Conform unui proiect de hotarare de guvern, actualul avion prezidential de tip Boeing 707, construit in 1974, aflat in custodia ROMAVIA ar putea fi scos la pensie, dupa 32 de ani de serviciu si inlocuit cu unul dintre cele doua aparate Airbus A 310, pe care TAROM incearca, fara succes, sa le vanda din 2003.
"Este o posibilitate pentru a relua zborurile celor doua aeronave Airbus A 310, care sunt in conservare de doi ani jumatate, ne-a spus Dan Andrei, directorul general al Directiei de Aviatie Civila din cadrul Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului. Nu pot garanta ca unul dintre cele doua aparate va deveni avion prezidential, dar pot fi folosite si pentru transportul trupelor romane sau cargo, fiind superioare mai vechilor Boeing 707. In momentul de fata, ca prima urgenta trebuie sa ne decidem: ori le punem in serviciu, ori le casam. O rezolvare ar fi sa fie preluate de catre ROMAVIA, care are resursele financiare necesare pentru a le face navigabile la acest moment”.
Repunerea in serviciu a avioanelor este o operatiune sofisticata, de lunga durata si costisitoare. Astfel, in cazul celor doua A 310, pentru a fi repuse in traficul aerian sunt necesare cateva luni pentru inspectiile scadente, buletine de serviciu si directive de navigabilitate care trebuie aplicate pentru a indeplini standardele de zbor. Toate aceste inspectii si avize costa intre 5 si 10 milioane euro pentru fiecare aparat, in functie de neconfor-mitatile gasite la ele. Si in acest caz nici nu ne mai miram de ce nu au avut nici un succes la vanzare, pentru ca nici un amator de astfel de produse nu va da banii pe un aparat care nu este apt de zbor imediat. In plus, dupa momentul 11 septembrie 2001, industria constructoare de avioane a intrat in colaps, putini amatori dorindu-si aparate de zbor noi, companiile aeriene fiind si ele afectate de refuzul populatiei de a mai folosi astfel de mijloace de transport.
Odiseea avioanelor Airbus A 310
Compania Nationala Aeriana TAROM a suspendat de la zbor cele doua aparate Airbus, pierzand culoarele de zbor peste ocean in anul 2003, in urma unei decizii a conducerii din acea perioada, care a motivat ca zborurile lung-curier la care erau folosite, respectiv Bucuresti-Beijing-Bucuresti si Bucuresti-New York-Bucuresti, erau prea costisitoare, generand pierderi. Intamplator sau nu, momentul a coincis cu semnarea de catre TAROM si Air France a unui contract de colaborare in cod-share (inchiriere de locuri in curse aeriene), tocmai pe cursele spre New York si care ar fi permis in timp aderarea operatorului roman la alianta aeriana Sky Team, al carei fondator este operatorul francez. Si asta ca sa nu mai ne readucem aminte conditiile in care cele doua A 310 au fost cumparate in 1992 de catre Guvernul Roman, in conditiile in care Romania era inscrisa pe o lista a companiei americane Boeing pentru achizitionarea a cinci aeronave. Pretul de achizitie a Airbus-urilor a fost de 195 milioane dolari, cu tot cu dobanzi, bani platiti de statul roman.
Valoarea lor de piata la momentul actual este de 10-11 milioane dolari, in conditiile in care aparatele au inspectiile facute. Cum acest fapt nu este posibil, asa cum spuneam, avizele costand intre 5 si 10 milioane euro, pretul la care ar putea fi vandute este de circa 20 milioane dolari, dublu valorii lor de piata. Si astfel ne explicam de ce nimeni nu le-a vrut, iar ca o ultima solutie se incearca transferul lor la ROMAVIA, adevarat fiind faptul ca sunt cu 18 ani mai tinere decat Boeingul 707.
"Rezerva” lui Ceausescu
Avionul prezidential "Carpati”, a intrat in flota ca rezerva a aeronavei oficiale a lui Ceausescu. A fost comandat de oamenii dictatorului la santierele din Seattle, impreuna cu fratele sau geaman – aeronava oficiala care i-a transportat pe Ceausescu si pe doamna lui peste munti si oceane, timp de peste doua decenii. Avionul a fost modernizat de doua ori in Israel, in 2002 si 2005. Initial, aeronava de rezerva avea o capacitate de circa 180 de locuri, dar ea a fost reamenajata, pentru a creste confortul din compartimentul destinat presedintelui. La ora actuala, ea zboara cu circa 60 de pasageri la bord si este deservita de personalul profesionist al ROMAVIA, care are grija ca pasagerii sa nu sufere prea mult de pe urma turbulentelor.
Specialistii in aviatie au sustinut, in repetate randuri, ca acest avion nu mai corespunde standardelor privind emisia de zgomot. Cu toate acestea, presedintii si premierii Romaniei l-au exploatat intensiv, in lipsa unui aparat de zbor mai modern. Barfitorii sustin ca pe toate aeroporturile lumii "Romanian Force One” este vanata de fotografii si cameramanii care doresc sa surprinda in zbor aceasta "antichitate”. C.P.
Prima doamna are patul ei
In prima incapere a avionului se gaseste biroul prezidential. Aici se afla o masuta, o canapea si un fotoliu. Dormitorul prezidential este de fapt o cabina mica, de circa 2 metri lungime. Aici incap doua paturi: al presedintelui si al primei doamne. Daca seful statului nu calatoreste impreuna cu sotia, regulile de protocol sunt ca patul acesteia sa ramana nedesfacut. In biroul sau "aerian”, presedintele are toate legaturile operative activate – poate da telefoane si lucra pe computer. Prerogativele prezidentiale pot fi exercitate astfel si la 10.000 de metri altitudine. O decizie cruciala luata in avion de presedintele in functie, Traian Basescu, a fost constituirea ce-lulei de criza pentru eliberarea ziaristilor rapiti in Irak.
Aeronava oficiala dispune si de un spatiu mic destinat inso-titorilor presedintelui. In avionul "Romanian Air Force One” au calatorit, de-a lungul timpului, presedintii Romaniei de dupa 1989 – Ion Iliescu, Emil Constantinescu si Traian Basescu -, toti premierii, ministrii din guvernele acestora, celebra Elena Udrea, fosta sefa de cabinet de la Cotroceni, a presedintelui, dar si persoane controversate, care aveau "abonament de zbor” precum Omar Hayssam. I.V., C.P.