UPDATE 18:20 Conducerea RATB s-a retras să găsescă soluţii la cererea şoferilor de a li se asigura în continuare transportul către casă la finalul programului, după introducerea traseelor de noapte, a declarat, vineri, liderul Sindicatului Transportatorilor din Bucureşti, Mihai Ionescu, citat de Mediafax.
„Conducerea s-a retras ca să găsescă soluţii. Este dovada că avem dreptate”, a spus Ionescu.
El nu a putut preciza dacă există trasee RATB pe care nu se mai circulă, dar a spune că a primit informaţii despre mai multe mijloace de transport în comun care s-au retras la depouri.
„Nu ştiu dacă au fost retrase total autovehiculele de pe o anumită linie, dar am auzit că s-ar fi retras multe mijloace de transport”, a adăugat Ionescu.
Liderul sindical a mai spus că ceea ce li s-a cerut şoferilor odată cu introducerea transportul de noapte este exagerat.
„Ceea ce ni s-a cerut era exagerat. Un şofer de RATB care locuieşte în Piaţa Reşiţa şi merge la autobaza Ferentari străbate distanţa în câteva minute. El trebuie însă să plece de acasă şi să meargă mai întâi la Piaţa Unirii şi de acolo în Ferentari. Un circuit inutil”, a mai spus Ionescu.
UPDATE 16:32 Directorul Regiei Autonome de Transport în Comun (RATB), Adrian Criţ, a declarat că i-a invitat la discuţii pe sindicalişti şi că îi aşteaptă pe liderii cu care să poată discuta această situaţie. „Ceea ce fac ei este total ilegal”, a spus Criţ.
El a susţinut că sindicaliştii solicită să li se asigure transportul până la locuinţă, după terminarea programului de noapte.
UPDATE 16:24 Câteva zeci de şoferi din RATB au întrerupt lucrul nemulţumiţi de introducerea traseelor de noapte.
Ei ameninţă că nu vor reveni pe trasee până când nu li se va asigura transportul către casă la finalul programului de noapte, potrivit Mediafax. Traseele de noapte urmau să fie inaugurate astăzi.
Vom reveni cu amănunte!
–
De vineri, 15 iulie, bucureştenii pot folosi autobuzul pentru a se deplasa noaptea prin oraş. Regia Autonomă de Transport Bucureşti (RATB) a introdus transportul de noapte pe 23 de trasee, punctul de plecare fiind la Piaţa Unirii.
Autobuzele vor circula la un interval de 30 de minute între orele 23-01, respectiv 05-06, şi din oră în oră între unu noaptea şi cinci dimineaţa.
Vestea a fost întâmpinată cu entuziasm de mare parte a locuitorilor Capitalei, în special cei mai tineri, care vor avea acum alternativă la folosirea taxi-urilor la finalul serilor petrecute în oraş. Nu toată lumea este însă de acord cu transportul de noapte.
romanialibera.ro a încercat să afle ce impact vor avea autobuzele de noapte asupra vieţii bucureştenilor.
Cerută de mult timp de o parte a locuitorilor, introducerea autobuzelor de noapte i-a făcut fericiţi pe aceştia. Pe diverse site-uri de socializare şi bloguri au apărut foarte multe felicitări şi comentarii aprobatoare după apariţia comunicatului oficial al RATB.
Pe grupul de Facebook „Pentru ca METROREX şi RATB să circule NOAPTEA”, utilizatorii şi-au manifestat aprobarea faţă de introducerea transportului nocturn. „Fraţilor, am învins!”, a scris un internaut pe forum. „Super tare!”, „avem transpooooot”, sau „mi-ar fi de folos”, i-au ţinut isonul alţi forumişti. „Normal ar trebui să circule anumite linii importante. Dacă eu la 4 dimineaţa vreau să mă duc în parc, vreau să mă urc în autobuz şi să mă duc la Herăstrău. Că de asta am abonament”, afirmă Stefano.
Aceştia au fost contraatacaţi de cei care nu împărtăşesc entuziasmul introducerii autobuzelor. „Pentru ce să meargă noaptea? Să se scoale oamenii ăia la miezu nopţii să plimbe nişte drogaţi… Şi aşa nu au bilet sau abonament”, afirmă un cetăţean nemulţumit.
