20 C
București
marți, 1 octombrie 2024
AcasăSpecialRenunţă Tarom la Boeing şi Airbus pentru Mitsubishi?

Renunţă Tarom la Boeing şi Airbus pentru Mitsubishi?

Echipa executivă ce conduce linia aeriană naţională, formată din Christian Edouard Heinzmann, director general, şi Michael Moriaty, director financiar, vor prezenta vinerea viitoare boardului firmei de stat, planul de management al acesteia, după ce un alt plan precedent a fost respins de Consiliul de Administraţie. Acesta cuprinde şase membri, unii dintre ei economişti cunoscuţi (bancherul Dan Pascariu sau economistul Lucian Isar), dar prea puţini familiarizaţi cu businessul aviatic. ”A fost respins pentru că era prea complicat, ceea ce e normal pentru noi (cei din zona aviaţiei – n.r.) pentru ei era prea complicat. Rebuie să dăm mai multe detalii”, a spus ieri Christian Heinzmann, intr-o întânire cu presa ce se vrea o ruptură faţă de modul înţepenit de comunicare cu opinia publică practicat până în prezent de către Ministerul Transporturilor sau fostele conduceri ale companiei. Cei doi, cu experienţă anterioară bogată în zona aviatică, au fost selectaţi drept manageri privaţi în luna noiembrie a anului trecut.

 

Ce conţine planul?

Conducerea executivă a dat şi câteva detalii privitoare la modul în care Tarom poate ajunge pe profit în 2016, angajament al celor doi prin contractul de management. Compania a acumulat pierderi de 181 milioane de euro în ultimii patru ani.

Planurile cuprind achiziţionarea unor noi avioane cu consum redus de carburanţi, de un singur tip, comparativ cu cele 24 de aeronave vechi. Acestea vor fi cedate producătorului de la care vor fi luate cele noi. Nevoia achiziţionării de aeronave noi a fost recunoscută zilele trecute şi de ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu.

 Negocierile vor fi purtate inclusiv cu producători mai puţini cunoscuţi, precum Bombardier (Canada), Embraer (Brazilia) sau Mitsubishi (Japonia). Ultimul producător, ”dornic să vină şi să discute”, ar putea oferi facilităţi suplimentare Tarom-ului deoarece linia aeriană naţională ar beneficia de un sprijin acordat primilor clienţi ai japonezilor. Reducerea de costuri cu combustibilul, rezultată din introducerea aeronavelor noi, ar fi aproximativ 30%, a spus directorul general Tarom. Deţinerea unui parc de aeronave format şi din aeronave Airbus şi din aeronave Boeing, unele mai vechi, alte mai noi, creşte substanţial costurile cu pregătirea echipajelor, asigurarea pieselor de schimb, cauzată de omogenitatea parcului. Viitoarele aeronave, probabil în număr de 20, vor fi achiziţionate în leasing operaţional.

Aeronavele Tarom, cu o medie de 8 ore de zbor pe zi în prezent, trebuie să ajungă la o medie de 12-14 ore pe zi. De la o medie de staţionare pe aeroport de 2-3 ore trebuie să se ajungă la doar 45 de minute, spune directorul Heinzmann a cărui activitate după 1988 până în prezent poziţii de management în peste 10 companii aviatice.

Promovarea se va face prin marketing agresiv, spre deosebire de actualul sistem ce presupune să aştepţi să îţi intre în birou clienţii. ”Trebuie să fim activi, nu să aşteptăm telefoanele”, spune noul director general.n birou clienţii.

 

Contractul cu Sky Team renegociat

 

Planurile prevăd şi renegocierea a aproximativ 40 de contracte dezavantajoase pentru Tarom. Printre acestea se numără acordul de intrare a Tarom în alianţa Sky Team. Linia aeriană naţională obţine venituri prea mici din exploatarea în comun cu alţi membri Sky Team a relaţiilor de zbor, taxele lunare, contribuţiile, costurile de reclamă sunt mari pentru ce oferă alianţa. ”Ştim că Sky Team, IATA sunt prestigioase, dar putem trăim şi fără ele. Căutăm soluţii reciproc avantajoase”, a spus Heinzmann. Alte contracte ce se doresc renegociate, deşi multe nici măcar nu pot fi rupte în caz de eşec al negocierilor, ca urmare a clauzelor dezavantajoase statului român, sunt cele cu OMV, Alpha Rocas (catering), Globe Ground (servicii la sol), Amadeus (sistem electronic de rezervare a biletelor), etc. Alte contracte vor fi reziliate. Printre acestea se numără cel pentru închirierea unui apartament cu rol de reprezentanţă la Paris situat într-un  imobil central, la al doilea etaj, şi pentru care Tarom plăteşte 10.000 de dolari pe lună.

Politica de presonal, una umană

Cât priveşte politica de personal, noua conducere nu se va baza pe concedieri făcute în mod gratuit. ”Va fi o politică umană” promite Heinzmann. Dealtfel el nu se declară ”fan al tăierilor de costuri cu orice preţ, doar ca să le tăiem”. Trebuie crescute veniturile, adaugă el. Perspectiva este una nouă pentru aşa-zisele strategii manageriale aplicate de directorii politici numiţi la companiile de la Transporturi de  către miniştri şi care au presupus de cele mai multe ori doar reduceri de cheltuieli prin concedieri de persoanl, fără alte măsuri de majorare a încasărilor.

 

Heinzmann: ”Toţi vor să influenţeze compania”

 

Heinzmann reclamă gradul mare de birocraţie din România (”e multă birocraţie ce nu vă vine să credeţi, la Tarom birocraţia e câştigătorul absolut”) şi de faptul că ”toţi vor să influenţeze compania”. Imixtiunile Ministerului Transporturilor în conducerea companiei Tarom sunt o adevărată tradiţie şi explică, poate, situaţia dificilă în care a ajuns aceasta.

El dă exemplul unor achiziţii urgente de motoare pentru înlocuirea celor defectate la aeronave, procedură foarte greoaie, în urma căreia aeronava rămâne blocată la sol, deoarece achiziţia motoarelor trebuie făcută doar prin licitaţie publică.

De-a lungul anilor politicienii au ajuns să impună companie inclusiv achiziţionarea unor anumite tipuri de aeronave, în funcţie de aşa-zise interese politice geostrategice ale noastre. Obiectivele urmărite poate au fost atinse, însă în final compania Tarom a ajuns la pierderi anuale de zeci de milioane de euro.

Doru Cireasa
Doru Cireasa
Doru Cireasa
Cele mai citite

Mark Rutte, noul lider NATO, promite sprijin pentru Ucraina: Nu mă tem de rezultatul alegerilor din SUA

Rutte a declarat că ar putea colabora cu oricare dintre candidații la Casa Albă Noul șef al NATO, Mark Rutte, și-a exprimat marți sprijinul ferm...

Scene apocaliptice la Zaporojie după atacul Rusiei: „Maşinile au luat foc, copacii au fost puşi la pământ”

Rusia a atacat din nou Ucraina cu valuri de drone. La Kiev, asaltul a durat cinci ore. Bombardamentul a avut loc în ziua în...

Cum alegi parasolarul auto ideal

Parasolarele auto sunt accesorii utilizate pentru a proteja interiorul mașinii de razele solare intense, reducând acumularea de căldură și protejând materialele din interior de...
Ultima oră
Pe aceeași temă