Cand un superjumbo ca Airbus A380, menit sa ridiculizeze concurenta Boeing, inregistreaza intarzieri in fabricatie, provocand implicit gauri financiare, cineva trebuie sa achite „nota de plata”. Astfel s-a ajuns la debarcarea a doua nume grele din industria aeronautica europeana: francezul No‘l Forgeard si germanul Gustav Humbert.
Ambii au demisionat dupa presiuni nemiloase: primul din functia de copresedinte al grupului aeronautic si de aparare european EADS, cel de-al doilea din fruntea concernului Airbus (controlat tot de EADS). In locul lor au venit doi francezi – Louis Gallois la EADS si Christian Streiff la Airbus.
Despre demisionarul No‘l Forgeard se poate spune ca a cunoscut o ascensiune si o cadere la fel de fulgeratoare ca decolarea si prabusirea unei aeronave. La 59 de ani, a fost pe rand numarul unu la Airbus si EADS (unde a impartit functia, in cadrul unei conduceri bicefale, cu germanul Tom Enders). Dar, in iunie, anuntul despre intarzierea cu un an a proiectului A380 a generat o grava criza industriala si de management. Actiunile EADS au scazut la bursa cu 26%. Potrivit unor calcule, grupul european va fi pagubit cu cel putin 2 miliarde de euro pana in 2010. Lui Forgeard i se mai reproseaza ceva: cu doar cateva saptamani inaintea furtunii bursiere, a vandut din greu actiuni la pret bun, ca si cum stia ca acestea se vor devaloriza. Desi nimeni nu-l mai crede, el sustine ca a actionat cu buna credinta si „in interesul intreprinderii”.
Noua conducere doreste sa limiteze autonomia Airbus in cadrul EADS. In acest scop, EADS vrea sa rascumpere cele 20 de procente pe care grupul britanic BAE Systems – o mai veche cunostinta a romanilor de cand cu afacerea fregatelor – le detine la Airbus. O tranzactie de 2,75 miliarde de euro, in urma careia EADS va ajunge sa controleze Airbus in proportie de 100%.
Rocadele de la varful industriei aeronautice europene au fost salutate de guvernul de la Berlin, satisfacut de mentinerea „echilibrului franco-german” in domeniu. Presa de pe continent se astepta insa la masuri mai radicale. „Reformele profunde au fost lasate pe mai tarziu si ramane de vazut daca actionarii EADS au schimbat doar sezlongurile de pe „Titanic” sau au reusit sa schimbe si directia, evitand obstacolele din fata concernului”, scria „Financial Times”.