tot aici se mai spune: „raspunzatori pentru abaterile constatate la angajarea lucrarii de inlocuire tamplarie metalica cu tamplarie de aluminiu cu geam termopan, precum si la montat usa cu fotocelula sunt: Gheorghe Pasc, director general, Lugosi Ioan, director economic, si Baican Viorel, sef birou investitii”. Curtea de Conturi a mai semnalat nereguli si la nivelul obligatiilor de plata la serviciile prestate aeronavelor (asa-numite fise handling). Prejudiciu: peste 1,2 miliarde lei. Bani care au intrat direct in buzunarul lui Gheorghe Pasc si al acolitilor lui, sustin surse din cadrul politiei transporturi feroviare din Oradea. Si directia economica a consiliului judetean semnaleaza matrapazlacurile directorului Aeroportului Oradea. Pentru perioada 1998-2000: „Domnul director a beneficiat de sume nejustificate de peste 62 milioane lei, reprezentand concediul de odihna neefectuat, platindu-i-se 38 de zile calendaristice in loc de 25 de zile lucratoare”.
Pensie anticipata si salarii compensatorii de 100 milioane de lei
Presedintele consiliului judetean, Stefan Seremi, ne-a spus ca nu este clarificata nici situatia de salariat a lui Pasc. „El este pensionat anticipat. A fost trecut in rezerva. Dar primeste si salariu de la stat. Nu stiu cat este de legal.” Cert este ca Pasc a beneficiat de plati compensatoriii pentru a fi pensionat anticipat (fiind vorba de peste 100 milioane de lei), primeste pensie pana la indeplinirea varstei de pensionare si primeste si salariu de director general. „Este total legal. Asa este legea. Militarii trecuti in rezerva pot sa lucreze la stat si sa ocupe functii de conducere la institutiile considerate speciale, cum este aeroportul”, s-a aparat Gheorghe Pasc.
Protejatul lui Mitrea si al lui Dobre
In urma sesizarilor facute de toate institutiile de control, Consiliul judetean (care administreaza Aeroportul Oradea) a solicitat de nenumarate ori, din 1993 pana astazi, demisia directorului Pasc Gheorghe. Demiterea nu se putea face decat cu avizul Ministerului Transporturilor. Cererea a fost refuzata de fostul ministru al Transporturilor Miron Mitrea. Sursele noastre ne-au relatat ca Pasc a fost protejat tot timpul de prietenii lui din Bucuresti de pe vremea lui Ceausescu. Este vorba, sustin aceleasi surse, de oameni care au lucrat in acelasi anturaj cu Pasc, politruci sau fosti securisti. Dan Andrei, fost pilot in flotila lui Ceausescu, ce ocupa astazi functia de director general al Aviatiei Civile din cadrul Ministerului Transporturilor. Un alt protector al lui Pasc ar fi si Aleodor Francu, seful Cancelariei primului ministru, devenit peste noapte liberal. Acesta a fost expert la ROMATSA si ar fi intervenit la Ministerul Transporturilor pentru ca Pasc sa nu fie demis, ne semnaleaza sursele noastre. Nici actualul ministru Gheorghe Dobre nu se inghesuie sa-l demita pe Pasc. De altfel, acesta a fost cel care in 1997, in calitate de director de personal in Ministerul Transporturilor, a semnat hartia de confirmare in functia de director general a lui Pasc. „Fara sa se organizeze examen pentru ocuparea acestui post”, ne-au declarat sursele noastre. Si actualul consiliu judetean a solicitat demiterea lui Pasc. A trimis o nota in acest sens Ministerului Transporturilor, sustinand ca majoritatea consilierilor locali s-au pronuntat in acest sens. „Nu ministerul da avizul pentru demitere. Ci doar pentru avizarea noului director”, s-au spalat pe maini de aceasta situatie cei de la Inspectoratul Aviatiei Civile din cadrul Ministerului Transporturilor. Insa presedintele consiliului judetean ne-a spus clar ca nu poate sa-l demita pe Pasc decat cu acordul ministerului, pentru ca asa este legea”.
Pasc se declara nevinovat
Pentru toate aceste acuzatii, Pasc se considera nevinovat. „Exista decizie judecatoreasca definitiva. Nu sunt vinovat. Nu a fost decat complotul unora care au vrut sa ma dea jos. A fost o chestiune politica. Consilierii judeteni vor sa-si puna omul lor.” Acesta ne-a prezentat si o nota a Curtii de Conturi din 2003, care il disculpa de acuzatiile aduse. Acest raport il scoate nevinovat pentru o serie de acuzatii cum ar fi: achizitionarea ilegala de bunuri si servicii, obtinerea ilegala de sume reprezentand concediul pe doi ani, angajarea cu incalcarea legii a directorului economic Ioan Lugosi. Pasc spune ca nu sunt motive sa fie destituit deoarece el a reusit sa eficientizeze activitatea aeroportului, sa poata trai din fonduri proprii. „Anul trecut am dublat veniturile aeroportului”, a spus Pasc.