Se dau patru hoti inarmati cu un pistol si o grenada si se cere sa se calculeze de cat timp au nevoie pentru a fura patru tablouri in valoare de 50 de milioane de dolari dintr-un muzeu din Rio de Janeiro. Raspuns: 20 de minute, dar numai daca in oras e carnaval.
Ceea ce pare a fi o problema de matematica s-a intamplat la sfarsit de saptamana in metropola braziliana, unde, fireste, era carnaval. Hotii au dat iama in salile muzeului Chacara do Ceu (Ferma Cerului) si au scos din rame tablourile cele mai de pret ale colectiei: „Dansul” de Picasso, „Doua balcoane” de Dali, „Jardin du Luxembourg” de Matisse si „Marina” de Monet. Bonus: o carte rara cu poemele lui Pablo Neruda ilustrate de Picasso.
Raufacatorii au actionat rapid si violent. Cu lovituri bine plasate au neutralizat trei paznici neinarmati si i-au luat ostatici. Aceeasi soarta au avut-o si sase vizitatori, dintre care patru straini.
In plus, acestia au fost si usurati de bani, bijuterii si pasapoarte. Amenintand ca detoneaza grenada, i-au obligat pe paznici sa deconecteze camerele de luat vederi. Dupa ce si-au terminat treaba pentru care venisera, hotii au sters-o cu tablourile deasupra capului, amestecandu-se imediat in multimea ce urmarea prestatia legendarelor scoli braziliene de samba pe strazile din jurul muzeului.
Banditii aveau fetele descoperite si isi platisera biletele de intrare. „Hotii erau foarte calmi. Am fost surprins de rapiditatea cu care s-a intamplat totul”, marturisea un turist neozeelandez.
„Cu siguranta este vorba despre un furt al unei bande internationale specializate, la comanda unor colectionari”, a declarat un responsabil al Institutului brazilian al patrimoniului, citat de AFP.
Politia nu exclude insa nici posibilitatea ca hoti ordinari sa fi profitat de carnaval pentru a da o spargere.
In orice caz, a fost sesizat Interpolul, care a distribuit in 182 de tari date despre furt, precum si fotografii ale celor patru picturi. Directoarea muzeului, Vera de Alencar, a declarat ca toate tablourile erau asigurate contra furtului. Ea estimeaza ca picturile vor fi vandute cu greu, deoarece sunt prea cunoscute.