2 C
București
miercuri, 20 noiembrie 2024
AcasăSpecialPrezidentiabilii duc lupte de gherila pe internet

Prezidentiabilii duc lupte de gherila pe internet

» De la jocuri de tipul "dezbrac-o pe Udrea in timp ce Basescu scufunda Flota" pana la filmulete-pamflet schimbate intre Basescu si televiziunile care il ataca, in spatiul virtual lupta electorala nu cunoaste limite.

» Internetul ofera o arena mult mai spumoasa si deschisa la lupta pentru candidati, decat o pot face televiziunile supuse unor reguli stricte. Totusi, unii sociologi se intreaba cati dintre consumatorii de internet vor merge la vot si spun ca aceste campanii au rolul de a canaliza nehotaratii catre un candidat.

Daca la televiziuni dezbaterile electorale sunt deocamdata rare si de multe ori pline de clisee sau vorbe goale, pe internet candidatii la presedintie si echipele lor de campanie, oficiale sau nu, pun direct degetul pe rana. Intotdeauna, pe rana celuilalt. Pe langa paginile oficiale si canalele de comunicare cu fanii din retelele sociale, cele mai dure creatii de campanie sunt cele neasumate oficial, realizate de asa-numita "gherila digitala" a candidatilor – persoane, uneori platite, alteori independente, care militeaza prin creatii video, site-uri sau comentarii pe forumuri. Cel mai recent exemplu de lupta electorala virtuala s-a desfasurat pe site-ul YouTube, intre Traian Basescu si televiziunea Antena 3, care il ataca deschis si ii sustine fatis contracandidatii. Intr-un videoclip, presedintele rosteste plat, sprijinindu-se de un televizor, "Afara ploua".

 

Pe ecranul aparatului, un imitator al realizatorului tv Mircea Badea incepe sa se isterizeze, in stilul care i-a consacrat emisiunea "In gura presei", cum "afara ploua pe banii nostri, domnule presedinte!". In alt videoclip al lui Basescu, presedintele tace. Imitatorii protagonistilor emisiunii "Sinteza Zilei", Mihai Gadea si Valerian Stan, incep sa demonizeze tacerea lui Basescu, in care gasesc tot felul de intelesuri, cu ajutorul deja celebrului laptop. Sloganul lui Basescu, "Votezi televizorul?", a fost atacat dur de realizatorii de la Antena 3, care i-au dedicat o replica tot pe internet. Un videoclip cu un fragment dintr-un film cu Hitler si aghiotantii sai, in limba germana, in care subtitrarile romanesti spun o cu totul alta poveste: cum Basescu-betivul este cautat de staff-ul sau de campanie, care si-a pierdut orice speranta ca actualul presedinte mai poate castiga alegerile.

Daca paginile oficiale de campanie ale principalilor trei candidati la presedintie nu debordeaza de originalitate, replicile false da. La adresele traianbasescu.org si traianbasescu.net, pagina oficiala a lui Traian Basescu este imitata fidel, dar umpluta de pamflete si caricaturi cu Elena Udrea sau Omar Hayssam. Sloganul oficial, "De ce le e frica nu scapa. Hai la referendum", este modificat in "De ce ti-e frica, pasarica! Hai la revedere" si in "La multi ani cu sanatate! Fara alte mandate!". Lui Traian Basescu ii mai sunt dedicate si paginile testalcool.ro, care sub sloganul "Cu totii stim ca sefu’ trage la masea" lanseaza o serie de 12 gafe filmate ale presedintelui. La adresa scufundaflota.ueuo.com, vizitatorii o pot dezbraca pe Elena Udrea,  care renunta la haine pe masura ce jucatorul scufunda cu tunul vapoarele din flota Romaniei.

 

Mircea Geoana are parte de o replica neoficiala la fel de defaimatoare: nufigeoana.ro, unde seful PSD este supranumit "prostanac de Bucuresti". Lui Crin Antonescu, candidatul PNL, ii este luata in ras lipsa de realizari politice si supunerea fata de "conul" Dinu Patriciu, pe pagina-pamflet crinantonescu.org. Sociologul Bogdan Teodorescu considera ca lupta electorala din spatiul virtual este facuta "pasional si profesionist pentru nivelul romanesc, iar atacurile si parodiile sunt solide. Pot cristaliza o intentie de vot". Totusi, sociologul se intreaba cati dintre cei care privesc lupta electorala de pe internet vor veni la vot: "Comunitatea internautilor este usor izolata, ei traiesc mai mult in spatiul virtual. Nu stiu in ce masura acesti oameni vor iesi la vot". Teodorescu spune ca tinta acestor campanii sunt "oamenii care nu au o intentie de vot clara.

Sunt contra lui Basescu, sunt anti-Geoana sau impotriva lui Antonescu. Dar cu cine voteaza? Sunt impinsi intr-o directie sau alta de aceste campanii". Campaniile de pe internet contin mult mai multa propaganda si sunt mult mai directe decat cele de la televizor, mai spune Teodorescu, pentru ca "spatiul virtual are avantajul anonimatului. Din el lipsesc dovezile palpabile, ceea ce da nastere la clipuri sau dezvaluiri care pot fi amuzante sau grosiere".

» Profiluri politice
Principalele canale si retele de comunicare de pe internet au fost demult luate cu asalt de candidatii la presedintie. Pe Twitter, tbasescu, mircea_geoana, CrinAntonescu09, sorinoprescu sau hunorkelemen isi impartasesc ganduri scurte cu cei care sunt dispusi sa le asculte. Acestia nu sunt insa multi, cei mai multi fani avand Basescu – 581, iar cei mai putini Hunor – 60. Crin Antonescu, Mircea Geoana si Sorin Oprescu au intre 400 si 500 de fani. Retelele de socializare Facebook si Hi5 sunt intesate si ele de profiluri false, de multe ori defaimatoare la adresa candidatilor, pe langa cele oficiale. Traian Basescu are aproape 70, Crin Antonescu 7, iar Mircea Geoana 4.

Cele mai citite

Microsoft Teams introduce o funcție inovatoare de interpretare în timp real

Microsoft Teams introduce o funcție inovatoare de interpretare în timp real, care va transforma modul în care oamenii comunică în întâlnirile online. Această funcție...

Rusia a început să producă adăposturi mobile antiatomice rezistente la arme nucleare

Rusia a început producția în serie a adăposturilor mobile rezistente la explozii nucleare, denumite „KUB-M,” capabile să protejeze împotriva undelor de șoc și a...

Cine este „Nepotul lui Ciucă‟, personajul dubios care face jumătate de miliard de euro din contracte cu statul 

Cătălin Podaru este un om de afaceri de succes din România după ce în ultimul deceniu a fost conectat constant la contracte cu statul, mai ales...
Ultima oră
Pe aceeași temă