Curtea Constituţională a tranșat disputa dintre statul român și fraţii Micula, printr-o sentință definitivă, informează Mediafax.
Conform sentinței de marți, Ministerul Finanțelor nu trebuie să le mai plătească fraților Micula încă o dată suma de 376 milioane lei și dobânda aferentă, aşa a dispus tribunalul ICSID, cu sediul la Washington.
„Ministerul Finanțelor Publice nu trebuie să le mai plătească încă o dată suma de 376 milioane de lei fraților Viorel și Ioan Micula, precum și dobânda aferentă, așa cum a dispus Centrul Internațional de Reglementare a Disputelor Relative la Investiții (ICSID). Curtea Constituțională a României a respins, prin Decizia nr 887/15.12.2015, excepția de neconstituționalitate privind legislația în baza căreia statul român a făcut plata dispusă de tribunalul ICSID, cu sediul la Washington”, se arată într-un comunicat al Finanţelor.
Ministrul de resort, Anca Dragu apreciază că decizia Curții Constituționale este foarte importantă pentru autorități, datorită implicațiilor financiare pe care le-ar fi avut o eventuală admitere a excepțiilor ridicate de avocații Grupului Micula.
Statul român a fost reprezentat în proces de juriștii din Ministerul Finanțelor Publice.
Curtea Constituțională a girat din punct de vedere constituțional mecanismul legal construit de statul român pentru punerea în aplicare a hotărârilor pronunțate de instanțele judecătorești sau arbitrale, cu incidență în domeniul ajutorului de stat, mecanism aplicat inclusiv în cazul Micula. Hotărârea Curții Constituționale este definitivă.
„Cu toate acestea, deși statul român a efectuat plata în baza unei legislații naționale, emisă în deplină concordanță cu Constituția, frații Micula încearcă să execute statul român apelând la instanțe din alte state pe al căror teritoriu există bunuri ale statului român. Comisia Europeană intervine activ în toate litigiile în care statul român este acționat în judecată de frații Micula”, se precizează în comunicat.
Fraţii Ioan şi Viorel Micula, proprietarii European Food, au câştigat, în decembrie 2013, la Curtea de Arbitraj de la Washington, un proces intentat statului român în urma sistării programului de facilităţi fiscale, iar decizia instanţei stabiliea ca ei să să primească circa 376 milioane lei, plus penalităţi.
După pronunţarea hotărârii arbitrale, Ministerul Finanţelor Publice a executat integral hotărârea arbitrală, fără a renunţa la susţinerea argumentelor sale din acţiunea în anulare a hotărârii arbitrale.
România, prin Ministerul Finanţelor Publice, a introdus în anul 2014 o acţiune în anularea hotărârii arbitrale din decembrie 2013. Conform practicii ICSID (International Centre for Settlement of Investment Disputes – Centrul Internaţional pentru Reglementarea Diferendelor relative la Investiţii), decizia asupra acţiunii în anulare va putea fi luată cel mai devreme către sfârşitul anului 2015 sau în primul trimestru al anului 2016.
Supunerea litigiului competenței arbitrale a ICSID a fost posibilă întrucât România a aderat la Convenția pentru reglementarea diferendelor relative la investiții între state și persoane ale altor state din anul 1965 prin Decretul Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România nr. 62/1975. Ca urmare a acestei aderări, România a acceptat ca diferendele de ordin juridic între un stat contractant și persoana unui alt stat contractant, care sunt în relație directă cu o investiție, să fie de competența ICSID.
Totodată, odată cu aderarea la Tratatul de funcționare al Uniunii Europene România s-a angajat să respecte regulile în materia ajutorului de stat.
Astfel, la 1 octombrie 2014 a fost adoptată Decizia Comisiei Europene de deschidere a procedurii de investigație în legătură cu punerea în executare a hotărârii arbitrale Micula/România. În cuprinsul acesteia, se menționează că punerea în executare a hotărârii arbitrale ar echivala cu acordarea unui ajutor de stat nou, incompatibil cu dreptul Uniunii Europene în materia ajutorului de stat. Pentru acest motiv, aprecierea Comisiei Europene este aceea că România nu poate executa hotărârea ICSID.
Ulterior, la 30 martie 2015, a fost emisă Decizia Comisiei Europene nr. 2015/1470A privind ajutorul de stat SA.38517 (2014/C) (ex 2014/NN) pus în aplicare de România – Hotărârea arbitrală în cauza Micula/România din 11 decembrie 2013, decizie care a fost publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L232 din data de 04 septembrie 2015.
Conform art.14 din Regulamentul nr. 659/1999 de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, în situația în care Comisia Europeană emite o decizie de recuperare a unui ajutor de stat acordat ilegal, Statul Membru are obligația de a proceda la recuperarea acestuia „fără întârziere și în conformitate cu procedurile legislației naționale a statului membru în cauză, cu condiția ca acestea să permită executarea imediată și efectivă a deciziei Comisiei”.