Raportul de evaluare tehnica a Romaniei in anul 2005, elaborat de Comisia Europeana, a „tras de urechi” Ministerul de Finante in ceea ce priveste „capacitatea administrativa si de management generala”, care trebuia imbunatatita rapid. In octombrie trecut, europenii spuneau: „Trebuie accelerat urgent ritmul implementarii sistemelor IT interoperabile de impozitare”. Maine vom afla in mod oficial ca vom primi un nou „stegulet rosu” pentru aceeasi chestiune.
Ceea ce vor europenii de la noi este, la prima vedere, foarte simplu – sa se creeze doua sisteme tehnice care sa permita schimbul de informatii, in timp real, intre Romania si restul tarilor membre, cu privire la taxa pe valoare adaugata (TVA) si la accize. Daca in ceea ce priveste impozitele directe Romania isi mai poate permite o perioada de respiro de un an dupa data aderarii, in privinta taxelor si impozitelor indirecte totul trebuie sa fie, din punct de vedere tehnic si informatic, operational la 1 ianuarie 2007.
Sistemele buclucase
Sistemul VIES va asigura schimbul de informatii privind valoarea TVA in tarile membre ale Uniunii Europene. Taxa pe valoare adaugata este elementul fundamental pentru baza de calcul a contributiei unei tari la bugetul comunitar. In plus, sistemul va urmari daca TVA a fost platita in tara de provenienta a marfurilor, atat pentru a impiedica o dubla impunere, cat si pentru a oferi o garantie ca statul respectiv aduce o contributie corecta la bugetul Uniunii, in raport cu nivelul taxei inclus in legislatia fiscala. Cel de-al doilea sistem, CEED, va asigura baza de informatii pentru produsele supuse accizelor. Acesta va urmari traseul produsului intre antrepozitari si va tine o evidenta a transportatorilor si a antrepozitarilor autorizati. Practic, va urmari daca un produs va strabate toate traseele inscrise in foaia de parcurs.
Ce etape trebuie „arse”
Ministerul de Finante are de realizat trei pasi importanti, si anume: schimbarea codificarii agentilor economici, inlocuirea codului numeric personal, in cazul persoanelor fizice, cu un cod unic de identificare si schimbarea nomenclatoarelor, armonizarea antrepozitelor cu cele din Uniunea Europeana. Toate aceste schimbari au drept scop final recunoasterea marfurilor romanesti in spatiul european.
„Derularea este in grafic”
Stefan Cojanu, directorul general al Oracle Romania, a declarat ca planul de proiect agreat intre companie si Ministerul de Finante a fost adaptat astfel incat sa se inscrie in termenele impuse de procesul de aderare, adica sistemul sa fie functional in ianuarie 2007. „In momentul de fata, derularea proiectului este in grafic, conform planului initial de derulare. Oracle reutilizeaza in acest proiect experienta din alte tari care au aderat la Uniunea Europeana si care au trecut printr-un proces similar”, a spus Cojanu. Oracle a semnat in urma cu doua luni contractul pentru implementarea sistemului care sa asigure schimbul de informatii intre statele membre ale Uniunii Europene, referitoare la TVA. Laurentiu Oftez, director de vanzari al IBM Romania, companie care se ocupa de sistemul privind accizele, ne-a declarat ca „proiectul se afla in acest moment in faza de implementare” si a precizat ca IBM a avut si are, in continuare, contracte cu ministere de Finante din diferite tari ale Uniunii si nu numai.
Vladescu nu se astepta
In urma cu o luna si jumatate, ministrul Finantelor Sebastian Vladescu afirma ca „nu se asteapta la ste-gulete rosii” in ceea ce priveste activitatea ministerului pe care il conduce. El declara ca testarile celor doua sisteme vor incepe in luna iulie, iar la 1 ianuarie vor fi functionale. Ministrul spunea, in acel moment, ca implementarea sistemelor a pornit cu o intarziere de trei luni provocata de verificarile realizate de Comisia Europeana privind modul in care au fost desemnati cei doi experti internationali – Oracle si IBM – pentru proiectarea programelor. Verificarea a fost necesara intrucat proiectul este finantat si din fonduri PHARE.