Testele internaționale PISA se desfășoară o dată la trei ani și arată nivelul elevilor de 15-16 ani la citire și matematică. Elevii s-au dovedit a fi mai buni la matematică și la citire în 2015 comparativ cu 2012.
Chiar dacă se constată o îmbunătățire a nivelului la ambele discipline, România se află tot pe penultimul loc din Europa, mai jos decât noi fiind doar Cipru. În rest, toate țările din Europa Centrală și de Est, adică Slovenia, Polonia, Cehia, Letonia, Ungaria, Lituania, Croația, Slovacia și Bulgaria sunt înaintea noastră. Pe ultimele locuri, nu foarte departe de România, se află Kosovo, Algeria și Repu-blica Dominicană. Dintre țările europene, Moldova, Cipru, Turcia, Albania, Muntenegru și Georgia sunt în spatele României.
Conform aceluiași test, copiii cei mai buni din lume la matematică și citire provin din Singapore, apoi urmează cei din Japonia, Estonia, Finlanda și Canada.
Performanțele în educație s-au îmbunătățit în România, Columbia, Israel, Macao, Portugalia și Qatar. Surpriza a venit din Finlanda, creditată cu cel mai performant sistem de edu-cație, elevii din această țară având performanțe în scădere.
Concluziile studiului sunt extrem de amănunțite, însă există clar o legătură între situația economică a unei țări și nivelul de educație.
De ce suntem pe ultimele locuri
Ștefan Vlaston, expert în Educație, susține că rezultatele testelor Pisa nu trebuie să surprindă fiind vorba de a patrulea ciclu de testare în care România se situează în ultima parte a clasamentului.
“Procesul de învățare are patru coordonate: teoretică, aplicativ-practică, interdisciplinară și generatoare de învățare continuă. La noi se pune accent doar pe învățarea teoretică, cea mai grea cu putință. În schimb, procesul de educare al copilului nu pune accent pe latura practică decât într-o modalitate prea mică”, ne-a precizat Ștefan Vlaston.
Expertul în Educație susține că autoritățile nu fac eforturi pentru a remedia o situație dramatică ce este, deja, confirmată de ani de zile. Ștefan Vlaston arată că nici profesorii nu fac un efort în această direcție deoarece ar trebui să se profesionalizeze, “să învețe discipline-agregat precum științele vieții sau științele mediului. Acestea sunt discipline complexe, interdisciplinare pentru predarea cărora ai nevoie de cunoașterea unui număr mai mare de materii. De asemenea, sindicatele apără sistemul educațional existent, pentru că își protejează profesorii-membri.“
Testul PISA în România
În luna aprilie 2015, un număr de 5.103 elevi români cu vârste cuprinse între 15 ani și 3 luni și 16 ani și 2 luni la acea dată, din 185 de școli, au susținut testarea PISA. Elevii au avut la dispoziție două ore pentru a rezolva subiectele structurate pe trei domenii: Științe ale naturii, Matematică și Citire/Lectură.