Mai sunt doua zile pana cand activitatea in porturile maritime va fi reglementata de noile prevederi ale Ordinului 287, pentru care sindicalistii s-au luptat ani de zile. Se pare insa ca, la fel ca orice alta lege, exista lucruri… perfectibile.
Una dintre institutiile care au gasit hibe in noile norme prevazute in Ordinul 287 este Autoritatea Navala Romana. Directorul ANR, Paul Branza, a sesizat ca ordinul nu se refera explicit la Portul Constanta, nici macar la porturile maritime Constanta, Midia si Mangalia, ci la totalitatea porturilor maritime si fluviale de pe teritoriul Romaniei. In aceste conditii, daca ordinul se aplica in toata tara, cei mai multi operatori portuari vor fi pur si simplu scosi de pe piata. Potrivit modificarilor aduse, operatorii portuari care vor sa se autorizeze trebuie „sa faca dovada ca au cel putin 30 de muncitori portuari, angajati cu contract de munca pe perioada nedeterminata, inregistrati la administratiile portuare si care poseda carnetul de lucru in portul respectiv”. In multe porturi maritime si fluviale insa exista operatori care nu au nevoie de 30 de angajati, din cauza traficului redus. Daca ordinul se aplica in forma actuala, acestora li se va retrage autorizatia de functionare, de aici decurgand o serie de probleme, atat economice, cat si sociale.
Echipe de control
Paul Branza a avut o discutie in acest sens cu directorul Directiei de Transporturi Navale din Ministerul Transporturilor, Serban Cucu, pe care l-a informat in legatura cu neclaritatile Ordinului 287. De asemenea, reprezentantii Asociatiei Armatorilor si Operatorilor Fluviali au transmis, la randul lor, o plangere catre Ministerul Transporturilor, prin care solicita modificarea articolului care prevede obligativitatea de a avea 30 de angajati. „Lucrurile se pot reglementa extrem de rapid, chiar azi, prin aparitia unui articol care sa specifice ca ordinul se aplica numai pentru Portul Constanta, eventual si pentru porturile Midia si Mangalia”, a precizat directorul ANR. Paul Branza a precizat ca, dupa intrarea in vigoare a legii, inspectorii Autoritatii Navale vor efectua controale in randul operatorilor portuari, pentru a verifica daca respecta noile prevederi. In cazul in care acestea sunt incalcate, operatorii risca sa le fie retrasa autorizatia de functionare.
Sindicalistii reactioneaza
Sindicalistii, cei care s-au luptat pentru noul Ordin 287, spun ca acesta nu are nici o scapare, iar forma care a aparut este cea negociata de ei. „Am dorit ca noile norme sa fie aplicate in toate porturile, nu numai in Constanta”, a declarat Petre Costel, presedintele Federatiei Nationale a Sindicatelor Portuare. Daca operatorii spun ca nu au nevoie de 30 de angajati, fac asta numai pentru a se favoriza pe ei insisi. FNSP este organizatia care a sustinut cel mai puternic Ordinul 287, pentru faptul ca acesta este o unealta de lupta impotriva muncii la negru. Acesta este un flagel cunoscut al porturilor maritime din intreaga lume, dar in Constanta a capatat aspecte ingrijoratoare, in acest an fiind prinsi in port chiar minori care lucrau fara forme legale, in conditii inumane.
Investitiile, singura sansa
Pentru operatorii importanti din Portul Constanta, Ordinul 287 nu aduce nici o modificare importanta. Este vorba despre acele societati care au facut investitii, care au angajat muncitorii numai cu forme legale si care nu au incercat sa pacaleasca bugetul statului. „Ordinul 287 nu ne afecteaza cu nimic”, a declarat Virgil Dragan, directorul firmei Navlomar. In situatia aceasta sunt toti marii operatori, care au cu mult peste 30 de angajati. De fapt, pentru acestia Ordinul 287 aduce numai vesti bune, pentru ca astfel se mai face ordine printre operatorii portuari care, prin folosirea fortei de munca la negru, practica preturi de dumping si duc astfel la falimentul agentilor economici care lucreaza cinstit.