In 1999, Sam Mendes – stralucit regizor englez de teatru – debuta in film cu American Beauty si castiga Oscarul. A trecut de atunci un deceniu, timp in care Mendes, printre excelente montari de spectacole pe marile scene ale lumii, s-a ocupat si de realizarea unor filme care nu au trecut neobservate de catre critica si presa: Road to Perdition (2002), Jarhea (2005) si, acum, Revolutionary Road.
Filmul este o ecranizare a romanului omonim semnat in 1961 de Richard Yates, devenit roman cult al unei generatii, – "una dintre acele rare carti deschizatoare de ochi, pe care orice romancier american si-ar fi dorit sa o scrie" -, dupa cum marturisea Richard Ford, el insusi un scriitor apreciat, laureat al Premiului Pulitzer. Prin acest al patrulea film, Mendes se intoarce la o lume pe care a radiografiat-o si in filmul lui de debut, "American Beauty", cea a suburbiei americane. Sotii Frank (Leonardo DiCaprio) si April Wheeler (Kate Winslet) sunt tineri, frumosi, au doi copii minunati, o casa de invidiat si un stil de viata pe care ei il vor diferit de al celor din jur, adica nealterat de conventionalismul si rutina cotidiana a vietii de suburbie. Trebuie spus ca Yates, care a cochetat si cu Hollywoodul scriind scenarii si adaptari, a dorit mult sa-si faca propria ecranizare dupa roman, dar nu a putut, deoarece isi vanduse drepturile producatorului Albert Ruddy, in schimbul unui apartament de 15.500 de dolari (asadar, culmea ironiei, nu si-a sacrificat el insusi, asemenea personajului Frank, idealurile pentru siguranta si confort?!).
Sam Mendes a incercat sa citeasca romanul in cheia indicata de autor – idealuri, rutina, siguranta, compromis -, doar ca scenaristul Justin Haythe, fiind nevoit sa opereze o reductie severa a povestii din roman la cele doar doua ore ale filmului, a trebuit sa renunte la anumite etape ale actiunii, la anumite nuante ale conflictului ce se naste intre cei doi soti, asa incat povestea de pe ecran apare adeseori schematica, demonstrativa, lipsita de suport psihologic. Cei doi soti devin termenii unei ecuatii: unul, Frank, vrea sa salveze ceea ce au dobandit, oricare ar fi compromisul ce trebuie facut, in timp ce celalalt, April, doreste sa evadeze indiferent cat de mare este pretul platit.
Ceea ce salveaza filmul e arta lui Mendes de a da forta, prin modul cum compune cadrul unor secvente si, mai ales, stiinta lui de a lucra cu actorii. Ramane intiparita pe retina, deci si in memorie, acea masa amorfa de costume si palarii cenusii: oameni ce merg resemnati spre locurile lor de munca. Si te impresioneaza si te convinge si interpretarea lui Kate Winslet, Leonardo DiCaprio, Kathy Bates, Michael Shannon, ca sa dam doar cateva nume dintr-o distributie de exceptie.
De altfel, Kate Winslet (specializata, deja, in roluri de femeie rebela, independenta, nonconformista – vezi si "Eternal Sunshine of thr Spotless Mind", si "Little Children" si, de ce nu, "Titanic") a obtinut si un Glob de Aur pentru interpretarea din acest film, iar Michael Shannon a fost nominalizat la Oscar pentru rol secundar.
Oricum, un film de vazut, chiar daca de o tristete infinita.
Nonconformistii
Drama, SUA, 2008, 1h 59min.
Revolutionary Road
Regia: Sam Mendes
Cu: Kate Winslet, Leonardo DiCaprio, Kathy Bates, Michael Shannon
Bucuresti (Hollywood Multiplex, Movieplex, Light Cinemas – Liberty Center, Cityplex), Iasi (Cinema City), Timisoara (Cinema City), Cluj (Cinema City), Bacau (Cinema City)