Autostrada Rusia-Kazahstan-China va măsura aproximativ 8500 km şi va fi construită până în 2018. Acest lucru a fost anunţat de către viceministrul Transporturilor Rusiei, Andrei Nedosekov la conferinţa internaţională „Crearea unui coridor rutier Europa – China de Vest”.
Proiectul transcontinental, după spusele viceministrului rus, va marca renaşterea „Drumului Mătăsii”. Legătura comercială pe care încă acum 10 secole se transportau mărfuri din Asia către Europa. „Noul drum joacă un rol imens în procesele de integrare între statele-membre ale Organizaţiei de Cooperare din Shanghai”, a declarat Nedosekov pentru ITAR-TASS.
Pe teritoriul Rusiei traseul începe de la Sankt-Petersburg şi trece prin Moscova, regiunea Nijnii Novgorod, Tatarstan şi traversează Orenburgul. Autostrada din Petersburg se va conecta cu portul chinez Lianyungang. Lungimea totală de pe partea Rusiei va fi de 2233 km, în Kazahstan – 2787, iar partea cea mai lungă a magistralei va fi pe teritoriul Chinei – 3425 km.
Comparativ cu rutele alternative existente deja, noul traseu are mai multe avantaje. De exemplu, Canalul Suez se parcurge în 45 de zile. Autostrada Trans-Siberiană care porneşte de la Marea Baltică şi se termină la Marea Japoniei – în 14 zile. Iar pe coridorul „Europa – China de Vest” călătoria din Sankt Petersburg şi frontierele cu ţările europene va dura aproximativ 10 zile.
„În primă fază, pentru construcţia părţii ruse vor fi alocate 80 miliarde de ruble până în anul 2015″, a declarat oficialul rus. Proiectul este implementat împreună cu compania de stat Rosavtodorogi şi Ministerul Transporturilor Federaţiei Ruse cu participarea unor investitori privaţi.
Nu întâmplător, la conferinţa organizată de Administraţia Vămilor Volga cu sprijinul Serviciului Federal Vamal al Rusiei au participat aproximativ 60 de companii şi organizaţii din ţară interesate de acest coridor comercial. Numai companiile Districtului Federal Volga întreţin relaţii comerciale cu 163 de ţări. Cifra de afaceri din Comerţul exterior al districtului a crescut în 2010 cu 24%, comparativ cu 2009 şi au însumat 33 miliarde de dolari.
La momentul actual, partea chineză a coridorului este gata, a declarat consilierul Ambasadei Chinei în Federaţia Rusă, Zhang Jian. Se lucrează în mod activ şi în Kazahstan, proiectul fiind o prioritate la nivel naţional.
În Tatarstan, potrivit ministrului Transporturilor, Lenar Safin, a fost dată în exploatare prima secţiune a autostrăzii, cu un pod peste râul Kama (cel mai important afluent al râului Volga) cu o lungime totală de 55 km. S-a început construcţia următorului tronson al autostrăzii de 145 km. Autostrada face parte din planul strategic al Dezvoltării Transporturilor Federaţiei Ruse