Mai importante decat dosarele de cadre ale actualilor sau viitorilor ministri liberali sunt faptele lor si, uneori, incapacitatea lor de a le asuma. Premierul si PNL vor plati mai mult pentru greselile actuale decat pentru vinovatiile trecute, desi electoratul, mai cu seama cel de dreapta, pe care se bazeaza acest partid istoric, va observa si dubla masura a conducerii liberale. Calin Popescu Tariceanu s-a declarat "extrem de dezamagit" de modul in care seful statului, la 18 ani de la Revolutie, "intr-o tara ce vrea sa fie democratica si europeana", a utilizat in scopuri personale mapa profesionala a Noricai Nicolai, "cel mai abject instrument cu care romanii erau tinuti sub teroare", uitand ca acum doi ani premierul insusi s-a debarasat de Mona Musca, atunci cand a devenit incomoda, din cauza dosarului sau de Securitate si a verdictului dat de CNSAS pe baza datelor stranse de politia politica ceausista.
Dosarele vechiului regim se razbuna, fiindca in Romania nu s-a facut lustratie, iar actuala putere nu are curajul nici sa scoata totul la lumina, nici sa puna totul sub cheie pentru uzul viitorilor istorici. Pe de o parte, exista biografii compromitatoare in toate taberele, iar pe de alta parte aceste dosare pot fi folosite, asa cum observa Ioana Lupea in Evenimentul zilei (16 ianuarie 2008), pentru "diversiuni", pentru "campanii de manipulare care nu-i vizeaza pe cei care au opinii ferme", ci pe ceilalti, care pot fi folositi in campanii electorale ca mase de manevra.
sefii Consiliului Superior al Magistraturii se tem ca scoaterea la iveala a propriilor dosare profesionale le-ar putea afecta definitiv cariera, in vreme ce premierul ii cere presedintelui sa respecte decizia acestui Consiliu "de a nu mai folosi in alte cazuri acest instrument imoral". Liberalul Calin Popescu Tariceanu este astfel nevoit sa abandoneze linia puritana a partidului privind lustratia in incercarea complicata de a o apara pe Norica Nicolai. PNL a fost initiatorul Legii lustratiei in Parlament si cel mai aprig sustinator al eliminarii celor care au colaborat, intr-o forma sau alta, cu regimul comunist. Traian Basescu si democratii s-au aliniat mult mai tarziu acestor idei, care oricum, la aproape doua decenii de la disparitia dictaturii, sunt inutile si pot deveni daunatoare. Daca luam in considerare ca procurorii au fost inainte de 1989 avocatii statului comunist, iar judecatorii imparteau dreptatea cu legile strambe de atunci, dupa o eventuala verificare a mapelor profesionale ale magistratilor s-ar putea ajunge la concluzia ca magistratii trebuie decimati. Lustrarea justitiei ar putea insa duce la blocarea intregului sistem, in vreme ce lustrarea scenei politice este oricum inutila dupa ce Ion Iliescu a avut trei mandate de presedinte, in care a tinut zece ani Romania pe loc.
In absenta unei lustratii facute la vreme, dosarele de toate felurile intocmite de oamenii vechiului regim raman instrumente in luptele politice sau in operatiunile de santaj ale celor influenti. Premierul le foloseste atunci cand ii sunt folositoare si le dispretuieste atunci cand il afecteaza, iar presedintele isi maguleste auditoriul cerand lustratie, desi acum zece ani, cand ar fi avut mai mult sens, spunea alaturi de ceilalti lideri ai democratilor ca tara are "alte prioritati".
Judecati dupa faptele lor actuale, fruntasii liberali nu ies insa mai bine: pe Norica Nicolai intamplarea cu nepoata care voteaza ilegal in Senat o pune intr-o situatie mai incomoda decat dosarul sau de fosta procuroare. La fel cum aventurile nesfarsite ale ministrilor PNL il compromit inevitabil pe primul ministru, care i-a numit, si scad drastic credibilitatea partidului: ministrul de Externe care cere deportarea tiganilor, ministrul Transporturilor care fuge de la locul accidentului, fostul ministru al Agriculturii care face trafic de informatii pe bani, palinca si caltabosi.