» Criza financiara care a lovit intreaga lume are un impact si asupra mass-media. Se pare ca in 2009 institutii importante de presa din Europa vor fi obligate sa-si diminueze costurile, din cauza scaderii semnificative a castigurilor din publicitate.
» Situatia este similara si in industria de televiziune de peste Ocean. Presedintii posturilor TV prevad diminuari ale propriilor bugete, asa cum a anuntat NBC, care anul viitor va reduce costurile cu 500 milioane dolari.
» Toate estimarile pentru piata de publicitate romaneasca in 2009 spun ca aceasta va creste, poate intr-un ritm mai scazut decat in 2008, dar va creste", a declarat pentru "Romania libera" Silviu Ispas, director general ARBOmedia.
Estimarile unui inalt responsabil al grupului Unidad Editorial, care publica ziarele El Mundo si Marca, sunt nefaste pentru presa iberica in perioada imediat urmatoare. Presa spaniola este obligata sa-si diminueze costurile din cauza scaderii cu 30% a castigurilor publicitare, in situatia actuala de criza financiara globala, relateaza AFP.
In Spania se pregatesc concedieri la cateva publicatii cu traditie
Antonio Fernandez-Galliano, director general al Unidad Editorial, a precizat ca in grupul pe care il conduce se pregatesc "concedieri", fara sa dea detalii suplimentare, in conditiile in care mediile specializate vorbesc de numeroase disponibilizari in presa spaniola.
Unidad Editorial, controlat de grupul italian RCS (Corriere della Sera), publica al doilea ziar generalist din Spania, El Mundo, cu un tiraj zilnic de 330.000 exemplare, prima publicatie sportiva, Marca, in 320.000 de exemplare pe zi, dar si publicatia economica Expansion, cu un tiraj de 50.000 de exemplare. Potrivit declaratiilor lui Fernandez-Galliano, presa cotidiana spaniola se confrunta cu o serie de consecinte ale crizei financiare si imobiliare din Spania, dupa zece ani de dezvoltare semnificativa.
Castigurile din publicitate ale ziarelor ar putea scadea cu mai mult de 10% in acest an, dupa o diminuare cu 30% in ultimele luni. In presa spaniola ar trebui facute restructurari, a adaugat directorul general al trustului Unidad Editorial, dar a refuzat sa comenteze informatiile privitoare la o posibila fuziune cu grupurile Planeta, editura si trust de presa, si Vocento, care are cotidianul ABC si publicatii regionale. Fernandez-Galliano a observat, de altfel, ca presa gratuita, cu un tiraj de aproape 4 milioane de exemplare pe zi, s-a dezvoltat solid din 1998, dar in detrimentul presei platite, a carei difuzare a stagnat la aproape 4 milioane exemplare.
Situatia este similara si in industria de televiziune de peste Ocean. In SUA, sefii institutiilor incearca sa convinga firmele de publicitate ca pot continua investitia in programele de gen ale canalelor TV. Cu cateva zile in urma, New York Times aprecia ca producatorii simt o "jena" din cauza unei scaderi discrete a contractelor de publicitate, asta mai ales prin diminuarea bugetelor de publicitate alocate de firme.
Si in Franta publicitatea scade
Nici in Franta viitorul presei nu e chiar roz. Potrivit directorului de marketing de la institutul TNS Media Intelligence, inca din luna septembrie a putut fi observata o "scadere a investitiilor in publicitate", iar in primele doua saptamani ale lunii octombrie "aceasta scadere s-a accentuat puternic pe toate cele trei mijloace de comunicare pricipale: presa scrisa, radio si televiziune". "In perioada de criza si de recesiune, firmele taie in primul rand din bugetele de publicitate si abia apoi din lista de personal. Cu cat ziarele sunt mai dependente de publicitate, cu atat riscul creste", noteaza cotidianul economic Les Echos.
