Fenomenul pirateriei este pe cale de aparitie pe canalele navigabile din Romania. Editia electronica a ziarului Sunday Telegraph relateaza ca bande de hoti ataca navele comerciale care se deplaseaza pe Dunare, jefuind marinarii si vasul de toate bunurile de valoare.
Piratii moderni ataca indeosebi noaptea. Ei folosesc salupe de mare viteza pentru a ajunge la chila navei, apoi urca la bord folosind carlige sau franghii. Potrivit ziarului englez, un astfel de incident s-a petrecut in Portul Galati. Capitanul vasului atacat a declarat ca hotii intercepteaza, probabil, comunicatiile radio. La randul sau, compania care detine vasul, Bulgarian River Shipping, spune ca acesta este ultimul incident dintr-o serie de atacuri, produse mai ales in zona Cernavoda, unde navele se aliniaza pentru a intra pe Canalul Dunare-Marea Neagra, cu destinatia Portul Constanta. Dragomir Kocianov, directorul companiei, a afirmat ca acesta este al saselea atac asupra unei nave bulgaresti, dar primul care vizeaza un vas de pasageri. Acesta a declarat ca, intr-un caz in care a fost implicata o nava din Serbia, marinarii au fost batuti si obligati sa sara peste bord.
Romanii contraataca
Reprezentantii CN Administratia Canalelor Navigabile spun ca astfel de cazuri au fost semnalate inca de acum cativa ani de zile. Surse neoficiale spun ca talharii, in majoritate de etnie rroma, au dat atacul in special la navele care transporta fier vechi si ca ultimul caz de acest fel, mediatizat si de presa engleza, a avut loc acum doua saptamani in Portul Galati. Directorul general al CNACN, Valentin Zeicu, spune ca pe canalele navigabile pe care le are in administrare compania nu au fost semnalate astfel de cazuri. „In plus, pentru a preintampina aparitia unor astfel de atacuri, am luat masuri care constau in faptul ca dam intaietate la ecluzare navelor de pasageri”, a conchis Valentin Zeicu.
Reprezentantii Politiei Transporturi Cernavoda sustin ca eventuale reclamatii cu privire la atacurile „piratilor” nici nu pot fi inregistrate pentru ca navele straine incalca aproape in totalitate regulamentele maritime. Astfel, in primul rand, ele nu au agent care sa ia legatura cu autoritatile romane si nu asigura paza la bordul navei. Mai mult de atat, cu toate ca rada in care navele straine trebuie sa astepte se afla chiar in fata sediului Politiei de Frontiera, pentru a nu plati taxa, ele ancoreaza in zone izolate, la mai bine de sapte kilometri de port. In acelasi timp, eventualele furturi nu sunt declarate de comandant decat abia dupa ce vasul ajunge la destinatie. Purtatorul de cuvant al Directiei Politiei de Frontiera, Zenaida Feodot, a declarat ca anul acesta politistii de frontiera din Cernavoda au retinut un tanar care a furat cateva bunuri de la bordul unei nave de pasageri sub pavilion Marea Britanie. In raportul intocmit, oamenii legii au specificat ca securitatea pasagerului nu era asigurata de echipaj cu toate ca acesta se afla tras la chei.