„Suntem în puterea lucrurilor”, spunea filozoful Heidegger, referindu-se la obiectele care sunt în jurul nostru. Dar câte din acestea intră în categoria celor pentru casă? De la o piesă de mobilier la un accesoriu de bucătărie, de la un pahar la un cui, de la covor la maşina de spălat, toate sunt obiecte pentru casă, intră în decor şi îndeplinesc un rol funcţional, dar şi estetic.
Dacă vorbim de un scaun sau un cuptor, desigur că aspectul funcţional va fi predominant în alegerea noastră pentru o amenajare, dacă este vorba de o decoraţiune, un tablou, de exemplu, atunci pe prim plan va trece aspectul estetic. Putem vorbi de zeci şi chiar sute de tipuri de obiecte casnice în gospodărie, iar dacă este să le numărăm efectiv este probabil să ajungem chiar la mii.
Societatea de consum şi globalizarea au impus un ritm extrem de accelerat în ceea ce priveşte apariţia de noi obiecte pentru casă, care includ noi funcţiuni şi prezintă forme diferite. Activitatea de cercetare şi aplicare în ceea ce priveşte designul de obiect este în centrul atenţiei companiilor producătoare (IKEA, ROSENTHAL etc.), fiind implicaţi designeri şi artişti plastici de prestigiu. Tehnologiile moderne permit preţuri de producţie la niveluri foarte mici, dar preţul la consumator ajunge de 5-7 ori mai mare (4-5 ori la IKEA). Asistăm la apariţia a nenumărate produse, unele noi, altele adaptate, altele copii şi chiar copii ale copiilor. Chinezii au făcut primii porţelanul, iar europenii l-au preluat. În Marea Britanie nici nu se spune farfurii la cele de acest fel, întrebuinţându-se termenul “china”. Acum piaţa este inundată de copii chinezeşti ale obiectelor de porţelan europene.
Moneda are şi un revers: oamenii nu mai vor să-şi schimbe aşa des lucrurile din casă, tendinţa ecologică invită către durabilitate, ideile noi pentru designul obiectelor clasice, chiar dacă nu sunt practic epuizate, conduc la creşteri ale preţurilor datorită schimbării liniilor de fabricaţie iar efectul nu mai este cel înregistrat în “anii frumoşi”. Ce este de făcut? Decelerare este concluzia specialiştilor după târgul AMBIENTE, cel mai mare târg de obiecte de consum din lume, desfăşurat săptămâna trecută la Frankfurt. Pentru lansarea de noi obiecte, în condiţiile actuale, este de preferat cercetarea arhivei şi istoriei, unde se găsesc soluţii care se pretează de minune obiectelor durabile şi de calitate înaltă. În plus, se menţine la modă tendinţa retro, precum şi cea vintage.