17.1 C
Bucureศ™ti
vineri, 6 septembrie 2024
AcasฤƒSpecialRegizorul Petrikฤƒ Ionesco: โ€žPentru prima datฤƒ รฎn istoria muzicii, vom face o...

Regizorul Petrikฤƒ Ionesco: โ€žPentru prima datฤƒ รฎn istoria muzicii, vom face o tentativฤƒ de a realiza visul lui Berliozโ€œ | FESTIVALUL ENESCU 2017

Un spectacol regizat de Petrikฤƒ Ionesco nu trebuie ratat, pentru cฤƒ existฤƒ o foarte mare probabilitate sฤƒ fii pฤƒrtaศ™ fie la un record artistic, fie la o punere în scenฤƒ care îi va ศ™oca pe specialiศ™ti ori pe simplii privitori. Cu atât mai mult e o ศ™ansฤƒ rarฤƒ seara de 20 septembrie, când, în cadrul Festivalului Enescu, Petrikฤƒ Ionesco este directorul multimedia pentru „Damnaศ›iunea lui Faust”.

România liberฤƒ: Damnaศ›iunea lui Faust, legenda dramaticฤƒ a lui Berlioz, va fi însoศ›itฤƒ de o proiecศ›ie de imagini ce vor curge pe un imens ecran led aflat pe scenฤƒ. Ce imagini aศ›i ales pentru acest proiect multimedia?

Petrikฤƒ Ionesco: Fascinaศ›ia lui Berlioz pentru lumea fantasticฤƒ devine rapid, chiar de la începutul carierei sale de compozitor, o obsesie constantฤƒ. Lumea metamorfozelor, lumea atracศ›iei, seducศ›iei, contrastelor stridente, semnฤƒturilor sardonice, umorului picant, usturฤƒtor, lumea ilogicฤƒ, tentacularฤƒ, a nebuniei ca dimensiune palpabilฤƒ a creaศ›iei, ศ›ipฤƒtul etern al singurฤƒtฤƒศ›ii ศ™i disperarea artistului în faศ›a cinismului societฤƒศ›ii în care trebuie sฤƒ se integreze, aceastฤƒ lume constant teatralizatฤƒ, alienatฤƒ, fฤƒcând sฤƒ ศ›âศ™neascฤƒ din strฤƒfundurile sufletului uman demoni, creaturi cu aluri sataniste, silfide atrฤƒgฤƒtoare, damnaศ›i populând infernul ศ™i cel al simptomelor depresiunii psihice, lumea halucinaศ›iilor, întrepฤƒtrunsฤƒ organic cu apariศ›iile mistice, soboruri cereศ™ti înฤƒlศ›ฤƒtoare, puternic iluminate, lumea extazelor, inspirate de misterele înconjurฤƒtoare ale existenศ›ei umane, devenind ferestre ale imaginaศ›iei creatoare.

Acestea se regฤƒsesc superb redate, de asemenea, în creaศ›ia marilor artiศ™ti plasticieni pictori, constituind fฤƒrฤƒ greศ™ baza de inspiraศ›ie ศ™i a tânฤƒrului Berlioz, culminând cu „Damnaศ›iunea lui Faust”. Inspiraศ›ie picturalฤƒ împฤƒrtฤƒศ™itฤƒ ศ™i de noi, pentru creaศ›ia filmului care va acompania pas cu pas dramaturgia muzicii. O experienศ›ฤƒ foarte interesantฤƒ, fiind cea mai apropiatฤƒ de dorinศ›a însuศ™i a lui Berlioz.

