19.6 C
București
vineri, 20 septembrie 2024
AcasăSpecialOferta Transgaz. Micii investitori sunt primii chemaţi şi primii care bagă adânc...

Oferta Transgaz. Micii investitori sunt primii chemaţi şi primii care bagă adânc mâna în buzunar

Pentru cele două tranşe ale investitorilor de retail, însumând 15% din oferta publică, subscrierea se va face obligatoriu la preţul maxim de vânzare a acţiunilor, strategie care în loc să stimuleze participarea micilor investitori mai degrabă îi descurajează  (“dacă preţul final, de închidere a ofertei, va fi peste cel pe care mi-l permit?”).

Oferta publilcă secundară (compania este deja listată la bursă) pentru acţiunile Transgaz trebuia să înceapă de anul trecut dar reprezentanţii statului n-au fost de acord atunci cu discountul de 8-10% propus de intermediari pentru a asigura subscrierea integrală a pachetului scos la vânzare iar oferta s-a amânat “până la obţinerea unor condiţii de piaţă mai bune, Transgaz fiind o mare promisiune prin prisma rezervelor de gaze din Marea Neagră”. Prin octombrie 2012 asta însemna un preţ de vânzare de 165-180 de lei, faţă de cotaţiile pieţei de 185 lei/acţiune. Între timp Guvernul şi-a asumat faţă de FMI ca termen limită pentru demararea oferei publice jumătatea lunii aprilie iar coordonatele viitoarei oferte au ajuns deja în presă, mai puţin intervalul de preţ. Sare în ochi în acest context faptul că investitorii de retail sunt obligaţi să subscrie la preţul maxim din intervalul impus (investitorii îşi vor putea introduce ofertele între un preţ minim şi unul maxim), pe logica “dacă vor subscrie la un preţ mai mic decât cel la care se închide oferta tranzacţiile nu se pot deconta pe tranşele de retail”. Ce i-a împiedicat pe intermediari să gândească o strategie prin care pe fiecare tranşă de retail preţul final să poată fi diferit de cel la care se închide oferta pe tranşa “mare”, a investitorilor instituţionali? Micii investitori sunt momiţi cu un discount de 3-5% dar li se impune achiziţionarea acţiunilor la preţul maxim din intervalul de subscriere, urmând ca aceştia să se roage bunului Dumnezeu ca oferta să se închidă la un preţ cât mai mic. În aceste condiţii, miza celor 3-5% păleşte iar oferta în loc să încurajeze retailul îi toarnă plumb în ghete (mulţi ar putea renunţa să subscrie de teama ca preţul de închidere a ofertei să nu fie semnificativ peste cel din piaţă în prezent). Poate se speră  că marii investitori vor fi încurajaţi să pluseze dacă 15% din acţiunile oferite sunt arvunite din start la preţul maxim. Noi n-am miza însă prea mult pe naivitatea lor.

Strategia de vânzare

Potrivit Mediafax, filosofia intermediarilor (Raiffeisen Capital &Investment, Wood & Company Financial Services şi BT Securities) prevede ca pachetul de 15% din acţiunile Transgaz care vor fi vândute la bursă să fie  împărţit în trei tranşe, una de 85% din numărul de acţiuni oferite pentru investitorii instituţionali şi două pentru retail cumulând 15%, cu preţ stabilit în raport de subscrierea pe tranşa mare, iar micii investitori vor beneficia de un discount de 3-5%. Preţul de vânzare al acţiunilor pentru investitorii instituţionali va fi stabilit la nivelul celui mai mic preţ de subscriere înregistrat în această tranşă, în cazul în care numărul total de acţiuni subscrise de aceştia va reprezenta mai puţin de 150% din numărul de acţiuni alocat, sau va fi egal cu preţul la care tranşa este subscrisă 150% dacă numărul total de acţiuni subscrise va depăşi acest procent.

Tranşa investitorilor de retail va fi divizată în funcţie de mărimea subscrierilor. Astfel, 8% din tot pachetul scos la vânzare este destinat pentru investitorii care subscriu minim 1.001 acţiuni iar un pachet de 7% din acţiuni este pentru tranşa investitorilor de retail care subscriu între 10 şi 1.000 de titluri. În tranşa investitorilor instituţionali, subscrierile vor putea fi efectuate la orice preţ cuprins într-un interval având o limită inferioară şi una superioară, care urmează să fie stabilite, iar pentru tranşa subscrierilor începând de la 1.001 acţiuni, toate subscrierile vor fi realizate la un preţ pe acţiune reprezentând limita superioară a intervalului stabilit pentru investitorii instituţionali. Preţul de vânzare al acţiunilor în cadrul tranşei cu subscrieri începând de la 1.001 acţiuni va fi egal cu preţul la care se vor vinde acţiunile în cadrul tranşei investitorilor instituţionali. Pentru subscrierile mici, toate subscrierile vor fi realizate la un preţ reprezentând din nou limita superioară a intervalului de preţ stabilit pentru investitorii instituţionali.

Statul va oferi însă acestor mici investitori, cu subscrieri pentru 10-1.000 acţiuni, un discount la preţul de închidere a ofertei de 5%, dacă subscriu în primele trei zile ale ofertei şi de 3%, dacă subscriu în restul perioadei de ofertă.

 

Cele mai citite

Ludovic Orbul sau ratatul de serviciu

Tu te lauzi că Ludovicul înainte ți s-a pus?… Ce-l mâna pe el în luptă, ce-a voit acel exclus? Cam așa ar suna acum versurile...

Brățara dacică adjudecată în Licitația Artmark de Istorie ajunge la Muzeul Național Brukenthal din Sibiu

Eveniment cu totul deosebit în prima licitație din noul sezon al Casei A10 by Artmark. Brățara dacică adjudecată în Licitația Artmark de Istorie ajunge...

U Cluj și-a adus golgheter! Cel mai bun marcator din Armenia a semnat cu „șepcile roșii”

Universitatea Cluj a oficializat transferul atacantului armean Artur Miranyan, golgeterul campionatului Armeniei, care vine liber de contract la echipa lui Ioan Ovidiu Sabău. Golgeterul Armeniei,...
Ultima oră
Pe aceeași temă