Programul START pentru dezvoltarea abilitatilor antreprenoriale in randul tinerilor si facilitarea acestora la finantare a reusit sa adune 91 de cursanti, depasind astfel cele mai optimiste prognoze ale organizatorilor, care nu se asteptau la mai mult de 60 de persoane.
Programul este derulat pentru a doua oara in Constanta de catre Agentia Nationala pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie (ANIMMC), prin Oficiul Teritorial din Constanta. Dumitru Nancu, directorul O.T.I.M.M.C., a declarat ca numarul investitorilor care s-au aratat interesati pentru a doua etapa a programului START este de 91. De altfel, perioada de inscriere a fost prelungita cu cateva saptamani, tocmai pentru ca cei doritori sa-si poata depune cererile. Potrivit lui Nancu, cursurile se vor desfasura pe parcursul a patru zile lucratoare, in perioada 2-5 noiembrie.
Suma maxima: 10.000 de euro
Prin acest program se acorda sprijin financiar sub forma de credit bancar in limita maxima a 10.000 de euro sau echivalent in lei de catre Banca Carpatica, desemnata castigatoare in urma achizitiei publice, si ajutor financiar nerambursabil (AFN) in limita a 20.000 RON. Obiectivul este acela de a promova un sistem formativ care sa faciliteze mobilitatea tinerilor intre sistemul de invatamant si piata fortei de munca, precum si dezvoltarea aptitudinilor lor antreprenoriale, in scopul implicarii active in structuri economice private. Bugetul total alocat este de 1.350.000 RON. Beneficiarii eligibili sunt: persoanele fizice; persoanele fizice autorizate si asociatiile familiale; persoanele juridice.
Beneficiari eligibili
Beneficiarii potentiali trebuie sa indeplineasca, cumulativ, la data depunerii formularelor de inscriere, mai multe criterii de eligibilitate. Astfel, persoanele fizice trebuie sa fie cetateni romani, sa aiba varsta cuprinsa intre 18 si 35 de ani neimpliniti, studii medii sau superioare definitivate si sa fi obtinut un numar de minimum 50 de puncte, ca urmare a evaluarii datelor din Formularul de inscriere.
In ceea ce priveste persoanele fizice autorizate si asociatiile familiale, acestea trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii: persoana fizica autorizata sau membrul asociatiei familiale sa aiba varsta cuprinsa intre 18 si 35 de ani neimpliniti Ð numai un singur membru al asociatiei familiale poate beneficia de acest curs; persoana fizica autorizata, respectiv membrul asociatiei familiale participant la program, este cetatean roman; au cel mult un an de la autorizare/infiintare la data depunerii Formularului de inscriere prevazut in anexa nr. 2 la prezenta procedura. Persoanele juridice trebuie sa fie microintreprinderi conform prevederilor art. 2 si ale art. 4 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 346/2004 privind stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii, cu modificarile si completarile ulterioare.
Ele trebuie sa aiba capital social integral privat, iar asociatul ori actionarul solicitant sa aiba varsta cuprinsa intre 18 si 35 de ani neimpliniti; numai un singur asociat/actionar al persoanei juridice eligibile poate beneficia de acest curs; in situatia in care solicitantul nu este asociat majoritar, este obligatoriu sa fie administratorul numit al societatii. Este permisa asocierea cu persoane care au mai mult de 35 de ani daca procentul actiunilor detinute de acestea nu este decisiv in luarea deciziilor in cadrul societatii.
De asemenea, asociatul sau actionarul majoritar trebuie sa fie cetatean roman, iar persoanele juridice trebuie sa aiba cel mult doi ani de la infiintare la data depunerii Formularului de inscriere si la data depunerii planului de afaceri corespunzatoare celei de-a II-a etape a programului si sa aiba ca obiect de activitate productia de bunuri materiale si/sau prestarea de servicii.
Nu au dreptul
Nu beneficiaza de prevederile programului: societatile bancare, societatile de asigurare si reasigurare, societatile de administrare a fondurilor financiare de investitii, societatile de valori mobiliare, agentii economici cu activitate principala de comert, activitati de intermedieri financiare, activitati auxiliare intermedierilor financiare, activitati juridice, de contabilitate si revizie contabila, consultanta in domeniul fiscal, selectie si plasare a fortei de munca, precum si furnizorii de instruire, de servicii de consultanta de orice gen, servicii de publicitate si servicii IT, activitatile de inchiriere (masini, biciclete etc.), sectorul alimentar Ð servicii de catering, fast-food, organizarea de evenimente, agricultura. De asemenea, sunt excluse serviciile oferite de agentiile imobiliare, serviciile de transportÊsi activitatile de export, precum si activitatile care prezinta risc pentru societate (alcool, tutun, arme).
Tipurile de ajutor financiar
Prin Program se organizeaza si finanteaza in etapa I cursuri de pregatire destinate beneficiarilor eligibili in domenii de interes pentru dezvoltarea capacitatilor antreprenoriale, in scopul dobandirii cunostintelor teoretice si cu aplicabilitate practica, necesare inceperii si dezvoltarii unei afaceri, conform tematicii prevazute in Anexa nr. 1 la prezenta procedura. In vederea implementarii primei etape a Programului, ANIMMC va incheia parteneriate cu institutii publice si/sau private si va contracta furnizori specializati pentru prestarea serviciilor de instruire specifice Programului.
Etapele I si II
Cursurile de pregatire antreprenoriala se vor desfasura pe parcursul a patru zile lucratoare consecutive. Prezenta la cursuri este obligatorie, neparticiparea atragand dupa sine excluderea din Program. La sfarsitul cursurilor de pregatire antreprenoriala, fiecare participant care a participat la cursuri, avand o frecventa de cel putin 90%, poate elabora un plan de afaceri in vederea participarii la cea de-a doua etapa. In etapa a doua a Programului, se acorda sprijin financiar sub forma de credit bancar in limita maxima a 10.000 euro sau echivalent in lei de catre banca desemnata castigatoare in urma achizitiei publice, in conformitate cu prevederile art. 26 alin. (3) din Legea nr. 346/2004 si ajutor financiar nerambursabil (AFN) in limita a 20.000 RON de catre ANIMMC, pentru finantarea celor mai bune planuri de afaceri elaborate de beneficiarii cursurilor de pregatire antreprenoriala.
Comisie de evaluare
Alocatia financiara nerambursabila in cuantum de maximum 40% din valoarea estimata a investitiei, fara TVA, prevazuta in planul de afaceri, nu va depasi insa suma de 20.000 RON pe plan de afaceri selectat. Contributia personala va fi in cuantum de 15% din valoarea estimata a investitiei, fara TVA, nu se accepta contributia in natura. Planurile de afaceri vor fi selectate de catre o Comisie de evaluare constituita din specialisti din cadrul bancii selectate, ai ANIMMC si Fondului National de Garantare a Creditelor pentru intreprinderile Mici si Mijlocii (FNGCIMM), care are ca scop evaluarea primara a planurilor de afaceri depuse in cadrul programului. Relatii suplimentare se pot obtine la sediul OTIMMC Constanta.