» Beneficiile pe care le produc diversele ingrediente probiotice din iaurturi sunt puse sub semnul intrebarii, scrie presa din SUA. Motivele ar fi doua: un nou studiu relativizeaza laudele producatorilor privind beneficiul probioticelor, iar compania Danone a platit 35 milioane de dolari ca sa evite procesele intentate de mai multe persoane din SUA care acuzau reclama falsa la iaurturile-minune. Danone este lider mondial pe piata iaurturilor, este lider si in Romania, cu o cota de piata de circa 64% pe acest segment.
Presa americana a relatat pe larg, zilele acestea, dezbaterea privind existenta sau inexistenta beneficiilor in urma consumului de iaurturi imbogatite cu probiotice. Probioticele sunt micro organisme vii, care ar putea sa aiba un aport la starea de sanatate daca ar fi consumate indeajuns, spun specialistii in alimentatie.
O privire peste studiile publicate in ultimii ani de cercetatori independenti din strainatate arata ca, de fapt, nu poate fi demonstrat ca prezenta probioticelor – precum L. cassei imunitas ori Bifidus regularis – in alimente ar avea asupra consumatorilor efectele anuntate in reclame. Cu alte cuvinte, in ciuda textelor publicitare care pretind ca "s-a dovedit clinic", nu este clar ca iaurtul cu probiotice intareste sistemul imunitar ori ajuta tranzitul intestinal.
Chiar un raport de anul trecut condus de Academia Americana de Microbiologie – sustinut financiar si de Danone – arata negru pe alb: "Pana acum, nu exista nici o dovada clara ca este benefica modificarea mediului microbiotic la o persoana sanatoasa. (…) Eficienta tratamentelor probiotice inca nu a fost determinata". si Asociatia pentru Protectia Consumatorilor din Romania (APC) a avertizat, in mai multe randuri, ca "produsele lactate probiotice nu sunt intotdeauna atat de bune pe cat li se face reclama", ba chiar pot face rau pentru ca nici un studiu nu a stabilit cantitatea necesara pentru ca efectele sa fie pozitive.
Discutia despre eventualele beneficii ale lactatelor probiotice a luat din nou amploare in presa din Statele Unite, dupa ce, la inceputul acestei saptamani, liderul mondial pe piata iaurturilor, Danone Group, a platit bani grei pentru a evita niste procese si a hotarat completarea etichetelor pentru aceste produse cu informatii suplimentare.
Dannon Company Inc, parte a grupului Danone, a cazut la intelegere, pentru 35 de milioane de dolari, cu mai multe persoane care dadusera compania in judecata, nemultumiti ca iaurturile probiotice nu au avut efectul anuntat in reclame, anume acela de a regla digestia si a stimula sistemul imunitar.
Conform televiziunii ABC News, este vorba despre zeci de mii de clienti nemultumiti. Reprezentantii companiei au reactionat, citati tot de ABC News: "Dannon isi mentine cu mandrie afirmatiile despre produsele sale si studiile clinice care le sustin. Toate afirmatiile despre Activia si DanActive sunt total sustinute de cercetari stiintifice si respecta toate legile si cerintele".
Revista stiintifica britanica Drug and Therapeutics Bulletin a analizat inca din 2005, cu propriii specialisti, daca iaurturile cu probiotice ajuta cu adevarat organismul si a ajuns la concluzia ca nu sunt dovezi suficiente in acest sens.
Anul trecut, 12 experti s-au adunat la Yale, SUA, pentru un workshop a carui concluzie a fost ca unele "bacterii bune" pot ameliora starile diareice ori reduce senzatia de colon iritabil. In rezultatele studiului, publicate in iulie 2008 in The Journal of Clinical Gastroenterology, se arata totusi ca mai sunt necesare investigatii.