Dupฤƒ spusele lui – ce ciudฤƒศ›enie -, el a vrut sฤƒ facฤƒ un spectacol de operฤƒ, dar fฤƒrฤƒ decoruri sau costume. În nici un caz jucatฤƒ pe scena  unui teatru de operฤƒ, cum s-a întâmplat,  din pฤƒcate, dupฤƒ moartea compozitorului, ca urmare a succesului  enorm obศ›inut de oratoriul sฤƒu iniศ›ial compus pentru concert. Berlioz dorea o producศ›ie imaterialฤƒ, vฤƒzutฤƒ cu ochii spiritului, jucatฤƒ pe scena idealฤƒ, cea a imaginaศ›iei. Deci tragem concluzia cฤƒ dorinศ›a lui Berlioz a fost sฤƒ compunฤƒ muzicฤƒ pentru un spectacol imaterial, scฤƒpat de greutatea încetinitoare ศ™i debusolantฤƒ a materiei.

Ce mijloc de expresie  al imaginaศ›iei mai imaterial existฤƒ decât cel al cinema-ului?! Da, putem afirma cฤƒ Berlioz a compus opera sa pentru cinema. Drama lui fiind faptul cฤƒ acesta încฤƒ nu fusese inventat. Marele specialist în muzica lui Berlioz, John Warrack, exprima exact aceastฤƒ stare: „O realizare cinematograficฤƒ, necunoscutฤƒ în epoca lui Berlioz, ar fi exact cea care corespunde dorinศ›ei sale. Alura e diferitฤƒ, arena e impalpabilฤƒ, logica dramaturgicฤƒ nu e cea a teatrului, ci a imaginaศ›iei capabile sฤƒ depฤƒศ™eascฤƒ legile fizice ศ™i sฤƒ alerge cu compozitorul, într-o sclipire a gândirii, de la o scenฤƒ la altฤƒ, instalând un climat de hilaritate, tandreศ›e sau teroare”. 

Deci, pentru prima datฤƒ în istoria muzicii, vom face o tentativฤƒ de a realiza visului lui Berlioz, într-o logicฤƒ ce nu e precum a teatrului, ci a imaginaศ›iei, capabil sฤƒ se ridice deasupra legilor fizice, eliberat de greutatea încetinitoare a materiei. O succesiune rapidฤƒ de tranziศ›ii, pline de vigoare ศ™i spirit, sau tenebrele degradฤƒrii, cฤƒutând în ele frumuseศ›ea frustrฤƒ sau cea sublimฤƒ, printr-un mijloc de expresie care este filmul. Un cadru perfect propice dezvoltฤƒrii unei meditaศ›ii asupra experienศ›ei ศ™i a transgresฤƒrii situaศ›iei umane, arฤƒtând pericolul semnฤƒrii unui contract implicând sufletul sฤƒu.

Sunteศ›i cunoscut ca un regizor expansiv ศ™i extravagant, cฤƒruia îi plac decorurile complexe. A rฤƒmas emblematicฤƒ piesa Robert le Diable, din 1985, cu decoruri uriaศ™e. Chiar ศ™i spectacolul dumneavoastrฤƒ de la TNB, din 2015, Visul unei nopศ›i de varฤƒ,  a avut un decor consistent. Cum aศ›i reuศ™it sฤƒ vฤƒ limitaศ›i, de data aceasta, pentru Damnaศ›iunea lui Faust, la un singur ecran led?

Propunerea mea iniศ›ialฤƒ era mai complexฤƒ, e adevฤƒrat. Participau ศ™i un grup de dansatori conduศ™i de Gigi Cฤƒciuleanu. De asemenea, eu regizam o punere în spaศ›iu a cântฤƒreศ›ilor ศ™i a corului, profitând de tot spaศ›iul rฤƒmas între ศ™i în jurul orchestrei, de asemenea utilizând un practicabil în mijlocul publicului, reprezentând cabinetul de lucru al lui Faust.

