» Puterea de cumparare a unui salariu mediu net de la Dacia, de aproximativ 1.000 de lei, a fost doborata cu 20% in 2008 de caderea leului si de inflatie. Revendicarile grevistilor par astronomice, dar nu prea pot fi linistite cu cifre de Renault, caruia gama Logan i-a umplut vistieria.
» Analistii vad cum Renault a pierdut amenintarea suprema a oricarei multinationale: plecam in alta tara cu costuri mai mici. Relocarea uzinei de la Pitesti in Turcia, Maroc sau Rusia ar scoate Loganul din UE, cu riscuri si costuri imense.
Conflictul de munca de la uzina Dacia continua, sindicalistii nefiind multumiti de oferta patronatului – o crestere a salariului mediu brut cu 12%. In uzina de la Pitesti lucreaza 13.000 de oameni, iar salariul mediu net pe 2007 a fost de aproximativ 1.000 de lei. Cererile muncitorilor, dintre care marirea cu 550 de lei a salariilor (o crestere reala de aproximativ 64%) este cea mai importanta, au fost respinse de reprezentantii grupului Dacia-Renault. Argumentele conducerii au fost investitiile mari pe care grupul le-a facut in conditiile de munca din uzina (800 milioane de euro in perioada 2000-2004 si 4,6 milioane in 2007, in conditiile in care grupul mai are inca de recuperat datorii de 61 milioane de euro) si angajarile pe care le-a facut in ultimul an (3.500 de oameni).
Liviu Voinea, directorul Grupului de Economie Aplicata, observa insa ca "pe undeva este firesc ca lumea sa vrea mai multi bani cand Dacia se vinde foarte bine, iar inflatia si costurile de viata au crescut. Un salariu de 1.000 de lei valoreaza cu 20% mai putin, iar daca Renault isi face calculele in euro, o crestere salariala nu i-ar costa practic nimic". Intr-adevar, moneda nationala s-a depreciat cu 10,84% fata de euro in ultimul an, cursul coborand de la 3,35 lei/euro (pe 26 martie 2007) pana la 3,72 lei/euro, la zi. La deprecierea leului se adauga inflatia anuala, care roade si ea puterea de cumparare si a urcat la un ritm anual de aproape 8% in februarie. Analistul economic Ilie serbanescu este mult mai transant, considerand ca "Renault nu vrea sa scoata nici un ban din buzunar. Cererile sindicatului sunt justificate, chiar daca exagerate. Asta e regula jocului de negociere".
Grupul Renault a recunoscut inca de la inceputul preluarii uzinei Dacia, in 1999, ca Romania este o locatie "low-cost", principala atractie fiind costurile de productie cele mai reduse din UE. Romania bate la acest capitol chiar si uzinele Renault din Turcia, Rusia sau Maroc, au mai recunoscut capii Renault, care insa au avertizat diplomatic: daca aceste conditii se vor schimba, trebuie sa tinem cont de avantajele oferite de locatii precum Turcia sau Maroc. Aceasta moneda forte – de tipul "daca ne suparati, ne luam jucariile si plecam" – nu prea mai este de actualitate in negocierile cu sindicatele, cred analistii. "Este un conflict pe care il vom vedea multa vreme la noi, intre firmele care vad Romania ca pe o China a Europei si realitatea ca nu mai poti ramane cu salarii mici, dar cu preturi de nivel UE", explica Liviu Voinea. Folosirea acestei forme de presiune este impotriva grupului Renault, crede Ilie serbanescu: "Multinationalele care au venit in Romania o trateaza ca pe o tara bananiera.
Daca santajeaza cu plecarea, sa plece. Nu-i nimic, vin altii. Nu putem sa ne condamnam mereu la salarii de mizerie, de frica plecarii investitorului". Nici Liviu Voinea nu crede ca mutarea productiei de Logan in tari precum Turcia, Rusia sau Maroc este o optiune pentru Renault: "Relocarea in alta tara inseamna iesirea productiei de Logan din UE. Sunt riscuri politice si institutionale. In tari ca Rusia sau Turcia te poti trezi ca maine iti nationalizeaza fabrica sau ca ai probleme cu dreptul femeilor la munca si crima organizata". Voinea da exemplu Marocul, tara care are incheiat un acord cu UE si in care se va fabrica Logan din urmatorii ani. Totusi, Renault nu poate fugi cu Loganul in Africa de Nord, explica Voinea: "Daca vor sa vanda Logan in UE, sunt obligati sa-l produca si sa asambleze cam 60% in UE. Daca nu, intervin taxele. In UE Renault nu poate gasi ceva mai ieftin ca Romania, chiar daca dubleaza salariile".
NEGOCIERI
Cererile sindicatului Dacia: majorarea salariului mediu brut cu 550 de lei, marirea primelor de Paste si de Craciun cu maximum 50% din salariul mediu brut (1.660 lei in 2007); prima de vacanta echivalenta cu maximum un salariu mediu brut; reduceri de 15% pentru achizitiile de masini si piese Renault.
Oferta Renault: cresterea salariului mediu brut cu 12% (144 de lei brut); prima de 1.020 de lei sau un salariu.