» Seful interimar al Inspectoratului General al Politiei Romane (IGPR), Gheorghi Plai, a anuntat ieri suspendarea contractului de achizitie a Daciilor Logan care ajung pana la pretul de 78.000 euro.
» In loc de Dacia Logan, politistii romani ar putea sa comande modelul Dodge Charger, folosit de omologii lor americani, care costa cu 50.000 euro mai putin.
Noul sef al Politiei Romane, Gheorghi Plai, sustine ca pana acum nu s-au facut nici un fel de plati catre firma Ager Leasing, care a reusit performanta sa ridice pretul unei Dacii Logan cu echipament specific pana aproape de 80.000 euro, dar nu exclude riscul de a plati daune din cauza suspendarii momentane a contractului. Proaspatul sef al Politiei autohtone pare insa dispus sa rediscute pretul si conditiile contractului cu Ager Leasing, explicand ca suspendarea se poate face pe cale amiabila, dar ca va lua o decizie dupa finalizarea anchetei procurorilor anticoruptie.
Demis de ministrul de Interne in urma acestui scandal, fostul sef al Politiei Romane Gheorghe Popa a declarat ca nici Serviciul Roman de Informatii (SRI), nici serviciul secret al Internelor sau Directia de Investigare a Fraudelor din IGPR nu au sesizat nici un fel de incalcari ale legii.
Purtatorul de cuvant al SRI, Marius Bercaru, nu vrea sa comenteze aceasta situatie, semn ca la mijloc ar putea fi polite politice care se deconteaza inainte de campania electorala. Pe de alta parte, ministrul de Interne, Cristian David, sugereaza ca raspunderea pentru contractul "Loganuri de 78.000 euro" ar purta-o, de fapt, comisia care a girat licitatia. Componenta acestei comisii este tinuta in continuare la secret. Altfel spus, vina se paseaza de cinci zile incoace, dupa ce presedintele Basescu l-a acuzat pe ministrul David ca vrea sa se descarce de gestiune la Cotroceni prin introducerea contractului fierbinte in CSAT pe sub masa. Premierul Tariceanu este insa multumit ca ministrul de Interne a aruncat, la randul sau, pisica in ograda Politiei, eliminand in acest fel din ecuatie Guvernul.
Sorin Ionita, director executiv al Societatii Academice Romane, crede ca aceasta licitatie "poate fi legala, dar prost facuta", in vreme directorul adjunct al Institutului pentru Politici Publice (IPP), Adrian Moraru, spune ca "puteau sa cada mai multe capete, de exemplu, si de la Directia de Achizitii".
Moraru atrage atentia ca dosarul acestei licitatii a trecut de organismul care trebuia sa se sesizeze primul: Autoritatea Nationala pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice (ANRMAP), care era obligata sa controleze toate licitatiile organizate de institutiile statului. Directorul de comunicare al ANRMAP, Codrin Vulcu, sustine ca Autoritatea "nu a fost sesizata in aceasta licitatie" sub pretextul ca aceasta institutie "are responsabilitate numai pe anuntul de participare".
Moraru ne-a explicat insa ca activitatea ANRMAP nu se restrange la doar atata lucru: "Ei au spus asta ca sa se spele pe maini de problema, au mult mai multe de facut, nu doar sa puna pe site anunturile".
Supermasinile americanilor: 24.000 euro
In loc de Dacia Logan cu dotari de zeci de mii de euro, politistii ar putea sa urmeze exemplul colegilor din SUA si sa-si comande modelul Dodge Charger, standard la politia de autostrada americana si cea mai puternica masina de politie din lume. Acest model costa 16.765 euro cu dotari de baza. Dotarile politienesti nu costa de cinci ori cat masina, ca in Romania, ci doar cu aproximativ 7.500 euro mai mult, pentru urmatoarele: spatii pentru prizonieri, sistem de lumini si sirene, echipament radio, scaune speciale pentru prizonieri si sistem radar si video intern.
In America, precum si in alte state europene, la masinile achizitionate de politie se acorda reduceri de pret. In comparatie cu cel mai puternic Logan, dotat cu un banal motor de 1,6 litri si 105 cai putere, un Dodge Charger este dotat cu unul dintre cele mai agresive motoare din lume – Hemi. Pentru modelul din 2009, acesta va avea o capacitate de 5,7 litri si va produce 368 de cai putere.