Aceste mijloace ­mi-ar­ fi permis o citire mai contrastantฤƒ ศ™i organicฤƒ, dezvoltând o dialecticฤƒ relaศ›ionalฤƒ între film ศ™i realitate, mai interesantฤƒ ศ™i, bineînศ›eles, mult mai violentฤƒ ศ™i mai provocatoa­re. Nu mai intru în detalii. De-a lungul timpului, s-au ivit însฤƒ probleme bugetare, cât ศ™i de disponibilitate a interpreศ›ilor ศ™i a tehnicii, aศ™a cฤƒ a trebuit sฤƒ renunศ›ฤƒm. Poate data viitoare, pentru „redimensionarea” unui alt concert, tot în cadrul Festivalului.

Da, realizez cฤƒ numele meu e legat de spectacole cu dimensiuni scenografice bฤƒtând recorduri, dar avem ศ™i mai multe decoruri în acest film decât în orice montare scenicฤƒ. Satisfacศ›ia mea este intactฤƒ. Traversฤƒm lumi ciudate, misterioase, fascinante, diferite. Mixând spaศ›ii picturale, unele cu semnฤƒturi cunoscute, elaborând noi febrilitฤƒศ›i vizuale, povestind prin ele legenda misticฤƒ a cunoaศ™terii, creฤƒm o bucurie, cei drept fฤƒrฤƒ o extravaganศ›ฤƒ agresivฤƒ directฤƒ, dar totuศ™i perceptibilฤƒ.

Dramaturgia vizualฤƒ principalฤƒ a realizฤƒrii este bazatฤƒ pe ideea solitudinii lui Faust. Ideea nouฤƒ consistฤƒ prin faptul cฤƒ, pe tot parcursul istoriei, el va sta închis în cabinetul sฤƒu, într-un proces de meditaศ›ie, cabinet care se aflฤƒ în castelul sฤƒu pierdut pe un munte în nordul Germaniei. Cabinetul, Faust fiind doctor, un erudit cu multiple ศ™i largi cunoศ™tinศ›e, se aflฤƒ în interiorul unei mari biblioteci, conศ›inând toatฤƒ istoria vizualฤƒ a omenirii.

Din acest cabinet, meditând, el evadeazฤƒ mintal. De fiecare datฤƒ, cu fiecare nouฤƒ experienศ›ฤƒ spre fiecare nouฤƒ lume, zidurile se crapฤƒ sau devin transparente sau ferestrele se deschid ศ™i imaginaศ›ia lui zboarฤƒ spre noi experienศ›e, spre noi stฤƒri imaginative, care încetul cu încetul îl posedฤƒ, devin periculoase, conduc spre nebunie ศ™i, în final, spre pierzanie.

Pe Mefistofeles, el  l-a dorit un nou mijloc, motor de cercetare care sฤƒ îi permitฤƒ a intra ศ™i traversa lumi  necunoscute, periculoase, dar foarte atrฤƒgฤƒtoare, fascinante.  Aceastฤƒ fugฤƒ constantฤƒ dupฤƒ un ideal, la romantici, este atât de puternicฤƒ încât pânฤƒ ศ™i sinuciderea devine o experienศ›ฤƒ ultimฤƒ, mai atrฤƒgฤƒtoare chiar decât oricare alta.

Vฤƒ place sฤƒ ศ™ocaศ›i prin artฤƒ. „Un scandal superb”, cu aceste cuvinte minunate aศ›i descris pentru un reportaj tv controversele declanศ™ate de prima reprezentaศ›ie a spectacolului „Nu puneศ›i cฤƒtuศ™e florilor“ de la Londra, din 1971. Cu ce ne veศ›i „ศ™oca” anul acesta, în Damnaศ›iunea lui Faust?

