» In plina criza financiara, valurile de concedieri politice au facut ca pentru acelasi post de functionar sa se plateasca doua sau chiar trei salarii, respectiv angajatilor aflati in functie si demisilor care castiga procesele cu statul.
» Sarabanda rotatiei de cadre decontata din banul public se va opri cand se va reforma clasa politica. Pana atunci, "nu putem aduce politicieni de pe Marte", sustin analistii politici.
Directorii si fostii directori politici din institutiile statului, de la PNL, PSD si PDL, au ajuns sa stea cu totii agatati de aceleasi posturi in institutiile deconcentrate ale administratiei publice. Daca titularii posturilor respective sunt in momentul de fata cei de la PDL, oamenii PNL si ai PSD, predecesorii lor in functie, si-au contestat concedierea in instanta si au sanse sa revina la munca pe posturile anterioare. Mai mult, daca tribunalele vor decide despagubirea lor, statul va plati din banii contribuabililor salarii pentru toti directorii politici, atat pentru cei aflati in functie, cat si pentru concediati. "In plina criza se va ajunge ca doua persoane sa ocupe acelasi post si sa fie salarizate pentru aceeasi functie", a confirmat Georgiana Iorgulescu, director executiv al Centrului pentru Resurse Juridice.
Potrivit analistilor politici, sarabanda concedierilor abuzive nu se va opri niciodata, pentru ca si functionarii PDL, acum stapani peste tara, vor fi la un moment dat dati afara de catre adversari. "Unde este iesirea din aceasta situatie? Nicaieri. Poate atunci cand vor iesi din politica acesti oameni, cand se va schimba clasa politica, vor inceta aceste practici, se va iesi din jungla. Acum nu putem sa aducem politicieni de pe Marte. Miza castigarii institutiilor deconcentrate si a regiilor de interes local este plata clientelei politice a unui partid sau a altuia", spune Adrian Moraru, director adjunct la Institutul pentru Politici Publice (IPP).
Reprezentantii PNL au fost alungati din administratie cu ocazia venirii la putere a Guvernului Boc I, cazand "victime" ale bunei intelegeri intre PSD si PDL, alianta care si-a impartit toate posturile in baza unei ordonante de urgenta (nr. 37/2009) pe care a emis-o. Multi dintre liberalii concediati au dat in judecata angajatorul-stat pe considerentul eliberarilor abuzive din functie, au cerut reprimirea la munca si drepturile salariale cuvenite pe perioada dintre concediere si reincadrarea pe vechiul post. Deja unii dintre ei au castigat procese la Bucuresti, Iasi, Cluj-Napoca etc. La randul lor, reprezentantii PSD dati afara de Guvernul Boc II dupa ce s-a spart coalitia (in temeiul unei noi ordonante de urgenta – nr. 105/2009, care abroga vechea Ordonanta 37 a aliantei PDL-PSD) aplica aceeasi tactica precum liberalii: plangerea in instanta pentru concedierea politica.
Daca tribunalele le vor da si acestora castig de cauza, pe Codul Muncii, factura concedierilor va creste, in conditiile in care pentru acelasi post vor fi salarizate doua sau chiar trei persoane. Vasile Marica, presedintele Federatiei Sindicale "Sed Lex" a functionarilor publici, crede ca in mod sigur functionarii demisi vor da Guvernul in judecata si vor castiga, iar statul va fi nevoit sa le plateasca salariile din urma si sa-i puna din nou in functie.
Pentru moment insa, elanul PDL de a-si impune oameni in deconcentrate in locul PSD-istilor a fost blocat de Curtea Constitutionala, care a decretat neconstitutionalitatea legii de adoptare a OUG 37/2009 in baza careia au fost inlocuiti din functiile de conducere mii de functionari. Curtea nu a facut insa observatii pe fondul actului normativ, mai precis, pe tema repolitizarii administratiei, ci a invocat doar chestiuni procedurale: "ordonantele de urgenta nu pot afecta regimul institutiilor fundamentale ale statului".
Expertul Adrian Moraru spune ca nu este cazul ca disponibilizatii politici sa fie considerati "victime", insa apreciaza ca prefectii si functionarii nu trebuie numiti politic: "Nici unii, nici altii nu sunt victime. Liberalii care erau in Corpul de Control al premierului si care au fost schimbati au plans mult la schimbare, insa si ei, la randul lor, i-au inlocuit pe altii de la PSD, care au plans la vremea lor. S-au inlocuit deci unii cu altii, mai ales in teritoriu". Tot cu privire la cei concediati, expertul crede ca ei n-au ramas pe dinafara, ci au fost preluati imediat de aparatul de partid, pentru a fi repartizati la institutiile detinute in judet de formatiunea lor politica – primarii, consilii judetene etc. Institutiile publice nu se confrunta numai cu problema rezolvarii juridice a concurentei politice pe posturile de directori si inalti functionari, ci si cu bulversarea activitatii lor, pe fondul schimbarii repetate a sefilor.
"Ceea ce se intampla acum dovedeste ca nu am rezolvat problema functionarilor publici, si mai ales pe cea a inaltilor functionari, a caror schimbare este anormala si blocheaza activitatea institutiilor", spune, la randul sau, analistul politic Adrian Sorescu. Intr-adevar, in baza noii Ordonante de Urgenta a Guvernului nr. 105/2009, functionarii pot fi demisi si suspendati cu usurinta, trimisi in corpul de rezerva, mutati pe posturi contractuale, cu acelasi rang sau cu rang inferior ori redistribuiti in posturi vacante.
»Alegerile
Miza rotatiei de cadre este ca institutiile publice sa fie aservite politic, "ca sa poata domina retelele de clientela politica inainte de alegeri", sustine profesorul de stiinte politice Daniel Barbu. La randul sau, expertul Adrian Moraru apreciaza ca prefectul le poate pune multe piedici inamicilor politici din consiliile locale. In institutiile deconcentrate si in prefecturi mai exista, potrivit socotelilor politice, peste 1.000 de posturi pe care pot fi numiti oameni de incredere ai partidului aflat la guvernare, extrem de pretiosi la vreme de alegeri. Unele dintre aceste posturi vor ramane insa blocate, deoarece titularii lor de la PSD au intrat in concedii medicale si nu pot fi schimbati pentru moment din functii.