Alibaba Group a eliminat în ultimii doi ani peste 90 de milioane de produse contrafăcute de pe site-urile sale, cheltuind 160 de milioane de dolari pentru îmbunătăţirea protecţiei consumatorilor, relatează Mediafax.
Compania chineză a atras în septembrie, prin intermediul unei oferte publice iniţiale, suma record de 25 de miliarde de dolari. Capitalizarea de piaţă a Alibaba este în prezent mai mare decât cea a General Electric şi Procter&Gamble, iar compania aplică o strategie de îmbunătăţire a reputaţiei, eliminarea produselor contrafăcute sau piratate fiind esenţială pentru menţinerea credibilităţii în faţa investitorilor şi limitarea riscului unor procese.
"Vânzarea de produse contrafăcute a fost una dintre criticile majore cu care s-a confruntat Alibaba. Chiar dacă acţiunile Alibaba au evoluat bine, asta nu înseamnă că Alibaba nu este conştientă de riscuri", a declarat Vanessa Zeng, analist la Forrester Research în Beijing.
Acţiunile Alibaba, cea mai mare companie de comerţ online din China, au urcat cu 60% după listarea la bursa din New York, în timp ce indicele compozit NYSE, care include toate acţiunile comune listate la bursa din New York, a scăzut cu 0,9%.
Eforturile Alibaba de a scăpa de acuzaţiile în justiţie de încălcare a drepturilor de proprietate intelectuală fac parte dintr-o problemă juridică mult mai amplă în China, unde numeroase segmente de piaţă sunt cunoscute pentru comercializarea pe scară largă a produselor contrafăcute, conform unui raport din luna februarie al biroului reprezentantului pentru Comerţ al Statelor Unite.
Raportul face referire la piaţa mătăsii din Beijing şi la Zengcheng International Jeans Market din Guangdong.
"Faptul că Alibaba a introdus un sistem pentru înregistrarea reclamaţiilor referitoare la produsele contrafăcute este un progres", a spus Zeng.
Cele mai utilizate platforme ale Alibaba sunt Taobao şi Tmall.com, care conectează utilizatorii cu branduri de retail, realizând majoritatea veniturilor din comisioane şi publicitate.
Pentru a se proteja de problemele legale, comercianţii trebuie să depună garanţii la Alibaba privind autenticitatea produselor. Cumpărătorii şi vânzătorii pot face aprecieri unii la adresa altora, iar consumatorii îşi pot primi banii înapoi.
Alibaba a penalizat 131.000 de comercianţi, până la 30 septembrie, iar colaborarea cu autorităţile chineze în peste 1.000 de cazuri de falsificare, în acest an, a dus la arestarea a 400 de suspecţi, potrivit companiei.