ศ˜ocul cred cฤƒ va fi tocmai faptul cฤƒ nu voi ศ™oca, în principiu, pe nimeni. Poate doar cu bucuria de a realiza. Chiar dacฤƒ am avut un buget mic, rฤƒmân totuศ™i cu satisfacศ›ia de a realizA visul lui Berlioz, ศ™i asta dupฤƒ atâศ›ia ani de la moartea lui. La bazฤƒ, la începutul programฤƒrii festivalului, sฤƒ nu uitฤƒm, era numai un concert dirijat de John Nelson, mare specialist în muzica lui Berlioz. S-a speriat, bineînศ›eles, auzind cฤƒ vom practica diverse experienศ›e, în timpul derulฤƒrii acestui spectacol, mai ales cฤƒ timpul de lucru împreunฤƒ, pe scenฤƒ, era foarte redus. M-am dus la Londra ศ™i apoi la el acasฤƒ, la Miami, sฤƒ discutฤƒm. Am avut un schimb bogat de idei. Este un adevฤƒrat Amiral, cum ­l-am poreclit de atunci. M-a convins sฤƒ respectฤƒm credibilitatea istoriei, pฤƒstrând derularea acศ›iunii într-o lume palpabilฤƒ, realistฤƒ. Am acceptat, încântat de colaborarea noastrฤƒ.

Aศ›i fost unul dintre regizorii interziศ™i din România comunistฤƒ, sunteศ›i unul dintre cei mai apreciaศ›i regizori din România prezentului. Care este relaศ›ia dumneavoastrฤƒ cu România?

Da, prima mea realizare într-un teatru profesionist la Nottara, cu „Conu Leonida faศ›ฤƒ cu reacศ›iunea”, capodopera lui Caragiale, cu ศ˜tefan Iordache tânฤƒr ศ™i Radoff în travesti, geniali, spectacol care dura ore, fiindcฤƒ repetam de trei ori, cap coadฤƒ, tot textul piesei, dar de fiecare datฤƒ dupฤƒ ce trecuserฤƒ încฤƒ 25 de ani, a fost cenzuratฤƒ definitiv de o comisie. Apoi, de neînศ›eles, am fost condamnat ศ™i la moarte chiar, dupฤƒ fugฤƒ mea în Occident, ca urmare a turneului Teatrului Bulandra, la Bienala din Florenศ›a.

Agresat, deci, puternic de România tinereศ›ii mele. Când revoluศ›ia s-a dezlฤƒnศ›uit, inima mea s-a dezgheศ›at ศ™i a reînceput sฤƒ batฤƒ puternic, spre stupefacศ›ia mea. Am organizat un gigantic spectacol de binefacere la Opera din Paris, la care au participat toศ›i artiศ™tii importanศ›i din epocฤƒ. Ajuns apoi, imediat, în ศ›arฤƒ, am fost sfâศ™iat sฤƒ constat tragedia monstruoasฤƒ ศ™i scleroza naศ›iunii întregi, poate cea mai teribilฤƒ de pe întregul glob al acelor timpuri.

Credeam, sfâศ™iat, cฤƒ va trebui un secol pânฤƒ ce acest cavou pustiu care era România sฤƒ-ศ™i regฤƒseascฤƒ un suflet nou ศ™i condiศ›iile unei resurecศ›ii. M-am înศ™elat deplin. Naศ›iunea a reuศ™it un miracol. Bucureศ™tiul, care dupฤƒ revoluศ›ie era cel mai abscons ศ™i mort loc de pe glob, a devenit un centru creativ, cu un tineret superb, super cultivat, erudit chiar, fascinant. Un loc fierbinte, amestecând trฤƒiri ศ™i o esteticฤƒ caracteristicฤƒ, un colaj, rar pentru o capitalฤƒ europeanฤƒ, rezultat al convieศ›uirii mai multor epoci simultan.

Am fost fericit când Festivalul „Enescu“ mi-a propus sฤƒ creez „Œdipe”, capodopera lui indiscutabilฤƒ. Am reuศ™it un spectacol demn de orice scenฤƒ de prim-plan internaศ›ionalฤƒ, dar întristat, în schimb, am realizat ศ™i mizeria administraศ›iei ONB, închistatฤƒ în probleme de luptฤƒ de putere ศ™i a perpetuฤƒrii inepศ›iilor organizatorice atât de arhaice.

