Vizitatorii binecunoscutei expoziţii de mobilier şi design, imm cologne, încă mai pot să descopere la Koln, până pe 25 ianuarie când târgul îşi închide porţile, unul dintre cele mai atractive puncte ale evenimentului, şi anume, proiectul “Das Haus – Interiors on Stages” care expune în mod tradiţional conceptele unui designer sau ale unei echipe de designeri privind configurarea la interior a unei case ideale.
Designerul desemnat are la dispoziţie un spaţiu de 240 mp şi alege în exclusivitate mobilierul, culorile, materialele, iluminatul, accesoriile, astfel încât să creeze o casă nu doar cu viziune spre viitor privind stilul de viaţă, dar deasemenea autentică, practică şi utilizabilă în prezent.
Făcând un scurt istoric, la ediţia 2012, Nipa Doshi şi Jonathan Levien au prezentat proiectul Das Haus pe baza unui spaţiu organic care inducea o atmosferă de comunicare iar la ediţia 2013 Luca Nichetto a propus un ansamblu elegant cu deschidere largă către natură. Anul trecut daneza Louise Campbel a propus de un open-space fără pereţi, în care 3 laturi erau acoperite cu materiale textile, o structură de grinzi şi înălţimea mare sugerând un spaţiu de mansardă.
Anul acesta a venit rândul arhitecţilor chinezi Lyndon Neri şi Rossana Hu de la studioul de arhitectură Neri&Hu. să îşi expună viziunea proprie privind casa ideală. Este de remarcat faptul că studioul de arhitectură Neri&Hu este privit în prezent ca cel mai progresiv din China şi se bucură de un binemeritat succes internaţional atât în aria arhitecturii cât şi a designului de interior. De numele său sunt legate proiecte rezidenţiale (Cluny House în Singapore), hoteluri (Le Meridian în Zhengzhou), muzee precum şi showroomuri şi magazine de lux (Camper în Shanghai). În 2012 Lyndon Neri şi Rossana Hu şi-au deschis propria galerie de design în Shanghai iar studioul lor proiectează mobilier pentru branduri europene high-end, cum sunt Clasicon, BD Barcelona sau De la Espada. Atenţia lumii designului a fost atrasă de studioul de arhitectură Neri&Hu atunci când a realizat reconversia unei clădiri industriale din anii ’30, aceasta devenind hotelul Waterhouse Boutique.
Având un pronunţat caracter modern şi internaţional, în proiectul Das Haus realizat de Lyndon Neri şi Rossana Hu la ediţia din acest an a expoziţiei se regăseşte mai puţină influenţă tradiţională asiatică. Totuşi, designul de interior şi obiectele de design – în cea mai mare parte mobilier şi accesorii – vorbesc de la sine despre o estetică particulară, un rezultat al principiului occidental al reducerii fiind aplicat la imensa diversitate a formelor chinezeşti. Apare un interes clar în relaţionarea spaţială iar rezultatul în design are în mod clar impact asupra arhitecturii.
Este prezentat un interior elaborat cu mult design clasic şi numeroase produse noi şi prototipuri. “Scopul nostru este să provocăm convenţionalul la diferie niveluri. Trebuie oare ca livingul să arate totdeauna la fel, o canapea, două fotolii confortabile şi o masă pentru cafea la mijloc?”, a spus Rossana Hu la conferinţa de presă de la imm unde a prezentat proiectul Das Haus 2015.
Casa având 5 camere ce prezervează oarecum funcţiunile clasice prezintă o compoziţie arhitecturală compactă şi urbană care formează un ansamblu în jurul curţii de dimensiuni mari,concepută la rândul său ca un spaţiu semi-public. Camerele sunt înalte şi închise pe toate feţele iar prin această arhitectură străbate o scară/pod care intersectează încăperile în diferite puncte, pătrunzând prin pereţi. Interiorul apare mult mai plăcut decât exteriorul şi aceasta nu numai datorită pardoselii din lemn şi plăcilor ceramice cât şi altor elemente: culori cu umbre inspirate din tradiţia chinezească, iederă pe casă, uşi vopsite în roşu, pereţi tencuiţi părând din miez de pîine. Fiecare cameră reprezintă atât istoria culturală a funcţiunii respective cât şi sugestii privind potenţialele sale utilizări. Culorile alese au fost: verde pentru “camera în care se mănâncă”, roşu închis pentru “camera în care ne îmbăiăm”, galben pentru “camera pentru citit” şi gri luminous pentru “camera în care stăm”.
În concepţia designerilor, alegerea soluţiei privind camerele închise tip cuşcă s-a datorat atât ideii de refugiu din mediul înconjurător agresiv (ideea nu este chiar nouă, a mai fost utilizat concepzul cocoon la dormitor şi canapele, de exemplu) dar ;I ca loc ferit destinat ritualurilor şi păstrării bunurilor.
Referitor la mobilier, paturile sunt single (anul trecut Louise Campbel propusese dimensiuni uria;e pentru paturi), masa, în schimb, este de dimensiuni foarte mari, ca şi anul trecut, scaunele elegante şi confortabile, canapeaua tip cocoon. Masa prezintă în centru o tavă rotativă pentru serviciu (comun în China) precum şi seşnice decorative de dimensiuni mari. Iluminatul este tot timpul în prim plan, uneori se apelează la soluţii care aduc cu tradiţionalele lanterne chinezeşti.