Vânzările producătorilor auto germani în China – cea mai mare piață auto din lume – au scăzut pentru prima dată în 2015, conform unei analize recente a Ernst & Young (EY). Valul va ajunge şi în România unde multe firme produc componente auto pentru companiile germane.
BMW, Daimler și Volkswagen au vândut anul trecut 4,4 milioane de vehicule pe piața chineză, cu 1% mai puțin în comparaţie cu 2014.
Și cota de piață a producătorilor auto germani în China a scăzut la 22% în 2015, faţă de 24% în 2014. Iar scandalul emisiilor de la Volkswagen a provocat anul trecut scăderea cotei de piață a grupului auto german în China cu 2,3 puncte procentuale, la 17,7%, cel mai redus nivel din 2010.
Astfel, în 2015 livrările Volkswagen pe piața chineză au scăzut cu 3,4%, în timp ce BMW a raportat creșterea vânzărilor și o scădere ușoară a cotei de piață, iar Mercedes-Benz, divizia de lux a Daimler, a raportat creșterea livrărilor și a cotei de piață. Cristian Pârvan, secretarul general al Asociaţiei Oamenilor de Afaceri din România (AOAR) a explicat, pentru „România liberă“, că această scădere a vânzărilor producătorilor auto germani în China îi va afecta pe micii producători din ţara noastră, care furnizează componente auto companiilor germane.
„Cele mai multe firme cu capital german din ţara noastră produc componente auto pentru industria de profil din Germania. Iar valul ar putea veni acum către noi fiindcă scade producţia. Astfel, pe lângă pro-blemele pe care scandalul Volks-wagen le va genera acestor mici producători de la noi, se adaugă problemele financiare din China. Acestea afectează consumul intern din această ţară şi implicit exportul către China. Iar Germania este un partener comercial important pentru China şi principalul partener comercial al României”, arată reprezentantul AOAR.
Conform premierului Dacian Cioloş, Germania este primul partener comercial al României şi al treilea investitor în ţara noastră. 20% din schimburile comerciale pe care România le are sunt realizate cu Germania, valoarea acestora depăşind 20 de miliarde de euro anual.
Industria auto chineză a avut de suferit de pe urma încetinirii creşterii economice. În 2014, China a înregistrat o majorare a PIB-ului de 7,3%, cea mai slabă din ultimii 24 de ani, iar tendința de încetinire a continuat și anul trecut când în trimestrul iulie-septembrie s-a înregistrat o creștere economică de 6,9%. Mai mult, vânzările de autoturisme au fost afectate și de măsurile luate de marile orașe din China, care pentru reducerea poluării și blocajelor în trafic, au limitat înmatricularea de noi vehicule.