Am mai fost chemat tot la ONB sฤƒ montez „Macbeth”, în cadrul Festivalului Shakespeare. Spectacol foarte modern, deosebit, perfect susศ›inut de soliศ™tii ศ™i excepศ›ionalul cor al operei. Dar intrigile absurde, conduse de directorul de atunci, Arbore, m-au decepศ›ionat din nou.

Apoi am montat la TNB „Burghezul gentilom”, un splendid delir care a avut un succes de public excepศ›ional pe o perioadฤƒ foarte lungฤƒ. Acศ›iunea se petrecea în Bucureศ™tiul zilelor noastre. Monssieur Jourdain se numea Jurdฤƒnescu. Spectacolul, foarte provocator, a beneficiat de o producศ›ie importantฤƒ, cu o distribuศ›ie de excepศ›ie. Delir ศ™i recorduri de aplauze în fiecare searฤƒ. Aศ™ fi putut sฤƒ fiu fericit, în sfârศ™it, dar acelaศ™i procedeu, de intrigi nefaste ศ™i minciuni lansate contra mea au dezlฤƒnศ›uit urฤƒ ศ™i minciuni de care speram, cu comunismul ศ™i cenzura abjectฤƒ, sฤƒ fi dispฤƒrut. Pฤƒcat, cฤƒci actori atât de magici, cu atâta temperament, „Made in Romania”, nu se mai gฤƒsesc.

Deci, momentan, sentimentele mele sunt foarte împฤƒrศ›ite. Sunt încântat, chiar fascinat de români ศ™i de progresele enorme realizate în destul de scurt timp, de lumea atât de complexฤƒ ศ™i de coloratฤƒ care s-a dezvoltat, dar foarte decepศ›ionat de meschinฤƒria ศ™i micimea, chiar josnicia celor care luptฤƒ pentru a-ศ™i impune puterea în teatre, apฤƒrând un buric dizgraศ›ios, îngâmfat ศ™i disproporศ›ionat de utilizat, intrigând contra a tot ce e nou.

Aศ›i declarat cฤƒ, în general, le spuneศ›i prietenilor sฤƒ nu vinฤƒ sฤƒ vadฤƒ spectacolele dumneavoastrฤƒ, deoarece sunt proaste. Ce le recomandaศ›i acum, pentru seara de 20 septembrie, când la Sala Palatului va fi pusฤƒ în scenฤƒ Damnaศ›iunea lui Faust?

Sฤƒ vinฤƒ, de acord, dar drogaศ›i, hipnotizaศ›i, alcoolizaศ›i, legaศ›i la ochi, luând în cantitฤƒศ›i mari pilule euforizante sau antidepresive. Mai bine toate astea la un loc ศ™i începând de la micul dejun deja.  

Cele mai citite

Hei, coศ™mar, coศ™marโ€ฆ

De la un timp, noaptea, am coลŸmaruri. Pentru cฤƒ totuลŸi sunt un om echilibrat, am hotฤƒrรขt sฤƒ visez ziua, cu ochii deschiลŸi. De...

Planศ™eul din Piaศ›a Unirii intrฤƒ รฎn reconstrucศ›ie totalฤƒ

Nicuศ™or Dan nu vrea sฤƒ รฎnchidฤƒ circulaศ›ia รฎn zona Piaศ›a Unirii, รฎn timp ce primarul sectorului 4 este de altฤƒ pฤƒrere Lucrฤƒrile de la planลŸeul...

Dialog satiric รฎntre vaci: Din ciclul Fermier la UE m-aศ™ duce

โ€“ Ole, Torero! โ€“ Oleu, teroare! Cฤƒ de cรขnd am intrat รฎn UE, s-a dus liniลŸtea boilor ลŸi taurilor noลŸtri! โ€“ AลŸa e! Nu vezi...
Ultima orฤƒ
Pe aceeaศ™i temฤƒ