5.2 C
București
marți, 5 noiembrie 2024
AcasăSpecialPiata medicamentelor se cumpara cu aur

Piata medicamentelor se cumpara cu aur

Multi dintre producatorii straini de medicamente si-au cucerit un loc pe piata romaneasca prin coruperea, la scara nationala, a medicilor si farmacistilor. Cele mai uzuale metode sunt oferirea de cadouri de mare valoare (bijuterii, ceasuri, stilouri de lux), excursii in strainatate, sponsorizari ori suportarea cheltuielilor facute de medici ori farmacisti prin cluburi de lux. Cazul companiei Beaufour Ipsen este relevant in acest sens.

Bijuterii pentru Smecta si Paxeladine

Atat Smecta, cat si Paxeladine sunt medicamente care se pot elibera fara prescriptie medicala. Dat fiind ca cele doua produse sunt de uz general (primul este antidiareic, celalalt antitusiv), sunt intr-o acerba concurenta cu produse similare oferite de alte companii. Ca urmare, Beaufour Ipsen a ales ca principala metoda de promovare coruperea farmacistilor si a medicilor. Metoda este practicata de ani buni.
La o anumita cantitate de medicamente, farmacistul-diriginte sau seful lantului de farmacii primea cel putin un obiect de aur – inel, pandantiv, bratara, colier. Prima campanie anuala se desfasura in perioada iunie-august, a doua in lunile noiembrie-ianuarie. Farmaciile erau anuntate inainte cu 2-3 saptamani de debutul campaniei. Li se trimiteau pliante promotionale care contineau conditiile campaniei: cat dureaza, ce cantitate de medicamente trebuie sa ia pentru a primi un tip de bijuterie. Pliantele contineau fotografii ale bijuteriilor.
Urmarile acestor campanii au afectat pacientii. Pentru a obtine bijuteria, farmaciile achizitionau cantitati mult prea mari de Smecta si Paxeladine. Trebuiau sa le vanda si recomandau pacientilor in primul rand cele doua produse. Ba chiar de multe ori medicii, dar si farmacistii au recomandat eronat produsul. Paxeladine, de exemplu, are indicatie numai pentru tuse seaca si nu putea fi recomandat pentru orice tip de tuse, nemaiavand efect.

Cinci kilograme de aur pe campanie

Intr-o asemenea campanie, Beaufour Ipsen trimitea in farmacii in jur de 4-5 kilograme de aur. In campania de vara din 2004, de exemplu, au fost date catre farmaciile din toata tara 1370 de pandantive, 400 de cercei si 330 de inele. Bineinteles, legislatia nu-i permitea firmei sa achizitioneze si sa distribuie aur, chiar sub forma de discount. Intr-un anumit moment, unul dintre angajatii firmei atentioneaza ca presa a inceput sa cerceteze cazul mitei cu bijuterii. Pe de alta parte, si alte firme de medicamente duceau asemenea campanii. Piata farmaciilor se saturase de bijuterii. Respectivul angajat propune ca bijuteriile sa fie inlocuite cu excursii in strainatate pentru farmacistii-diriginti, asa cum procedau alte firme de medicamente. S-a renuntat insa la ideea excursiilor. Aurul a fost inlocuit cu tichete-cadou.

Clubul medicilor care recomanda Tanakan, impreuna la "Ensemble”

