21.1 C
București
vineri, 27 septembrie 2024
AcasăSpecialRanfluarea "Transilvaniei", o afacere de familie

Ranfluarea „Transilvaniei”, o afacere de familie

» Desi scoaterea epavei trebuie rezolvata in 10 luni, firma desemnata de APDM a reusit sa scoata abia 200 din cele 3.500 tone de metal.

» Administratorul societatii castigatoare a licitat impotriva unor firme in care erau actionari tot el sau fiica sa.

SRL-ul care executa ranflua-rea epavei navei "Transilvania" a reusit sa scoata la suprafata o parte din prova navei, dar lucrarea este in intarziere, pentru ca termenul de 10 luni in care trebuia executata expira pe 25 iunie, iar pana acum au fost scoase doar 200 din cele 3.500 tone de metal. "Prima incercare concreta s-a soldat cu un succes. Au fost scoase prova, pe care se afla numele navei, si un vinci de ancora. Important este ca s-au scos si a reusit asta o firma romaneasca", ne-a declarat directorul APDM Galati, Mihai Ochialbescu.
Din cele 5.160 tone, cat cantarea corpul navei, au mai ramas sub ape 3.500 tone de metal si alte 8.000 tone de aluviuni. Epava afecteaza activitatea portuara pe o distanta de 440 metri de cheu. Este blocata activitatea portuara la danele 18-21.

Licitatii repetate
In iunie 2007, Ministerul Transporturilor a alocat 3,6 milioane euro pentru ranfluarea epavei. In iulie 2007, licitatia a fost ratata din cauza neconformitatii uneia dintre oferte. A doua licitatie, organizata in mai 2008, a fost anulata pentru ca singura firma care s-a prezentat, Superquatro Grup SRL, nu indeplinea conditiile. In iunie 2008, APDM a lansat o selectie a executantului, dar de aceasta data a renuntat la licitatie, mergand pe "negociere cu publicarea prealabila a unui anunt de participare". S-au prezentat trei firme. Prima este cea descalificata in mai, Superquatro Grup SRL, o firma se ocupa cu lucrari hidrotehnice si amenajari de cursuri de apa, total diferite de ranfluarea epavelor. Al doilea ofertant a fost Navrom Centrul de Afaceri SA Galati, care se ocupa de management si servicii de consultanta in domeniul naval.

 

A mai depus oferta si DHW Drewdging and Hidrotehnical Works SRL Galati, care se ocupa de lucrari hidrotehnice. Nici una dintre firme nu avea experienta, dotari si oameni specializati pentru ranfluarea epavei, dar fosta conducere a APDM Galati a declarat castigatoare Superquatro Grup. Adica firma care nu castigase nici licitatia la care fusese unic participant. Pe 21.07.2008, administratorul Superquatro, Sterica Atanasiu, a semnat contractul cu fostul director al APDM Nicu Popoaca. Superquatro a incasat si avansul de 15% si se obliga sa execute ranfluarea in 10 luni. A fost vorba insa doar de o falsa concurenta, pentru ca toate cele trei firme au in spate cam aceiasi oameni. Superquatro Grup SRL Galati are doi asociati, Sterica Atanasiu, administrator, cu 75%, si Mara Irina Niculescu, cu 25%.

 

Dupa unele surse, Mara Niculescu este fiica lui serban Cucu, fostul sef al Directiei Transporturilor Navale din Ministerul Transporturilor. Cea de a doua firma, Navrom Centru de Afaceri SA, il are printre actionari pe acelasi Sterica Atanasiu, de la Superquatro. Navrom Centru de Afaceri este controlata de CNFR Navrom, care, la randul sau, este controlata de Mircea Mihailescu, ce detine 53,6% din actiuni. CNFR Navrom Galati si Navrom Centru de Afaceri fac parte din grupul TTS, controlat de Mihailescu. Cealalta "concurenta", DHW Drewdging and Hidrotehnical Works SRL Galati, are doua actionare, Lepatu Paula si Carmen Stefan. Lepatu Paula este fiica lui Sterica Atanasiu. Asadar Sterica Atanasiu incerca sa obtina de la APDM contractul de 12 milioane RON, "luptandu-se" cu o concurenta acerba, din partea Navrom Centru de Afaceri SA, la care este actionar, dar si din partea firmei la care este asociat si administrator fiica sa.

 Cand am efectuat ancheta, cei de la Superquatro Grup au refuzat sa ne ofere un punct de vedere cu privire la aceste detalii.

Croaziere pentru bogati
Motonava Transilvania, supranumita "Lebada Mediteranei", a intrat in dotarea flotei romanesti in 1938, cand flota a fost dotata cu doua nave de pasageri identice, "Transilvania" si "Basarabia". Fusesera construite la santierul "Burmeister&Wein" din Copenhaga. In anii ce au urmat, cele doua nave au efectuat croaziere pe Marea Neagra si Mediterana, oferindu-le celor 412 pasageri conditii la standarde internationale. Din octombrie 1945, "Transilvania" si-a reluat croazierele pentru mari companii de turism din Occident. In acea perioada si-a castigat renumele de "Lebada Mediteranei". In 1975, nava a acostat la Dana 26 din portul Constanta pentru reparatii, dar lucrarile au fost amanate.

 

Institutul de Marina din Constanta solicita nava pentru a o folosi ca nava-scoala, ONT "Carpati" voia sa o transforme in hotel plutitor in Portul Tomis, iar santierul "Burneister&Wein" voia sa o cumpere pentru a fi expusa la Muzeul Naval din Copenhaga. In 1979 a fost adusa pentru reparatii la santierul Naval Galati. Pe 9 septembrie 1979, una dintre paramele care legau nava de cheu s-a rupt, iar "Transilvania" s-a inclinat spre babord, scufundandu-se. In 1983, cand nivelul apelor Dunarii era foarte scazut, a fost taiata partea de deasupra apei. Restul epavei trebuia scos prin ranfluare.

Cele mai citite

Programul mijloacelor de transport în comun modificat la primul meci al lui FCSB în Europa League!

Primul meci al FCSB în noul format al Europa League aduce schimbări în programul mijloacelor de transport în comun din zona Arenei Naționale pentru...

Israelul a lovit „peste 2.000 de ţinte teroriste” ale grupării Hezbollah în Liban

Armata israeliană a declarat miercuri seara că a lovit "peste 2.000 de ţinte teroriste" ale grupării Hezbollah în Liban în ultimele trei zile, în...

ANAF a lansat o broșură explicativă pentru utilizarea sistemului electronic RO e-TVA

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a publicat recent o broșură informativă menită să clarifice funcționarea sistemului electronic RO e-TVA și să ofere îndrumări...
Ultima oră
Pe aceeași temă