O firma poloneza a creat primul sintetizator vocal care poate fi integrat intr-un sistem online si le poate comunica in limba romana diverse informatii utilizatorilor.
Cu un numar tot mai mare de utilizatori ce folosesc conexiuni de banda larga pentru a naviga pe Internet, site-urile care ofera diverse servicii comerciale pot apela fara grija la programe tip "rich media" – spre obtinerea unui un grad sporit de interactivitate pentru utilizatori. Una dintre solutiile care incepe sa fie tot mai folosita in strainatate este cea a unui personaj virtual (care arata ca un om… aproape real!) capabil chiar sa raspunda la intrebari introduse de la tastatura de catre utilizator. Acum, un astfel de personaj a invatat sa vorbeasca si limba romana.
Ivona este un "om virtual" care s-a nascut in urma cu trei ani in orasul Gdynia din nordul Poloniei, fiind un produs al unei firme infiintate de doi tineri studenti polonezi. Asa cum era si normal, Ivona a vorbit la inceput numai poloneza, invatand intre timp si engleza, iar acum este capabila sa se "converseze" si in limba romana. Ea poate citi dupa un text dat sau poate raspunde la o serie de intrebari predefinite de programatorii care folosesc aceasta aplicatie. Micha&; Kaszczuk, unul din fondatorii Ivosoftware, spune ca deocamdata varianta offline in limba romana este in lucru. Odata finalizata si instalata pe PC, aceasta va permite utilizatorilor (companii aeriene, operatori de telefonie sau orice furnizor de servicii de relatii cu clientii) sa personalizeze replicile pe care Ivona le va reda in diferite limbi pe site-ul unde urmeaza sa fie integrata.
"Momentan, pentru limba romana avem doar o versiune online unde utilizatorii pot testa acest produs", a spus Kaszczuk. Desi poate citi propozitii complicate, ca de exemplu "Capra calca piatra, piatra crapa-n patru, crapa-i-ar capul caprei cum a crapat piatra-n patru", personajul Ivona are probleme cu diacriticele "s" si "t", neputand reda cuvinte precum "surubelnita" sau "incetosat".
Un exemplu pertinent este pagina a Telecom Italia, care foloseste un astfel de personaj de aproximativ doi ani de zile, utilizatorul avand optiunea de a introduce o intrebare referitoare la contul sau, iar "operatoarea" ii va oferi in cateva secunde raspunsul. Conform unui articol publicat in ziarul "La repubblica", implementarea acestui sistem a dus la scaderea numarului de apeluri telefonice catre serviciul de relatii cu clientii.