1.1 C
București
luni, 18 noiembrie 2024
AcasăInvestigații România LiberăRomânia urcă pe locul 8 în UE la producția de biciclete

România urcă pe locul 8 în UE la producția de biciclete

Pandemia a impus noi restricții și a deschis noi oportunități, pe care unele companii au știut să le valorifice. În ceea ce privește serviciile, comerțul online și curieratul au înregistrat creșteri explozive. În domeniul producției, pe lângă ramura articolelor sanitare, una dintre categoriile favorizate este fabricația de biciclete – folosite atât ca articol sportiv cât și ca mijloc de transport adecvat actualelor condiții sanitare.

Anul trecut, înainte de pandemie, țările din UE au livrat peste 11,4 milioane de biciclete, reprezentând o creștere de 5 procente față de anul 2018 și cu 10 la sută mai mare decât numărul produs în 2014, relevă un comunicat de presă transmis de agenția Plus Communication.

 

Dintre statele UE, Portugalia a fost cel mai mare producător din acest domeniu, fabricând, în anul 2019, 2,7 milioane de biciclete. Pe următoarele locuri se află Italia (2,1 milioane), Germania (1,5 milioane), Polonia (0,9 milioane) și Olanda (0,7 milioane). Aceste cinci țări au reprezentat împreună 70% din producția totală de biciclete din UE în 2019.

Cel mai recent raport Eurostat plasează România pe locul 8 din 27 în rândul țărilor membre UE, indicând un număr de 524.900 de biciclete produse în anul 2019.
Trendul mersului pe bicicleta a început să prindă tot mai mult contur şi în România, nu doar în sens de agrement, ci în sensul unui mijloc folosit pentru deplasarea la muncă sau înspre alte locaţii în detrimentul maşinii, comportament care ne duce tot mai aproape de ţările Occidentale.

 

Citește și Viorica Dăncilă, pe bicibletă, în vizita la lucrările la centura Bacăului

Potrivit site-ului BeKid.ro – unul dintre cele mai importante magazine online pentru copii din România, piața autohtonă de biciclete a ajuns, în 2019, la o cifră de vânzări de 150 milioane de euro, iar trendul este ascendent. Românii sunt dispuși să plătească, în medie, aproximativ 650 lei pentru o bicicletă de copii și 1100 lei pentru o bicicletă de adult.
Drept comparație, în Germania, locuitorii plătesc în medie de cinci – șase ori mai mult pentru o bicicletă. Prețurile mai mari din Occident se explică prin puterea de cumpărare net mai mare, dar și prin infrastructura pentru bicicliști mult mai dezvoltată, care crește și tentația pentru biciclete mai performante.
 
INTREBĂRI ESENȚIALE

Ce șanse au firmele autohtone să facă profit din asamblarea de biciclete?
Există cerere tot mai mare pentru biciclete, inclusiv pentru cele de nivel basic, cu dotări minime, care pot fi realizate chiar în întreprinderi mici.
 
Ce facilități oferă orașele României pentru aceste vehicule nepoluante?
În zona de vest a României infrastructura este mai dezvoltată, incluzând trasee de bicicletă în afara orașelor și în zona montană, dar în București există piste doar în zona centrală.
 

„Important este că s-a fluidizat traficul în zona de Nord a Capitalei, că avem un bulevard nou, cu toate facilităţile: înlocuirea reţelei de termoficare, piste de biciclete, rampe de acces pentru riverani, iluminat public economic”
Gabriela Firea,
Primarul general al Capitalei

 

“Cred că aici se impun câteva măsuri foarte, foarte serioase, de îmbunătăţire şi a infrastructurii de trafic, dar şi a reglementărilor în trafic. În rest, mi-aş dori să văd mai multă lume pe jos, mai multă lume pe bicicletă, dar cu timpul se întâmplă şi asta”
Klaus Iohannis,
Președintele României
 

 
“Am observat că în România se cheltuiește în medie pentru o bicicletă de copii, în jur de 650 de lei (preț cu TVA inclus), iar pentru o bicicletă pentru adulți 1100 lei. Aceste valori ne poziţionează pe antepenultimul loc din Europa. Prin comparație, un neamț cheltuiește de 5-6 ori mai mult pentru biciclete“, explică Iulian Ghisoiu, managerul magazinului online www.bekid.ro.
 
Potrivit acestuia, există mai mulți factori care favorizează cererea și, drept urmare, și producția de asemenea articole.
“Bicicleta este cea mai ieftină modalitate de transport, pentru care nu plătim taxe, nu există costuri de parcare, nu avem nevoie de permis pentru a o conduce, iar taxele de service sunt foarte reduse. Mersul cu bicicletă este cea mai sănătoasă, relaxantă și accesibilă metodă de deplasare. Bicicleta este foarte simplu de manevrat, este rapidă, silențioasă, economică și, nu în ultimul rând, este un mijloc de transport eco. Autoritățile ar putea ajuta la creșterea gradului de sănătate în rândul populației prin investițiile în piste pentru biciclete. Vânzările de biciclete ar crește foarte mult, însă din păcate din cauza infrastructurii precare  sunt descurajate persoanele care ar fi dornice să adopte acest stil de viaţă sănătos”, spune Iulian Ghisoiu.
O analiză realizată de Deutsche Welle precizează că, în toată Europa, bicicleta se înscrie “printre cei mai mari câștigători” ai crizei coronavirusului, pentru că mersul pe bicicletă este sănătos, iar riscul de infectare cu Covid-19 este mai mic.
Pentru o bicicletă de serie mică, produsă de un atelier din Berlin, clientul plătește peste 5000 de euro. Iar pentru companii, flotele de mașini de serviciu sunt înlocuite cu flote de biciclete. Unul dintre avantaje este că, pe un singur loc de parcare, în loc de o singură mașină pot fi staționate până la opt biciclete.

Mihai Diac
Mihai Diac
Mihai Diac are o experiență ca jurnalist de peste 20 de ani, atât în presa scrisă cât și online. A început să lucreze în presă la ziarul Azi, în anul 1993, în perioada în care era încă student. Ulterior a lucrat la Adevărul, Gândul și Green Report. La “România liberă”, Mihai Diac lucrează din anul 2015. În paralel cu activitatea jurnalistică, Mihai Diac și-a completat și pregătirea de specialitate. El a absolvit, printre altele, Colegiul Național de Apărare și cursul de pregătire a jurnaliștilor pentru zone de război. Printre acțiunile sale de documentare jurnalistică s-au aflat cele de la bordul portavionului american Truman și al fregatei românești Regina Maria, precum și cele din Afganistan, Irak, Transnistria și Georgia.
Cele mai citite

Rezidențiat: Un sistem medical care strigă după ajutor

În timp ce peste 10.000 de candidați au susținut examenul de rezidențiat, România se confruntă cu un paradox cutremurător: avem un număr mare de...

Rezidențiat: Un sistem medical care strigă după ajutor

În timp ce peste 10.000 de candidați au susținut examenul de rezidențiat, România se confruntă cu un paradox cutremurător: avem un număr mare de...
Ultima oră
Pe aceeași temă