Fostul ministru al Culturii, Raluca Turcan, a ridicat semne de întrebare asupra circumstanțelor furtului pieselor din tezaurul dacic, considerând incidentul unul deosebit de grav și neobișnuit
Printre aspectele remarcate de fostul ministru se numără utilizarea explozibilului de către infractori, selecția pieselor furate – doar patru obiecte de tezaur – și momentul furtului, care a coincis cu ultima zi a expoziției „Dacia! Empire of Gold and Silver” organizată la Muzeul Drents din Olanda.
„Sper ca autoritățile olandeze, împreună cu Interpolul, să coopereze real și să ne ofere o perspectivă clară asupra recuperării bunurilor de tezaur. Sunt câteva lucruri ciudate în acest furt: folosirea dinamitei, sustragerea a doar câteva obiecte și faptul că acest jaf s-a întâmplat în ultima zi a expoziției,” a declarat Turcan duminică, la Parlament.
Raluca Turcan a apărat decizia de a expune artefactele românești în străinătate, considerând că astfel de inițiative sunt un instrument eficient de diplomație culturală. Ea a subliniat că toate procedurile legale, inclusiv avizarea de către Comisia Națională a Muzeelor și Colecțiilor, au fost respectate.
„România a fost cu expoziții internaționale la Madrid, Roma și alte prezențe importante, ceea ce este un simbol al dialogului nostru cultural cu alte țări. O astfel de participare nu trebuie să se pună sub semnul întrebării, din cauza acestui furt,” a spus fostul ministru, adăugând că expozițiile internaționale promovează valorile României și contribuie la consolidarea imaginii țării pe plan extern.
Parchetul General din România a deschis un dosar penal și colaborează cu autoritățile olandeze și Interpol pentru investigarea furtului. Potrivit primelor informații, spargerea s-a realizat prin utilizarea unui exploziv pe singurul zid exterior al muzeului, iar atacul a fost executat cu o precizie care sugerează implicarea unei rețele organizate.
Autoritățile olandeze au informat că securitatea muzeului era în conformitate cu standardele internaționale, dar incidentul scoate la iveală vulnerabilități critice. Toate piesele furate erau asigurate, însă experții atrag atenția asupra riscului ca artefactele să fie scoase rapid pe piața neagră internațională, îngreunând procesul de recuperare.
Furtul Coifului de aur de la Coțofenești și al brățărilor dacice reprezintă o pierdere imensă pentru patrimoniul național, dar și un semnal de alarmă pentru întreaga comunitate culturală internațională. În timp ce ancheta continuă, dezbaterea despre siguranța expozițiilor internaționale și protecția patrimoniului cultural al României rămâne deschisă.
Raluca Turcan a concluzionat că: „Furturi similare au avut loc și în alte muzee internaționale, dar acest lucru nu trebuie să blocheze o inițiativă corectă și sănătoasă a României de a-și expune valorile culturale.”
Urmărește România Liberă pe Google News, Linkedin, Twitter, Facebook și Youtube