La întâlnirea pe care a avut-o zilele trecute ministrul Transporturilor, Dan Şova, cu ministrul Comerţului Exterior din Olanda, Lilianne Ploumen, au fost evaluate relaţiile bilaterale, s-a discutat despre interesul Autorităţii Portului Rotterdam de a investi în zona de sud a Portului Constanţa, dar a fost abordat şi un subiect sensibil pentru guvernul român, plata daunelor de 12 milioane de euro către consorţiul olandez RWRC, care a scos la suprafaţă epava navei Rostock.
„Ministrul olandez i-a cerut sprijinul ministrului Dan Şova în achitarea datoriei rezultate din litigiul între consorţiul RWRC şi AFDJ Galaţi, referitor la contractul «Ranfluarea epavei Rostock din canalul Sulina, curăţarea canalului navigabil şi refacerea apărărilor de maluri». Suma care ar trebui achitată este de aproape 12 milioane de euro”, se spune în comunicatul Ministerului Transporturilor.
Cele 12 milioane de euro trebuie plătite consorţiului olandez în urma deciziei Curţii Internaţionale de Arbitraj, după ce olandezii au dat în judecată Administraţia Fluvială a Dunării de Jos (AFDJ) Galaţi pentru că nu a fost prezentată corect situaţia tehnică. Ca urmare, lucrările de ranfluare a epavei au fost mai complicate, dar şi mai costisitoare. În mai 2013, guvernul a luat notă de pierderea, de către AFDJ Galaţi, a procesului de la Curtea de Arbitraj de la Paris în Dosarul arbitral ICC nr.1431/AVH/FM/GZ, privind litigiul cu Consorţiul RWRC, referitor la contractul „Ranfluarea epavei Rostok din Canalul Sulina, curăţarea canalului navigabil şi refacerea apărării de maluri”, partea română a pierdut procesul.
În „nota” guvernului se arată că „în urma arbitrajului internaţional a fost emisă o decizie finală în disputa dintre AFDJ Galaţi şi consorţiul RWRC, conform căreia, la data de 30.04.2013, suma datorată de AFDJ Galaţi consorţiului RWRC era de 11.925.935,91 euro şi 471.540,30 dolari SUA”. Acum, după un an în care statul român nu s-a conformat deciziei Curţii de Arbitraj, consorţiul RWRC a cerut sprijinul Guvernului Olandei pentru a-şi recupera banii.
Statul român a pierdut, după 7 ani de procese
AFDJ a fost dată în judecată de Rostok Wreck Removal Consortium (RWRC), format din firmele Multraship BV (Olanda), Titan (SUA) şi Deltacons Tulcea, care au ranfluat epava navei Rostock. Contractul iniţial era de 4.999.000 euro. A fost organizată o licitaţie internaţională, la care s-au prezentat două consorţii. Primul, consorţiul german Partel-Simas, cerea pentru ranfluarea navei 3.600.000 de euro, iar metoda tehnică era una prin care epava era scoasă la suprafaţă fără să fie nevoie de tăierea ei în bucăţi. Celălalt competitor a fost Rostock Wreck Removal Consortium (RWRC), format din compania americană Titan, firma Multraship BV din Olanda şi societatea Deltacons Tulcea.
După ranfluarea epavei, RWRC a deschis acţiune la Curtea Internaţională de Arbitraj de la Paris, solicitând plata sumei de 7.749.996 euro, reprezentând lucrări suplimentare efectuate din cauză că directorii AFDJ nu au pus la dispoziţie toate informaţiile necesare ranfluării şi din această cauză proiectul a fost modificat pe parcursul executării lucrărilor. AFDJ Galaţi a cheltuit sume importante pe asistenţa juridică. Războiul cu RWRC la Curtea de Arbitraj de la Paris era prea important, aşa că s-a apelat la serviciile unui cabinet de avocatură din Capitală. În 2005, fostul director al AFDJ, Mihai Ochialbescu, a încheiat un contract de asistenţă juridică cu cabinetul de avocatură “Raţiu & Asociaţii” SCA. În timp, procesul a ajuns pe rolul Curţii de Arbitraj de la Zurich. Procesul a fost continuat de liderul consorţiului, Multraship, care a mărit şi pretenţiile, la 12,4 milioane euro.
În dosarul arbitral CCI 1443/AVH/FM/GZ, judecat la Arbitrajul de la Zurich, proba decisivă a fost un document prin care conducerea de atunci a AFDJ a transmis executantului schimbarea metodei de ranfluare a epavei, document care a diminuat şansele AFDJ de a nu pierde procesul.