5.9 C
București
sâmbătă, 21 decembrie 2024
AcasăSpecialOlandezii ripostează: raportul lui Fenechiu, atacat în instanţă

Olandezii ripostează: raportul lui Fenechiu, atacat în instanţă

Nici nu au început bine lucrările la digul de larg, că statul român ar putea fi chemat în instanţă de către olandezii de la Van Oord. Oficialii companiei nu recunosc raportul Ministerului Transporturilor şi l-au contestat oficial. „Nu suntem deloc de acord cu raportul Ministerului Transporturilor. Am început demersurile legale pentru atacarea acestui raport”, a precizat Marius Stamat, managerul de contract de la Van Oord. Acesta a precizat că s-a depus contestaţie la autoritatea contractantă, urmând ca, în funcţie de rezultate, compania olandeză să meargă în instanţă. Reprezentanţii olandezilor susţin că nici una din clauzele contractului nu este în afara legii şi că partea română monitorizează lucrările.

Raportul „Fenechiu“, un raport subiectiv

Reamintim că o echipă a Corpului de Control al Ministerului Transporturilor a făcut o verificare la Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime Constanţa la sfârşitul lunii mai şi începutul lunii iunie, fiind analizat contractul pentru realizarea digului de larg şi contractul de consultanţă pentru realizarea digului respectiv. Echipa de control susţine că în cele două documente ar fi fost descoperite nereguli în urma modificării anumitor clauze. Conducerea administraţiei portului, cea care a semnat contractele cu olandezii a reclamat, încă de la mediatizarea raportului, faptul că documentul de control este subiectiv şi reflectă realitatea. Potrivit CNAPMC, au fost respectate toate prevederile legale şi câştigătorul licitaţiei, compania olandeză Van Oord îndeplineşte toate cerinţele caietului de sarcini. Interesant este faptul că, deşi încă de săptămâna trecută CNAPMC şi-a prezentat poziţia oficială în scandalul izbucnit pe marginea controlului efectuat în port la comanda ministrului Fenechiu, olandezii au reacţionat abia ieri. Oficialii Van Oord au lăsat să se înţeleagă cu la originea acestui raport ar fi interesele unei companii concurente care a pierdut licitaţia. „Documentele privind clauzele contractuale care au fost făcute publice nu au putut fi obţinute decât de la administraţia portului”, a precizat directorul Van Oord, care a explicat că una dintre firmele concurente la licitaţie, GSP a apelat de două ori la instanţă pentru a bloca contractul pentru finali­zarea digului.

Trei ani pentru un kilometru de dig

Lucrările de extindere a digului de larg, care au fost blocate timp de aproape trei ani în in­stan­ţă, sunt din nou subiectul unor dispute. Licitaţia pentru extinderea digului de larg a fost demarată în 2010 şi a fost de nenumărare ori blocată. Participanţii la negocieri, companii străine dar şi firme autohtone, s-au dat reciproc în judecată şi abia în primavara acestui an a fost semnat contractul, după ce Curtea de Apel Bucureşti a emis o decizie irevocabilă care a dat câştig de cauză companiei Van Oord. Contractul pentru extinderea digului de larg are o valoare de aproape 100 de milioane de euro, iar termenul de finalizare a lucrărilor este de 23 de luni din momentul semnării contractului de execuţie. Olandezii s-au angajat să respecte întru totul termenul de finali­zare şi în prezent sunt în toiul pregătirilor pentru lucrările de pe şantier. Pe digul de nord se află deja utilajele grele, iar Van Oord aşteaptă definitivarea testelor de laborator. Digul va fi prelungit cu un kilometru, pentru ca vântul şi valurile să nu mai afecteze navigaţia la intrarea în portul Constanţa. Proiectul este cofinanţat cu fonduri europene, prin Programul Operaţional Sectorial în Transport 2007-2013.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă