Nu întâmplător, cel mai mare târg din lume de bunuri de larg consum pentru casă – AMBIENTE – are ca organizator pe Messe Frankfurt şi se desfăşoară la Frankfurt, oraşul zgârie norilor din Europa. Nu întâmplător, deoarece este unul dintre cele mai importante centre financiare şi de business din Europa, beneficiază de un aeroport pe măsură, de atracţii turistice dar, în primul rând, de un extrem de modern şi mare centru expoziţional unde se organizează cu un ritm ameţitor şi un grad foarte mare de internaţionalizare manifestări expoziţionale de mare rezonanţă, între care putem aminti pe cele lider pe domeniile respective: Salon Auto, Ambiente, ISH, Heimtextil, Christmassworld, etc. Târgul Ambiente, cel mai mare din domeniul bunurilor de larg consum pentru casă, reprezintă un bun prilej de trecere în revistă a implicaţiilor privind sectorul home&deco şi totodată a tendinţelor. Desfăşurat în perioada 15-19 februarie, ediţia din acest an a bătut toate recordurile privind expozanţii şi vizitatorii, anunţând un reviriment pe piaţa home&deco. 4688 de expozanţi din 81 de ţări au expus pe 330.000 mp inovaţii de sezon şi produse noi, apreciate de cei peste 140 000 de vizitatori.
Living, dining, giving, aceastea sunt temele care reprezintă structura de bază a târgului şi care s-au consacrat de-a lungul timpului, demonstrând în acelaşi timp înclinaţia clară spre lifestyle. De la tacâmuri şi veselă la pernuţe, lumânări şi mobilier, avem nevoie în traiul de zi cu zi de o multitudine de lucruri şi obiecte care ne fac viaţa mai uşoară şi mai comodă, important fiind şi cum acestea se integrează din punct de vedere estetic în ambientul locuinţei.
Ceşti, ceşcuţe, farfurii, farfuriuţe, porţelan de artă, o mare parte din obiectele expuse la târg aparţin bucătăriei şi mesei, multe din activităţile noastre (şi nu numai legate de gătit) desfăşurându-se în acest univers. Servitul şi aranjarea mesei, apelul la aparatele electrice şi articolele de uz casnic pentru bucătărie sunt exemplele elocvente, complexitatea activităţilor legate de această funcţiune (bucătăria), care se doresc tot mai plăcute necesitând tot atât de multe accesorii iar gradul de inventivitate şi inovare îşi găseşte aici un teren extrem de prielnic.
Prezenţa românească
Sunt producători, în special din domeniul artei care au o vechime de participare la Ambiente care trece cu mult de un deceniu. Ion Tămâian şi Ţopescu sunt două exemple, alături de producători de obiecte ceramice pentru masă, cum este Apulum. Aceste industrii se confruntă însă cu mari probleme, procesul tehnologic necesitând consumuri de energie considerabile şi cum preţul acestora a crescut, menţinându-se această tendinţă, în mod evident şi preţurile de vânzare trebuie ajustate. În special prin strădania ministerului de resort de câţiva ani buni la Ambiente se prezintă un stand românesc la care participă mai multe firme din industria şi arta sticlei. Anul acesta numărul firmelor expozante (33) dar şi calitatea produselor prezentate şi chiar standurile (o veche meteahnă a expozanţilor români) au fost îmbunătăţite considerabil. Este de consemnat faptul că, atât în ceea ce priveşte obiectele de larg consum (farfurii, pahare etc.), cât şi cele de artă, aceste produse merg mai bine la export decât pe piaţa autohtonă.
Am remarcat obiectele de porţelan pictat manual (Porphiras şi Una ca Luna), produsele de larg consum propuse de Apulum, obiectele şi mobilierul de artă realizate de Alexandru Ghilduş, precum şi decoraţiunile din sticlă semnate Ion Tămâian şi Ţopescu, branduri nelipsite de la târgurile Ambiente. Iată ce ne-a spus la faţa locului Radu Pupăză, director executive STICEF, organizaţia patronală care reprezintă peste 60% din sectorul industrial:
“Sunt bucuros să spun că la ediţia din acest an a târgului Ambiente prezenţa românească a fost net superioară faţă de ediţiile precedente, iar acest fapt coincide şi cu o ediţie extreme de reuşită. Cele 33 de firme româneşti au avut standuri în 6 holuri, 11 standuri fiind distinct. Am avut şi un stand cumulative principal cu 21 de firme în holul 6, dedicat temei “tableware”. Avem mai multe rezultate preliminare, faţă de anii precedenţi numărul întâlnirilor de afaceri practic fiind dublat (120 faţă de 60). Avem o mare mulţumire atât datorită faptului că mulţi clienţi ai firmelor noastre au revenit iar, pe de altă parte, au fost înregistraţi 60 de clienţi noi. Remarc în primul rând aceste rezultate la AXA Porcelain, APULUM şi CESIRO. La sticlari, zilele au fost la fel de intense, nimeni nu a plecat din stand înainte de ora 7 seara. Am observant în mod evident o reorientare a trendului către producători europeni şi în mod particular către România.”