-2 C
București
marți, 19 noiembrie 2024
AcasăSpecialPlanul PSD: CEC-ul, cric pentru Dacia

Planul PSD: CEC-ul, cric pentru Dacia

»  Una dintre masurile de sprijin pentru industria auto promovate de PSD este dedicata uzinei de la Mioveni: subventionarea de catre stat a dobanzilor la creditele facute la CEC pentru cumpararea unui autoturism Dacia. Oficialii Dacia confirma ca au discutat deja cu CEC, banca asteapta inca "vointa politica".

»  Analistii economici spun ca o astfel de masura s-ar lovi de un refuz imediat al Comisiei Europene, pentru ca aceasta incalca regulile ajutoarelor de stat si pe cele ale concurentei, chiar si pe timp de criza economica.

Intr-o discutie cu sindicalistii de la uzina Dacia, presedintele PSD, Mircea Geoana, a declarat ca a propus Guvernului o masura de protectie a "masinii romanesti" pe timp de criza economica: cei care vor sa-si cumpere o Dacie si au nevoie de credit bancar, sa il poata lua de la CEC, cu o dobanda redusa si subventionata de stat. "Un cetatean care ar dori sa cumpere o Dacie sau un autoturism astazi este chemat sa plateasca o dobanda de 20%. Capitalizarea CEC-ului si gasirea unor formule impreuna cu Banca Nationala a Romaniei pentru a subventiona acest credit (…) reprezinta o parte din sugestiile facute de noi", a explicat Geoana.

Vicepresedintele Dacia, Constantin Stroe, ne-a confirmat ca reprezentantii uzinei au avut deja discutii cu cei din conducerea CEC. "Dezghetarea creditarii ar insemna ca lucrurile incep sa se miste, dar nu s-a hotarat inca nimic", spune Stroe. De partea cealalta, Radu Ghetea, presedintele CEC spune ca "propunerea pare interesanta", dar nu vrea sa comenteze daca au avut loc sau nu discutii cu cei de la Dacia. "Noi suntem in situatia de a pune in aplicare niste vointe politice. Printre masurile anticriza sunt vreo zece care implica CEC-ul. Asteptam lucruri concrete", ne-a declarat Radu Ghetea. Masura de protectie a "industriei autohtone de autoturisme", adica doar a uzinei Dacia Renault, nu este vazuta cu ochi rai de reprezentantii importatorilor de masini, cu conditia sa aiba si restul producatorilor ceva de castigat in aceste vremuri de restriste. "Orice masura de sprijin a industriei auto e binevenita.

 

Daca industria autohtona este sprijinita pe un anumit canal, iar cea auto e sprijinita in general, atunci nu este nimic neloial", crede Ernest Popovici, presedintele Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Autoturisme. Totusi, neloialitatea este observata preventiv chiar de vicepresedintele Dacia: "Nu se poate doar pentru Dacia, nu e corect. Ar trebui indiferent de marca si provenienta".
Analistii economici considera ca un sprijin din partea statului pentru uzina Dacia, prin intermediul unei banci cu capital de stat romanesc este imposibil de aplicat si incalca prevederile europene privind concurenta si ajutoarele de stat. Liviu Voinea, directorul Grupului pentru Economie Aplicata, spune ca orice masura de ajutor de stat pentru un anumit sector al economiei trebuie sa primeasca acordul Comisiei Europene (CE). "Nu este voie sa stimulezi un singur produs  fiindca in primul rand Consiliul Concurentei nu ar putea fi de acord cu asa ceva.

 

Chiar daca ar fi vorba sa se dea ajutor pentru creditele la orice marca de masina, tot nu ar fi de ajuns. Statul ar trebui sa demonstreze CE ca daca nu se cumpara masini, economia romaneasca intra in colaps", explica Liviu Voinea. In principiu, ajutoarele de stat in industrie si economie nu sunt acceptate, dar in contextul crizei forurile europene permit acest lucru, daca statul respectiv poate demonstra ca fara acel ajutor sectorul economic moare, mai spune specialistul. Nici Ilie serbanescu nu crede ca UE ar trece cu vederea o astfel de masura protectionista. "Am indoieli ca asa ceva este administrabil. Modul acesta de a te duce tintit catre o fabrica, nici macar catre un sector al economiei, pute in UE. Singura acoperire ar fi ocuparea fortei de munca. In rest, nici macar singura fabrica de masini romaneasca nu este romaneasca", spune Serbanescu.

Avocatul Gabriel Biris, specialist in fiscalitate, socoteste ca de fapt Dacia nici nu ar avea de castigat asa de mult pe termen lung. "Ar fi doar un balon de oxigen pentru ei, care li s-ar termina repede, iar pe ceilalti i-ar ineca. Cu cat Ministerul Finantelor da mai multe ajutoare de stat, cu atat dispar banii din piata, ceea ce agraveaza criza", explica Biris.

» Dacia blindata
Printre prioritatile anticriza gandite de Guvernul Boc, protejarea industriei auto este plasata chiar pe locul sase, din peste 170 de masuri propuse, cu un ajutor banesc de 1,8 miliarde lei (aproape jumatate de miliard de euro), si este considerata mai importanta ca infrastructura. Statul roman nu se afla la primele astfel de masuri. Guvernul liberal condus de Calin Popescu Tariceanu a mai acordat ajutoare banesti si la sfarsitul anului trecut, pentru Dacia Renault si Ford. De altfel, cei doi producatori auto din Romania au incheiat contracte de privatizare cu statul roman in care mai exista si alte facilitati fiscale, mai semnificative la Renault decat la Ford.

Cele mai citite

România-Cipru 4-1. Naționala va fi în urna a doua valorică pentru preliminariile Campionatului Mondial din 2026

România a încheiat cu o victorie campania excelentă din Nations League. Tricolorii s-au impus cu scorul de 4-1 împotriva reprezentativei din Cipru, pe Arena...
Ultima oră
Pe aceeași temă