Societatea constanteana Oil Terminal se implica in realizarea oleoductului Constanta- Trieste. Acesta are scopul de a asigura independenta energetica a Europei Occidentale si a devenit cu atat mai important cu cat livrarile de combustibil din Rusia sunt afectate de jocurile geopolitice zonale.
Criza energetica din ultimii ani, care a rabufnit de multe ori prin cresteri spectaculoase ale barilului de petrol, a indemnat marile tari consumatoare sa gaseasca surse alternative celor din Rusia si din zona Golfului Persic. Solutia cea mai la indemana o reprezinta resursele imense din Marea Caspica, care pot fi transportate relativ ieftin pana in Europa Occidentala, prin tari stabile din punct de vedre economic, politic si social.
Astfel, specialisti din Romania, Serbia si Muntenegru, Croatia, Slovenia si Italia s-au intalnit pana acum de sase ori in ceea ce este numit Comitetul Interstatal al proiectului Pan European Oil Pipeline, pe scurt PEOP, adica oleoductul care porneste din portul Constanta, Panceva, prin portul Omisalj de la Marea Adriatica si ajunge in Trieste, Italia.
De aici, drumul spre interiorul batranului continent este deschis: o bifurcatie a conductei se va conecta la sistemul Trans Alpine Pipeline (TAP), care aprovizioneaza Austria si Germania, iar o alta va asigura transportul catre Venetia, urmand sa alimenteze rafinariile din nordul Italiei.
Societate comerciala internationala
La cea mai recenta intlanire, care a avut loc la inceputul lunii, la Zagreb, s-a aprobat textul Memorandumului de |ntelegere privind accelerarea implementarii proiectului. Actul propriu-zis urmeaza sa fie semnat in cadrul unei intalniri la nivel de ministri din cele cinci state, care va avea loc in zilele de 21 si 22 martie, la Trieste. Partea romana a fost reprezentata de o delegatie din care au facut parte secretarul de stat Eugen Tapu-Nazare, reprezentanti ai Ministerului Economiei si Comertului, ai SC Conpet SA, dar si directorul general al societatii constantene Oil Terminal, Mihai Lupu. Acesta a declarat ca intalnirea a avut ca scop si constituirea unei companii interstatale, din care sa faca parte reprezentanti ai Ministerului Economiei, dar si ai companiilor cu experienta in domeniu: Conpet si Oil Terminal.
„Oil Terminal are rolul de consultant, proiectul acesta se lipeste de compania noastra”, spune Mihai Lupu, care precizeaza ca societatea constanteana dispune de logistica si de baza materiala necesare pentru a se putea implica activ in buna desfasurare a proiectului, dar si de structura, potentialul si istoricul societatii. Oil Terminal este reprezentantul cel mai competent al statului in acest proiect. „Romania are partea cea mai importanta din acest proiect”, a adaugat acesta.
Trei variante
Mihai Lupu spune ca exista trei variante de construire a PEOP: prima prevede un trafic de 40 de milioane de tone de titei pe an, a doua este proiectata pentru 60 de milioane de tone si ultima pentru 90 de milioane de tone de titei pe an.
„Studiile de piata arata ca o cantitate de 60 de milioane de tone ar satisface intrgul consum de pe piata vest europeana”, spune Mihai Lupu. Conducta de titei va avea o lungime totala de 1.360 de kilometri, din care aproape jumatate, respectiv 600 de kilometri, vor fi pe teritoriul Romaniei. Capacitatea maxima de transport este de 112 milioane de tone.
Bogatie din tranzit
Chiar daca Oil Terminal sau alte societati romanesti nu vor beneficia direct de oleoductul Constanta -Trieste, marele castigator este statul roman. Acesta va incasa sume colosale numai pentru ca teritoriul tarii este strabatut de conducta. Taxa perceputa in prezent, pe plan mondial, pentru tranzitul produselor petroliere este de sase dolari pe tona. Daca se va concretiza cea de-a doua varianta, de 60 de milioane de tone, inseamna ca Romania va castiga 360 de milioane de dolari pe an numai din tranzit. Specialistii spun ca rezervele din Marea Caspica sunt suficiente pentru minimum 20 de ani, astfel incat suma totala castigata de tara noastra ajunge la cifre impresionante: 7,2 miliarde de dolari. Pe langa bani, avantajele sunt reprezentate de accesul la o sursa facila de petrol, de beneficiile provenite din achizitia de produse interne, servicii si forta de munca.
Alternativa „Drujba”
Datorita beneficiilor financiare, mai multe tari si-au exprimat intentia de a construi rute de transport al titeiului catre Europa vestica. Concurenta pentru oleoductul Constanta Ð Trieste vine din partea proiectului „Drujba” (prin conducta Drujba Ð Omnisalj), care leaga Rusia de U.E. prin Ucraina si Ungaria, cu o lungime de 322 de kilometri. O alta alternativa este cea care trece prin Bulgaria si Grecia, cautata de investitori. Exista insa si solutii mai fanteziste, cum ar fi construirea unui oleoduct care sa transporte petrolul din Marea Caspica inspre China, dar conducta ar fi foarte lunga, de aproximativ 2.000 de kilometri, si ar trebui sa traverseze un relief extrem de complex, ceea ce se traduce prin costuri exorbitante. Petrolul din Marea Caspica, conchide Mihai Lupu, poate fi valorificat cel mai bine pe piata Europei de vest.
Aglomeratie de investitori
Constructia oleoductului va incepe cel mai devreme in martie 2007, potrivit reprezentantilor MEC. Romania va trebui sa achite, in total, aproximativ doua miliarde de euro pentru constructie. In suma este inclusa si marirea capacitatii terminalului petrolier de la Constanta.
Fondurile necesare vor fi atrase de la investitori de catre compania de administrare a proiectului. Astfel, de la bugetul de stat nu vor fi alocate fonduri pentru dezvoltarea Printre investitori interesati sa participe se numara companii precum Chevron Texaco, British Petroleum, OMV si International Financial Corporation, dar si BERD, BRD Groupe Societe Generale si BSEC (Black Sea Economic Cooperation).
Mii de locuri de munca
Conducta va fi proiectata si va functiona la standarde internationale, fiind ingropata pe toata lungimea sa. Traseul conductei a fost astfel trasat incat sa nu afecteze nici o comunitate si sa nu fie nevoie de demolarea nici unei locuinte, respectandu-se si standardele europene de mediu. Proiectul va furniza 5.000 locuri de munca in perioada constructiei si aproape 1.000 locuri de munca in perioada de exploatare. Potrivit reprezentantilor MEC, daca lucrurile decurg normal, conducta poate fi operationala la inceputul anului 2011.