In Romania "piata va creste, poate intr-un ritm mai scazut decat in 2008"
Pe de alta parte, specialistii apreciaza ca Romania nu se va confrunta cu aceste probleme: "Ceea ce se intampla si se va intampla pe piata romaneasca de presa, de televiziune si de publicitate nu este si nu va fi o imagine in oglinda cu ceea ce se intampla pe piata din Europa de Vest (si cu atat mai putin din SUA), nici in 2008, nici in 2009 si nici in urmatorii ani.
Toate estimarile pentru piata de publicitate romaneasca in 2009 spun ca aceasta va creste, poate intr-un ritm mai scazut decat in 2008, dar va creste, iar unele segmente de media vor avea cresteri mai mari decat in 2008. Totul depinde si de dezvoltarea si flexibilitatea mijloacelor de comunicare folosite ca suport al mesajului publicitar", a declarat, pentru "Romania libera", Silviu Ispas, director general ARBOmedia & European Media Invest, una dintre cele mai mari case de vanzari multimedia din Europa.
Presa financiara o duce ceva mai bine
Daca presa generalista sufera de pe urma impactului actualei crize, cea de specialitate – presa financiara – o duce mult mai bine. Este vorba despre publicatii de renume, care au relatat in detaliu evolutia Bursei de la New York si din lume, precum si efectele imediate ale evolutiei dolarului, a monedei euro sau a pretului petrolului.
In aceasta categorie intra revista Forbes, care a raportat o crestere substantiala si pe print, si pe online, potrivit Business Standard. Financial Times – care chiar a regandit conceptul redactional, marind echipa pentru a prinde toate momentele critice din fiecare zi –, precum si Wall Street Journal au raportat cresteri la vanzarile de la chiosc de peste 20%, iar cititorii online au depasit 25 de milioane de accesari. si in Franta ziarele economice La Tribune si Les Echos au raportat cresteri ale vanzarilor intre 20% si 40%. Cu toate acestea, absolut toate publicatiile sufera o scadere a publicitatii, analistii apreciind ca volumul de advertising pe anul 2009 ar putea fi mai mic cu circa 10%.
Profitul divertismentului creste incet, dar sigur
Sectorul presei de divertisment din lume va cunoaste o crestere anuala "scazuta", de 3,5%, in urmatorii cinci ani, si va atinge o cifra de afaceri de 95 miliarde euro in 2012, potrivit unui studiu realizat de compania PriceWaterhouse Coopers, transmite NewsIn. Printre cauze se numara, de asemenea, si alocarea unui buget mai redus publicitatii. "Uzura difuzarii, limitarea publicitatii si aparitia unor noi mijloace media reprezinta factori care explica nivelul scazut de crestere inregistrat de presa de divertisment din lume", arata studiul dat publicitatii cu ocazia unei dezbateri organizate de Asociatia pentru Promovarea Presei de Divertisment (APPM). Situatia difera insa in functie de zonele geografice. Astfel, rata anuala de crestere in Europa de Vest este de 2,5%, in Statele Unite este de 3,8% si de 9,2% in tarile emergente: Rusia, China, India, Brazilia. In Europa de Vest, cresterea in sectorul presei de divertisment se va datora suporturilor digitale.
Publicul se va orienta spre suporturile digitale
Potrivit unui studiu realizat pe un esantion de 5.000 de clienti din lume, 60% din ei sunt interesati de citirea articolelor pe internet, desi prefera in continuare varianta tiparita. In plus, mai mult de jumatate din persoanele intervievate considera ca, in urmatorii cinci ani, vor petrece din ce in ce mai putin timp citind reviste in varianta tiparita si din ce in ce mai mult citindu-le pe suporturi digitale (e-paper, telefonul mobil, GPS).
Intrebate cat sunt dispuse sa plateasca pentru a avea acces online la o revista, persoanele intervievate au raspuns ca pretul ar trebui sa fie mai mic decat cel al variantei tiparite. In acest context, PriceWaterhouse Coopers subliniaza ca una dintre mizele principale in anii urmatori o va reprezenta rentabilizarea acestor noi activitati.