Primăria Capitalei vrea să schimbe din temelii aspectul centrului Bucureştiului. Proiectul, care a pornit deja cu un scandal legat de modificarea fântânii din Piaţa Universităţii, cuprinde bulevardul care face legătura dintre această zonă şi Piaţa Romană, dar şi obiective precum spaţiul de la Gara de Nord, Piaţa Victoriei, Piaţa Unirii, Piaţa Revoluţiei şi Naţiunile Unite, potrivit Planului Integrat de Dezvoltare Urbană „Zona Centrală”, postat pe site-ul instituţiei. Doar prima fază a proiectului, privind reabilitarea trotuarelor dintre Universitate şi Romană, a costat municipalitatea aproape 400.000 de euro, iar lucrările ar trebui terminate până la finalul anului.
Deja au fost schimbate bordurile, iar o parte a asfaltului urmează să fie înlocuit cu plăci de granit şi piatră cubică. De asemenea, vor fi amplasate bănci de lemn, plantaţi copaci şi montate jardiniere cu flori. Autoturismele nu vor mai putea fi parcate în partea stângă a bulevardului, pe sensul de mers,spre Piaţa Romană, ci numai în parcările subterane de la Intercontinental şi Regina Elisabeta, aceasta din urmă fiind inaugurată în toamnă.
Tehnologica Radion, anchetată în România şi UE
Această fază a proiectului a debutat cu un scandal, deoarece Primăria Capitalei dorea desfiinţarea vechii fântâni arteziene din Piaţa Universităţii şi înlocuirea ei cu un sistem care aruncă apa direct din astfalt, după modelul celor deja existente în centrul Sibiului sau la Cluj. Societatea civilă a reacţionat şi a acuzat în primul rând faptul că decizia nu a fost supusă dezbaterii publice. După o serie de proteste, municipalitatea a renunţat la idee, astfel încât va fi schimbat doar pavajul din zonă.
Un alt scandal a fost legat de constructorul care a primit spre refacere trotuarele de pe Magheru, Tehnologica Radion. Firma, deţinută de un fost consilier al lui Traian Băsescu din vremea când acesta era primar, a intrat în atenţia Consiliului Concurenţei în acest an, potrivit presei centrale. Societatea este suspectată că ar fi aranjat contracte din banii publici. Mai mult, tot în 2012 autorităţile europene au început să verifice un contract de 110 milioane de euro semnat cu Primăria Sectorului 3.
Reducerea traficului prin scurtarea străzilor
Planul Integrat de Dezvoltare Urbană „Zona Centrală” presupune modificări şi în alte zone din centrul Bucureştiului. Astfel, se propun scurtarea părţii carosabile şi limitarea sau eliminarea spaţiului lateral dedicat parcărilor pe străzile din centru. De asemenea, proiectul prevede reconstrucţia unor poduri peste Dâmboviţa, trasee cu prioritate pentru pietoni şi biciclişti, parcări subterane şi supraetajate de dimensiuni medii, reconfigurarea cheiului Dâmboviţei, între Piaţa Unirii şi Izvor, prin conturarea unui spaţiu de promenadă de-a lungul râului. Valoarea totală a lucrărilor s-ar putea ridica la o sută de milioane de euro, potrivit tvrinfo.ro.