Comisarul european pentru Transporturi a declarat cฤ UE nu poate împinge România de la spate sฤ urgenteze proiectele.
Comisarul european pentru Transporturi, Violeta Bulc, a fฤcut ieri, la Sofia, apel la statele membre pentru a-ลi îmbunฤtฤลฃi colaborarea în domeniul proiectelor cu finanลฃare comunitarฤ. Aceasta a insistat, în cadrul unei întâlniri cu presa, la Conferinลฃa pentru investiลฃii în transportul re-gional, pe necesitatea dezvoltฤrii a cât mai multe proiecte transfrontaliere, care sฤ contribuie, în final, la mobilitatea persoanelor ลi a mฤrfurilor ลi la creลtere economicฤ.
Violeta Bulc a dat exemplul proiectului Rail Baltica, ce ar urma sฤ lege, pe calea feratฤ, Finlanda, statele baltice ลi Polonia, la care au fost depฤลite blocajele iniลฃiale. „România liberฤ“ i-a semnalat comisarului european un alt proiect transfrontalier, podul peste Dunฤre construit de bulgari, cu fonduri europene, la Vidin-
Calafat. Pe malul românesc, proiectul pur ลi simplu se înfundฤ, deoarece drumul naลฃio-nal este în reparaลฃii de ani de zile, iar calea feratฤ este într-o stare deplorabilฤ. „Totul ลฃine de coordonarea între statele membre. Nu pot împinge de la spate România ลi nici un alt stat membru sฤ-ลi urgenteze proiectele. Noi putem doar sฤ ajutฤm, nu sฤ impunem”, a rฤspuns Violeta Bulc.
În altฤ ordine de idei, comisarul european a menลฃionat încฤ o datฤ prioritatea de top a Executivului de la Bruxelles, ลi anume investiลฃiile în transportul feroviar.
„Trebuie încheiatฤ modernizarea pe toate coridoarele europene majore, prin creลterea vitezei de circulaลฃie, electrificare ลi ERTMS“ (sistem modern de automatizare – n.red.). România are în lucru mai multe sectoare pe Coridorul IV, însฤ pe unele dintre ele punerea în funcลฃiune a întârziat nepermis de mult – la unul dintre ele se lucreazฤ de pe vremea când prim-ministru era Emil Boc.
Europenii nu colaboreazฤ
La rândul lui, ลi Pim Van Ballekom, vicepreลedinte al Bฤncii Europene de Investiลฃii, a criticat lipsa de cooperare a statelor membre în cazul proiectelor transfrontaliere: „Dacฤ-l întrebi pe un luxemburghez de ce nu e cale feratฤ de mare vitezฤ între Bruxelles ลi Luxemburg, îลฃi va spune sฤ îl întrebi pe un belgian“. Oficialul BEI a prezentat facilitarea de finanลฃare pentru pro-iecte ce prevฤd un transport ecologic, cum ar fi autobuzele electrice ลi troleibuzele.
Întrebat de „România liberฤ“ dacฤ pentru un asemenea proiect ar putea opta ลi Constanลฃa, oraล care a renunลฃat la tramvaie ลi troleibuze pe când era condus de Radu Mazฤre, Pim van Ballekom a rฤspuns afirmativ, spunând cฤ o astfel de iniลฃiativฤ din partea actualului edil ar putea fi binevenitฤ.
„Dacฤ proiectul este eficient din punct de vedere economic, Constanลฃa poate aplica. Dacฤ Primฤria Constan-ลฃa are un proiect bancabil foarte bun, de ce nu vine la bancฤ? Îl aลteptฤm la biroul nostru din Bucureลti“, a mai spus oficialul BEI.
Oficialii români boicoteazฤ proiectul
Bun pentru regiunea în care se gฤseลte România, podul Calafat-Vidin este o afacere ceva mai proastฤ pentru România, prezentând ameninลฃฤri atât financiare, pentru bugetul statului, cât ลi operaลฃionale pentru Portul Constanลฃa sau pentru dezvoltarea zonei metropolitane Craiova, scria „România liberฤ“ despre acest proiect încฤ de acum trei ani, dupฤ o dezbatere cu mai mulลฃi specialiลti.
Aceลtia afirmau chiar cฤ oficialii români, incapabili în trecut sฤ impunฤ în negocierile româno-bulgare soluลฃia realizฤrii podului mai la est, configuraลฃie care ne-ar fi fost mai avantajoasฤ decât cea actualฤ, boicoteazฤ acum proiectul, negrฤbindu-se sฤ lege noul pod la reลฃeaua naลฃionalฤ rutierฤ printr-o ลosea modernฤ.