Potrivit unui bilant efectuat de Inspectoratul Scolar Judetean (ISJ) Constanta, in anul de invatamant 2005-2006 au fost efectuate 823 de inspectii de perfectionare, 1.540 de inspectii tematice si alte 430 de inspectii RODIS. Potrivit sefului ISJ Constanta, prof. Narciz Amza, sistemul de inspectii constituie o rezultanta a programului managerial. Actiunile au urmarit asigurarea calitatii, respectarea standardelor nationale, dar si evaluarea performantei didactice, atat la nivel institutional, cat si procesual. Evaluarile au fost insotite de consilierea si monitorizarea performantelor. Ca urmare a efectuarii inspectiilor de perfectionare, s-a constatat coexistenta in sistem a celor doua tipuri de abordari – clasic si modern – atat in proiectarea, cat si in derularea efectiva a lectiei.
A persistat maniera clasica de predare, caracterizata prin rigiditate proiectiva si transmitere liniara, unidirectionala a informatiei. S-a remarcat totusi accentuarea din ce mai mult a tendintelor de utilizare a unor strategii flexibile, activ-participative si formative, atat la nivel proiectiv, cat si de perceptie. S-a evidentiat intersul tot mai pregnant al profesorilor pentru centrarea procesului instructiv-educativ pe o relatie de echilibru intre cadrele didactice si elevi. Inspectiile de perfectionare au reliefat schimbari de continut si atitudine intervenite in ultimii ani in programele scolare. In ceea ce priveste curriculumul la decizia scolii, parcursul didactic este corect definit si coerent prin dubla raportare la standardele de derulare. Pregatirea examenelor nationale a constituit o prioritate a actului didactic, iar preocuparea cadrelor pentru atragerea elevilor de etnie rroma in procesul de invatamant a crescut considerabil.
Pofesorii mai au inca multe de facut
ISJ Constanta a subliniat si cateva aspecte importante ce trebuie mult mai bine evidentiate si dezvoltate. Primul dintre ele se refera la evitarea supraincarcarii informatiilor prin deplasarea accentului pe formarea de competente si eliminarea inertiei existente inca in predarea anumitor materii. De asemenea, trebuie diversificate modalitatile de evaluare, precum si echilibrarea metodelor de abordare a demersurilor didactice frontal, pe grupe si individual.
Potrivit concluziilor ISJ Constanta, la nivelul unitatilor de invatamant, trebuie acordata o atentie sporita corectarii caietelor si argumentarii notarii elevilor.
Cele 1.540 de inspectii tematice desfasurate in anul scolar precedent au fost concepute ca un obiectiv reglator, fie printr-un transfer constatativ-evaluativ datorat unor sesizari, fie din perspectiva anticipativa a impactului aplicativ al unor politici educationale. S-au urmarit, printre altele, transferurile de elevi intre unitatile scolare, situatia posturilor didactice, respectarea legislatiei si aplicarea regulamentului de organizare si functionare a institutiilor preuniversitare, asigurarea calitatii procesului instructiv-educativ, stadiul pregatirii examenelor nationale si asa mai departe.
Monitorizari externe
Inspectiile de tip RODIS reprezinta forme de evaluare externa si se constituie ca o latura importanta in activitatea ISJ Constanta. Scolile in care acestea s-au desfasurat au fost selectate in baza anumior criterii, printre care: consilierea celor aflate in zonele defavorizate, intervalul mare de timp trecut de la ultima evaluare globala, egalitatea sanselor la educatie oferite de scoala, existenta unor deficiente de comunicare cu autoritatile si comunitatea locala precum si relatiile tensionate in interiorul scolii respective. S-au constatat: o scadere a numarului de elevi, o slaba intelegere a mesajului, corelatii deficitare intre Proiectul de dezvoltare institutionala, planurile manageriale si proiectarea activitatilor metodice la nivelul catedrelor si comisiilor de specialitate. Evaluarile au identificat trasaturi specifice ale culturii organizationale din scolile constantene.