Pe piata farmaceutica se uziteaza frecvent stimularea prescriptiei de medicamente. Nu se dau intotdeauna bani cash, pentru ca aceasta practica poate fi usor verificata. Se cauta altenative de corupere. O asemenea afacere a fost pusa la punct de Beaufour Ipsen.
Prin interpusi, a fost infiintat Club Ensemble – un club pentru medicii de familie. Membrii trebuia sa indeplineasca o conditie simpla – sa prescrie lunar intre 80 si 200 de cutii de Tanakan (medicament recomandat impotriva imbatranirii si ischemiei cerebrale). Pentru care medicii de familie erau trimisi in excursii interne si externe sau se organizau alte genuri de activitati recompensatorii – petreceri, simpozioane cu daruri etc. Medicii isi puteau duce si familiile in excursiile organizate.
Clubul Ensemble a functionat intre 2001 si 2004, dupa care a fost inchis, devenind periculos. Teoretic, clubul era al medicilor de familie. Beaufour Ipsen facea doar sponsorizari catre acest club. Membrii mai plateau si o suma simbolica drept cotizatie, ca sa acopere "schema”. In realitate, presedintele si secretarul clubului erau angajatii Beaufour Ipsen. Si toate cheltuielile erau suportate de Beaufour Ipsen. Iata ce scrie un angajat al Beaufour Ipsen: "Dragutilor, va rog sa nu uitati si sa tineti cont ca platile pentru orice actiune Club Ensemble se fac numai din contul clubului. Asta inseamna ca Beaufour Ipsen trebuie sa stie din timp (macar o saptamana inainte) de evenimentul pregatit, ca sa avem timp sa viram banii necesari in contul clubului! Deci, mail la contabilitate: "Voi avea nevoie pe 10 dec. de atatia bani ca sa platesc cutare facturi din club" si apoi precizat cand trimiteti factura la birou "din club"! E real-mente important”.
Fusesera alesi medici de familie – membri ai Ensemble Club – din cele patru orase importante ale tarii: 100 din Bucuresti, cate 50 din Cluj, Iasi si Timisoara. Medicii care nu pres-criau cantitatea lunara de Tanakan erau eliminati din club.

Explicatiile companiei Beaufour Ipsen

Am contactat Beaufour Ipsen Romania pentru a afla punctul de vedere vizavi de practica firmei bazata pe grave incalcari ale legii. Am avut o intalnire cu doctorul Valentin Geana Ð Country Manager. Cerandu-i parerea despre fiecare punct din ancheta in parte, direc-torul general Geana ne-a spus ca nu este abilitat sa raspunda. Ne-a cerut intrebarile in scris, relatandu-ne ca le va traduce in franceza si le va trimite la sediul central din Franta al firmei. Dupa cateva zile, au sosit raspunsurile, continute intr-o scrisoare semnata de Valentin Geana.
Referitor la practicile de promovare, incluzand cadourile in bijuterii sau excursii, raspunsul a fost ca "relatiile dintre reprezentantii industriei si farmacisti au fost modificate recent si reglementate in mod clar de catre codul etic de conduita al Asociatiei Romane a Pro-ducatorilor Internationali de Medicamente (ARPIM). Ipsen este in mod evident angajat in promovarea produselor sale in conformitate cu regulile ARPIM”.
Facem precizarea ca "recent” nu poate insemna si campanii de acum trei-patru ani. In al doilea rand, codul ARPIM nu statueaza nici pe departe mita la scara nationala. In al treilea rand, comercializarea aurului de catre o firma se poate derula numai in anumite conditii.
Referitor la Club Ensemble, Valentin Geana afirma ca Ipsen nu detine nici un control asupra membrilor acestui club si ne indeamna sa ne adresam fondatorilor.


Beaufour Ipsen e o "multinationala”

Grupul farmaceutic Beaufour Ipsen a fost fondat in 1929. A anuntat o cifra de afaceri (la nivel mondial) de 807 milioane de euro, ceea ce plaseaza firma pe un plan mediu. In Romania, Beaufour Ipsen a intrat in 1994. A anuntat ca cifra de afaceri in Romania pe 2005 a fost de 10,5 milioane de euro, fapt care situeaza firma tot pe un loc mediu.
Produsele inregistrate la noi sunt: Smecta (antidiareic), Paxeladine (antitusiv), Forlax (laxativ), Fortrans (pentru pregatirea colonului in radiologie), Tanakan (antiischemic), Dysport (toxina botulinica), Diphereline (pentru cancer al prostatei), Nutropin (hormon de crestere) si Ginkor Fort (pentru hemoroizi). Pe piata romaneasca, Beaufour Ipsen "traieste” prin Tanakan (ponderea cea mai mare), Smecta si Paxeladine.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă