Vasul „Arctic Sunrise”, una dintre cele mai cunoscute nave ale organizaţiei ecologiste Greenpeace, soseşte luni în portul Constanţa. Este prima vizită a unei nave Greenpeace pe litoralul românesc şi în acelaşi timp este prima escală pe care „Arctic Sunrise” o face în cadrul campaniei „Reformarea Politicii comune de Pescuit”, pe care o derulează în acestă vară la nivelul Uniunii Europene. Nava va sta timp de trei zile ancorată în port, timp în care vor fi efectuate acţiuni de sensibilizare a autorităţile şi opiniei publice, iar nava va putea fi vizitată de constănţeni. În perioada 18 martie-6 iulie 2013, Greenpeace derulează o campanie de încurajare a pescuitului sustenabil şi a pescarilor de coastă iar nava va acosta în 18 porturi europene din România, Bulgaria, Grecia, Croaţia, Slovenia, Italia, Spania, Franţa şi Marea Britanie.
Greenpeace vrea reguli comune
Politica Comună în domeniul Pescuitului (PCP) este un set de reguli care guvernează flotele de pescuit din toate ţările UE, indiferent de zonele în care acestea pescuiesc. PCP stabileşte cine poate pescui, ceea ce se poate pescui, unde şi pentru cât timp. Politica comună ar trebui să asigure un pescuit ecologic durabil şi să sprijine mijloacele de subzistenţă ale pescarilor, însă ecologiştii consideră că acest program este defectuos. O revizuire completă a politicilor comune de pescuit are loc o dată la zece ani, iar 2013 este anul în care se poate schimba acest program. Aşa cum am menţionat mai sus, campania debutează cu vizitarea Portului Constanţa, iar campania „Reformarea Politicii comune de Pescuit” este a şasea acţiune pe care Greenpeace o derulează în ţara noastră, după campaniile de protejare a pădurilor, lupta împotriva energiei nucleare, promovarea energiei regenerabile, agricultura sustenabilă şi Roşia Montană.
„Eroul” care s-a opus rachetelor americane
„Arctic Sunrise” are o poveste fascinantă iar atât numele său, cât şi rolul de ambasador ecologist în campania pentru promovarea pescuitului ecologic, nu au fost alese degeaba. Utilizat în trecut pentru vânătoarea de foci în regiunile arctice, „Arctic Sunrise” a fost la origini un spărgător de gheaţă cu care chiar Greenpeace s-a confruntat în cadrul unei campanii pentru apărarea habitatului pinguinilor. La acea vreme, spărgătorul de gheaţă era inamicul ecologiştilor şi transporta materiale pentru construcţia unui aeroport într-un habitat al pinguinilor din Antarctica. Greenpeace a achiziţionat nava în 1995 şi de atunci şi până în prezent „Arctic Sunrise” a abandonat activităţile economice în favoarea campaniilor ecologiste. Printre zecile de misiuni ecologiste, nava s-a evidenţiat prin „luptele” pe care le-a dus în Patagonia cu navele braconierilor, precum şi prin eroica acţiune a echipajului, care s-a opus în 2000 împotriva unor teste cu rachetă efectuate de către marina americană. Nava s-a poziţionat direct în calea sistemului de rachete, într-o acţiune de risc maxim pentru echipaj. Din fericire, „Arctic Sunrise” şi echipajul său au supravieţuit şi continuă campaniile ecologiste. Vasul a fost construit în Norvegia în 1975, are o lungime de aproape 50 de metri şi un echipaj de 37 de persoane.
Stocurile de peşte, în pericol
Potrivit Greenpeace, zonele pentru pescuit ale Europei sunt cele mai mari din lume şi au fost cândva, cele mai productive din lume. Din păcate, 40 de ani de pescuit nedurabil în cadrul Politicii Comune au dus la o epuizare gravă a stocurilor de peşte şi la degradarea habitatelor marine, inclusiv a siturilor presupuse a fi protejate de legislaţia de mediu a UE.