Un fan al autoturismelor îi sfătuieşte pe bucureşteni să-şi cumpere maşini dacă vor să se plimbe noaptea: „Pe bune oameni, o maşină la mâna a doua în stare perfectă de funcţionare costă 1000 euro. Cumpăraţi o maşină şi dacă vreţi să circulaţi noaptea scoateţi-o la plimbare. Pentru cine să meargă RATB şi Metroul noaptea? Pentru alcoolicii din cluburi?”, se întreabă Bogdan.
Părerile negative sunt puse de un alt internaut în spinarea taximetriştilor: „ăştia de se oftică sigur sunt taximetrişti , sincer îmi pare rău pentru ei, dar mai mult îmi pare bine pentru buzunarul meu.” S-au speriat taximetriştii de autobuze?
Am verificat ipoteza cu Cristian Lăzărescu, reprezentantul Asociaţiei Profesionale a Transportatorilor în Regim de Taxi şi Închiriere (APTRTI). Acesta consideră că iniţiativa RATB este una păguboasă, „o idee foarte proastă”, dar nu crede că va strica afacerile taximetriştilor.
„Va falimenta RATB pentru că nu se vor putea acoperi cheltuielile de întreţinere a flotei, nu vor avea suficienţi clienţi pentru a-şi acoperi cheltuielile de funcţionare a maşinilor”, crede Lăzărescu. În plus, spune el, tarifele practicate de companiile de taximetrie sunt competitive, iar nu multă lume va renunţa la taxi pentru autobuz.
„Probabil vom pierde o parte dintre comenzi însă nu foarte multe. Noi avem preţuri competitive iar noaptea în principal clienţii vin din cluburi, ori saloane de masaj, sunt angajaţi ai localurilor care trebuie să ajungă acasă. Dacă iau 2-3 oameni un taxi este foarte ieftin”, consideră reprezentantul APTRTI. Singura concurenţă cu RATB va fi sâmbăta şi duminică, mai spune acesta, însă „oricum sâmbăta, de exemplu, nu facem faţă comenzilor.”
De menţionat că tariful pentru o călătorie cu autobuzul de noapte este cel normal, adică 1,3 lei, în timp ce majoritatea companiilor de taximetrie practică preţuri de 1,4 lei pentru un kilometru. Totodată, RATB a scos din uz biletele din hârtie, clienţii regiei fiind obligaţi să deţină un portofel electronic sau abonament pe suport din plastic, sau un card de călătorie temporar, costurile suportului din plastic fiind între 1,6 şi 4,7 lei, potrivit site-ului oficial RATB.
Şoferii RATB nu ştiau despre turele de noapte
Reprezentanţii Sindicatului Transportatorilor din Bucureşti (STB) susţin că nu au fost informaţi sau consultaţi de conducerea RATB înainte ca aceştia să decidă introducerea traseelor de noapte.
„Dacă bucureştenii au solicitat în masă apariţia acestui serviciu, rămâne să vedem pe parcurs. Ceea ce ne-a bulversat pe toţi, ne referim aici la conducătorii auto din RATB, este că fără nicio informare prealabilă, ca să nu mai vorbim de o minimă comunicare cu sindicatele, am fost puşi în faţa faptului împlinit”, spun sindicaliştii într-un comunicat. Aceştia solicită conducerii să le fie asigurat transportul spre casă la încheierea turei de noapte.
Conducerea RATB s-a reunit într-o şedinţă cu reprezentanţii sindicali pentru clarificarea situaţiei. Vom reveni cu informaţii pe această temă şi cu detalii despre transportul de noapte.
Aflat în inspecţie la Naţional Arena alături de Emil Boc, primarul general al Capitalei, Sorin Oprescu, i-a ironizat pe şoferii nemulţumiţi de traseele de noapte, invocând salariile acestora. „La nivel de şoferi chiar se lucrează din greu. Însă la un salariu mediu de 38 de milioane pe lună, e greu să lucrezi şi noaptea, nu?” le-a reproşat edilul.