18.2 C
București
duminică, 29 septembrie 2024
AcasăSpecialPrizonieri în Dunărea îngheţată

Prizonieri în Dunărea îngheţată

Situaţia provocată de podurile de gheaţă de pe Dunăre tinde să devină critică, pentru că Administraţia Fluvială a Dunării de Jos (AFDJ) Galaţi, compania Ministerului Transporturilor ce asigură condiţiile de navigaţie pe Dunărea Maritimă, este depăşită de situaţie. Pierderile de natură economică înregistrate prin întreruperea navigaţiei comerciale şi blocarea între gheţuri sau la cheu a unor nave reprezintă doar o parte a efectelor îngheţării Dunării. Podurile de gheaţă formate pe fluviu sunt un pericol şi pentru zonele riverane, în condiţiile în care nivelul apelor Dunării este în continuă creştere şi din cauza formării unor „dopuri de gheaţă” apele îngheţate ale Dunării se pot revărsa în zonele critice.

 

Nave izolate de trei săptămâni

Situaţia este disperată pentru echipajele mai multor şlepuri şi barje blocate între gheţuri. În astfel de situaţie se află marinarii de pe şase barje, cinci româneşti şi alta sub pavilion ucrainean, care sunt blocate de trei săptămâni între sloiurile de la mila 77. Echipajele erau pe punctul de a-şi termina proviziile de alimente şi rezervele de apă şi combustibil. Potrivit şefului Căpităniei Galaţi, Octavian Gheorghiu, în rada Portului Galaţi se află 128 de barje, din care 105 goale, iar 23 încărcate cu fier, laminate şi bauxită. Din totalul barjelor, 39 au combustibil la bord, existând pericolul ca anumite cantităţi de carburanţi să ajungă accidental în Dunăre. Au fost golite de motorină şi păcură două tancuri petroliere de mici dimensiuni, prinse între sloiuri, tocmai pentru a nu se produce astfel de accidente. În Portul Mineralier sunt blocate la cheu două nave maritime, încărcate cu laminate de la combinatul ArcelorMittal.

Şedinţe de urgenţă

În aceste condiţii, AFDJ trebuie să asigure spargerea gheţii, pentru ca sloiurile să fie purtate spre mare. Grosimea gheţii este de la 5 la 50 cm, dar sunt zone în care sloiurile s-au acumulat în banchize cu grosimea de până la 5 metri. Navele AFDJ au asigurat fluidizarea numai pe Canalul Sulina, principala ieşire la mare, braţele Sf. Gheorghe şi Chilia fiind îngheţate bocnă. „AFDJ-ul, cu navele pe care le are în dotare, participă la acest Comandament de Gheaţă, cu precădere în zona Tulcea-Sulina. În acea zonă, încercăm să fluidizăm permanent gheaţa, care trebuie să fie preluată de pe Canalul Sulina, să iasă la mare. Acest lucru l-am făcut cu cele trei nave, respectiv Perseus, Gheorgheni şi Târgu Ocna. Deci aceste nave au eliberat zona şi venim în amonte, spre Galaţi”, declara directorul AFDJ după încheierea comandamentului de la Ministerul Transporturilor.

Prefectul Galaţiului, Paul Florea a convocat, la rândul său, autorităţile portuare şi armatorii la o şedinţă de urgenţă, în care să fie discutată situaţia, pentru a nu se repeta şi la Galaţi situaţia de la Călăraşi. Prefectul a propus şi varianta dinamitării podurilor de gheaţă, dar directorul AFDJ s-a opus pentru că o astfel de operaţiune nu este în obiectul de activitate al companiei şi pentru că dinamitările ar afecta fondul piscicol, ceea ce s-ar putea sfârşi cu o amendă. Reprezentanţii Gărzii de Mediu au dat asigurări că, dat fiind situaţia de criză, AFDJ-ul nu ar fi amendat, dar nici acest argument nu l-a convins pe şeful AFDJ că trebuie să se intervină în forţă. A rămas ca, la finalul a două ore de discuţii, prefectul Paul Florea să discute situaţia la guvern, de unde ar putea veni o decizie fermă.

Cotele apelor, în creştere

Nivelul Dunării era în Portul Galaţi la cota de 380 cm, mult sub cota de inundaţie, de 600 cm, dar creşterile sunt ameninţătoare. În numai 24 de ore, de luni până marţi, cotele fluviului au crescut în Portul Galaţi cu 43 cm, ieri creşterea fiind de 17 cm. Dunărea era în creştere cu 14-18 cm şi pe sectorul Brăila-Cernavodă, dar e semnalată o viitură în zona Călăraşi, unde creşterea este de 37 cm. Pe sectorul ungar al Dunării, creşterile sunt de la 24 cm la Mohacs, la 66 cm la Budapesta şi  79 cm la Dunaujvaros. Pericolul viiturilor este sporit şi de creşterile de pe râurile interioare, provocate de topirea zăpezilor.  

Faptul că directorii AFDJ sunt depăşiţi de situaţie e demonstrat şi prin aceea că ditamai compania Ministerului Transporturilor a ajuns să dea bani grei pe spargerea gheţii. AFDJ a încheiat cu SC Grup Servicii Petroliere SA Constanţa contractul nr. 11/12.02.2012, în valoare de 2.153.070 lei fără TVA, pentru „servicii de spargere a gheţii pe Dunăre”. Cu TVA valoarea contractului este de aproximativ 700.000 de euro. Contractul a fost încheiat fără licitaţie, în baza unei singure oferte primite, printr-o derogare de la Ordonanţa 34, ce are la bază Certificatul de Forţă Majoră nr. 256/09.02.2012 eliberat de Camera de Comerţ, Industrie şi Agricultură Galaţi. Firma din Constanţa este controlată de omul de afaceri Gabriel Comănescu, aflat pe locul  7 în topul Forbes „500 miliardari”. 

Cele mai citite

Valea Oltului, închisă din nou în reprize

Tronsoanele vizate sunt între Râmnicu Vâlcea și Sibiu, pe DN7 Trei tronsoane vor fi afectate de lucrări de stabilizare a versanților și de îndepărtare a...
Ultima oră
Pe aceeași temă