1 C
București
luni, 18 noiembrie 2024
AcasăSpecialRaport al Comisiei UE: 53% dintre elevii romani nu prea pricep...

Raport al Comisiei UE: 53% dintre elevii romani nu prea pricep ce citesc

» Un raport al Comisiei Europene arata ca peste jumatate dintre elevii romani si bulgari au dificultati mari in a citi, a intelege si a interpreta un text.

» Dupa "succesul" raportat cu bacalaureatul, Ministerul Educatiei a luat foc la auzul acestor cifre. Explicatia oamenilor din sistem: europenii au alcatuit gresit esantioanele de elevi, pentru a denigra Romania.
 
» Un expert in educatie explica, insa, ca aceste cifre sunt normale intr-un sistem educational care nu dezvolta competente, ci pompeaza informatii brute in mintile copiilor.

Andrei Luca Popescu
andreiluca.popescuromanialibera.ro

Camelia Popa
camelia.poparomanialibera.ro

redactori

Raportul anual pe Educatie al Comisiei Europene arata ca elevii cu o medie de varsta de 15 ani din Romania si Bulgaria stau cel mai prost din Europa la cititul si intelegerea unui text in limba materna. Pentru 53,5% din elevii romani si 51,1% din cei bulgari, un text citit la prima vedere ramane o enigma de nedescifrat. Media europeana este de aproximativ 25%. Testarea a fost realizata in 2006, in sistemul PISA (Programme for International Student Assessment), care evalueaza competentele scolare ale elevilor. Elevii care stau cel mai bine la citirea si intelegerea unui text sunt cei din Finlanda, urmati de irlandezi si de estonieni. Romania si Bulgaria sunt tarile europene care conduc si in topul negativ al adultilor care isi continua educatia de-a lungul vietii. Comisarul european pentru Educatie, Jan Figel, s-a aratat foarte ingrijorat de rezultatul scazut la nivel european: "Aceste milioane de europeni vor avea dificultati din ce in ce mai mari sa se dezvolte, ca sa nu mai vorbim despre gasirea unei slujbe".

 

In Romania, aceste cifre incredibile au fost primite cu scepticism si nu au declansat ingrijorare printre oficiali, ci dimpotriva, o reactie tipic mioritica: europenii ne persecuta. "Nu pot interpreta aceste cifre deoarece nu am cunostinta despre un asemenea raport. Am cerut la minister si o sa primesc informatii pe aceasta tema", ne-a declarat Zvetlana Preoteasa, secretar de stat in Ministerul Educatiei. Oficialul guvernamental a apreciat, in schimb, ca rezultatele sondajului ar putea fi distorsionate din cauza stabilirii incorecte a esantionului de elevi romani: "Rezultatele depind foarte mult de modul de stabilire a esantionului, deoarece trebuie luati elevi din toate mediile, nu numai din mediul rural si urban mic".

Reprezentantii sindicatelor din educatie dau si ei vina pe existenta unor probleme legate de esantionare in raportul CE, dar subliniaza ca documentul ar trebui sa se transforme intr-un semnal de alarma. "Procentul de 50% ni se pare exagerat de mare. Nu stim ce esantion au monitorizat, insa acest procent are menirea de a discredita invatamantul nostru si poporul roman", a aratat Aurel Cornea, presedintele Federatiei Sindicatelor Libere din Invatamant. Pe de alta parte, Cornea spune ca raportul CE ar trebui sa le dea de gandit capilor din educatie: "Trebuie sa ne dezmeticim si sa impulsionam reforma. Faptul ca numerosi copii nu pot interpreta un text la prima vedere este extrem de ingrijorator".

 

explicatie

» sistem expirat
Pentru fostul ministru al Educatiei Mircea Miclea explicatia acestor cifre catastrofale este simpla si nu are legatura cu mania persecutiei: "Este efectul faptului ca invatamantul romanesc nu este centrat pe dezvoltarea competentelor, ci pe dobandirea informatiilor.

 

Dar acum informatia ne-o da domnul Google.com imediat". Presedintele Comisiei prezidentiale pentru Educatie ne-a explicat ca a obtinut aceeasi reactie a oficialilor cand le-a semnalat, mai demult, problemele relevate acum de raportul CE: "Ne-au sarit toti in cap: devalorizam invatamantul romanesc. Evaluarea unui sistem nu este data de varfuri. Trebuie sa terminam cu aceasta autoflatare legata de olimpici". Solutia lui Miclea: "Centrarea invatamantului pe dezvoltarea de competente-cheie, stabilirea unei curricule – iata ce trebuie sa inveti pentru a le dobandi, iar testele, centrate pe evaluarea acestor competente".

Cele mai citite

Poșta Română va închide în următorii ani toate oficiile sale poștale

Directorul general de la Poșta Română, Valentin Ștefan, a anunțat că toate oficiile poștale din România vor fi închise treptat în următorii ani. Poșta...

Papa Francisc a făcut un apel pentru investigarea acuzațiilor de genocid în Gaza

Papa Francisc a făcut un apel pentru investigarea acuzațiilor de genocid în Gaza, marcând una dintre cele mai puternice poziții critice ale sale cu...

Mircea Geoană, sprijinit de Sir George Iacobescu în cursa pentru președinția României

Sir George Iacobescu este singurul român înnobilat de Regina Marii Britanii pentru contribuțiile sale excepționale în domeniul caritabil, comunitar și al serviciilor financiare Mircea Geoană,...
Ultima oră
Pe aceeași temă